عدم واردات برنج؛ درخواست های نمایندگان و کشاورزان/ برنج کاران می کارند و دلال درو می کند!


ساعت: 10:09
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886227

همزمان ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری از سوی دولت لغو و اعلام شد که تنها چند روز به فصل برداشت محصول باقی مانده است و این تصمیم عجیب دولت با مخالفت شدید نمایندگان مازندران مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ، بر اساس اعلام معاونت گمرک ایران، ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو و اجرایی نمی شود، بنابراین واردات این محصول به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

* ممنوعیت واردات برنج برداشته شد

فرود عسگری معاون گمرک ایران گفت: بر اساس مصوبه سی امین جلسه ستاد تنظیم بازار و بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری رفع شد. لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج همزمان با اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

در این رابطه به موجب بند 8 تبصره مندرج در فصل 10 قانون مقