برنج ایرانی فراوان است؛ کمبود عرضه نداریم / افزایش قیمت ها نتیجه سیاست قبلی دولت است / 90 درصد هزینه برنج کاران حقوق است

ساعت: 16:15
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1782073

در گفت و گو با دبیر انجمن برنج ایران اشاره شد؛

دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان برنج در سال های اخیر گفت: مشکلی در زمینه تولید و توزیع برنج در کشور نداریم. البته افزایش قیمت فعلی ناشی از تورم و افزایش هزینه های تولید است که ناشی از سیاست های دولت های گذشته است.

جمیل علیزاده شایه دبیر انجمن برنج ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص افزایش قیمت برنج و دلایل آن گفت: در سال های اخیر تبرهایی به ریشه کشاورزی وارد شده است که جبران آن بسیار سخت و زمان بر است و وقتی اصول را زیر پا بگذاریم، آن را زیر پا می گذاریم. گاهی اوقات بازگشت به آنها غیرممکن است.

اگر از شالیکاران حمایت می شد امروز شاهد افزایش قیمت نبودیم

وی ادامه داد: در سال 90 زمانی که آقای زالی وزیر بودند کمیسیون برنج تشکیل شد که بعداً انجمن برنج جایگزین آن شد. در آن سال ها برنامه ریزی شد و پیشنهادهایی دادیم، اگر این کار انجام می شد، امروز چنین مشکلاتی نداشتیم، باید کارخانه برنج سازی و… بسازیم.

وی با اشاره به توافق با این طرح، توضیح داد: اولین ضربه به کشت برنج از زمانی شروع شد که این میزان توسط واردکنندگان گرفته شد و به جای اینکه این مبلغ را در اختیار وزارت کشاورزی برای بهبود زیرساخت ها قرار دهند، اما چون همه چیز مستقل و غیره بود. ک. وزارت بازرگانی وزرای دیگر را مجبور کرد، این مبلغ را به او دادند و او شروع به ساخت انبار کرد، زیرا کسانی که در حال آماده سازی آن بودند، اجاره بها برای سوء استفاده داشتند و حتی یک ریال از این پول به وزارت کشاورزی نرسید.

تمام تیرهای ما برای جلوگیری از تغییر هدف و تقسیم زمین کشاورزی سنگ اندازی شد

علیزاده تصریح کرد: در مرحله بعد تلاش زیادی برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین کشاورزی انجام شد. بعد از اینکه از مجلس جدید پرسیدیم متوجه شدیم که این قانون سال هاست وجود دارد در حالی که همه کسانی که این درخواست را در این راستا داشتند یک نفر بودند، حتی وزیر: «او نمی دانست چنین قانونی وجود دارد، اما اجرا نمی شود. مانند بسیاری دیگر، قوانین.

وی گفت: هیچ فردی در کشور برای اجرای این قانون نبوده و در 30 سال گذشته زمین هایی را در گیلان و مازندران ساخته است به طوری که در سال 62 میانگین واحد بهره برداری برنج حدود یک و هشت دهم در هر سال بوده است. هکتار که اکنون حدود 45 هکتار است. «یک صد تا نیم هکتار امکان استفاده از ماشین آلات مکانیزه را کاهش می دهد و یکپارچه سازی زمین را غیرممکن می کند، علاوه بر این که ماشین آلات آنقدر گران است که مکانیزه شدن برای کشاورز به صرفه نیست. پرورش.

شیخ ادامه داد: بعد از همه اینها تلاش کردیم تعاونی های کشاورزی روستایی را احیا کنیم تا بتوانند به غیر از تقسیم سود و سوء استفاده از رانت و تعاونی ماشین آلات مانند کمباین و تریلر و … کار دیگری انجام دهند. خرید کنید تا اعضا بتوانند از آن برای به چالش کشیدن عدم یکپارچگی زیمان و تبدیل آن به یک تولید نیمه صنعتی استفاده کنند که این اتفاق نیفتاد.

این فعال صنفی گفت: بعد از همه اینها سعی کردیم از تکه تکه شدن ارث زمین جلوگیری کنیم تا برای خودرویی که از زمین کشاورزی به ارث رسیده همین اتفاق بیفتد و زمین تکه تکه نشود که با آن هم مخالفت می شود. در قانون ارث ما زمین کشاورزی که روزی به مردم می دهد کمتر از یک تیر است اما همه اینها باعث افزایش هزینه های تولید شده است.

کمبود ماشین آلات و افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمام شده تولید شد

وی افزود: امسال مشکل تحریم و ارز این مشکلات را به اوج رسانده و در شرایطی که وزارتخانه توان واردات ماشین آلات را نداشت، رشد مکانیزاسیون کند شد و کشاورز چاره ای جز بازگشت به روش سنتی نداشت. “حدود 90 درصد هزینه های تولید به دستمزدها برمی گردد که می تواند با خودرو جایگزین شود.

وی با اشاره به دستمزد روزانه 700 هزار تنی یک کارگر برنج گفت: بر خلاف آنچه در خبرها آمده، خشکسالی امسال تاثیری در کاهش تولید نداشته و بارندگی در دو ماهه اول سال خوب بوده است. وی ادامه داد: محاسبه این کاهش نسبت به سال 1378 که با احتساب تولید 2 میلیون و 450 هزار تنی برنج رکورد خوبی را به ثبت رساندیم، ممکن نبود.

شایق گفت: نه تنها در تولید، بلکه از نظر کیفی نیز تولید شد و امسال به دلیل کاهش کشت، تولید اندکی کاهش یافت و خوزستان که سال گذشته 200 هزار هکتار زیر کشت برنج داشت، امسال کشت کمتری داشت که این اتفاق افتاد و در گلستان. اما همه اینها آنقدر تولید ما را کاهش نداد که مشکل تامین داشتیم.

برنج ایرانی فراوان است و کمبودی نداریم

وی گفت: در بازار امروز به هر فروشگاهی که مراجعه کنید برنج ایرانی برای فروش موجود است و مشکلی برای عرضه برنج ایرانی امروز در کشور وجود ندارد و اخباری که در این مدت منتشر شد بهانه ای شد. یک درمان سبز برای واردات، در حالی که همه می گویند واردات انجام نشده است، اما آمار نشان می دهد دپوی 150000 تنی برنج در گمرک وجود دارد.

دبیر انجمن برنج ایران ادامه داد: از ابتدای فروردین ماه امسال نزدیک به 700 هزار تن برنج وارد شده است که با توجه به ذخایر قبلی بسیار بیشتر خواهد بود چرا که در سال 92 بالغ بر 2 میلیون تن برنج وجود داشت. وارداتی به دلیل پایداری برنج های خارجی است.» امکان نگهداری طولانی مدت آنها و اینکه هنوز کسی نمی داند همه برنج ها کجا رفته است، می توان نتیجه گرفت که با توجه به واردات سالانه حدود یک میلیون تن از این برنج به تدریج هر ساله به بازار معرفی می شوند.

وی با اشاره به سقف 700 هزار تنی برنج وارداتی گفت: اثر خشکسالی در سال 1401 دیده می شود اما در سال 1400 مشکلی برای تولید نداشتیم زیرا در فروردین و اردیبهشت بارندگی های شدیدی داشتیم و اگر امروز برنج گران است. اولین اثر تورم است. «با افزایش سایر کالاها، مشکل هزینه های تولید نیز باید اضافه شود.

چرا برنج خارجی گران شد؟ / عدم واردات، عدم حمایت از تولیدکنندگان برنج غیرقانونی بود

این فعال کشاورزی گفت: سوالی که هیچ کس نمی پرسد این است که چرا برنج خارجی اینقدر افزایش یافته و تا زمانی که اجازه واردات داده نشود در مغازه ها با قیمت 50 هزار تن به فروش می رسد.

وی در پایان گفت: باید از آقای ساداتی نژاد نیز تشکر کنیم که پس از روی کار آمدن به قانون عمل کرده و اجازه ثبت سفارش و مجوز را در ماه های تحت قانون نداده اند و گفته اند اگر می خواهید این کار را انجام دهید به دنبال تغییر باشید. در قانون باشید و این به این دلیل است که از ابتدای مرداد ماه به دلیل حمایت از برنج ایرانی نمی توان وارد کرد و امروز با مظلومیت کسانی که طرفدار واردات هستند می گویند اگر واردات معاف شود قیمت برنج شکسته می شود. شما قیمت برنج خارجی را زیاد حساب کنید کمتر از مقداری است که در حال حاضر در بازار دیده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید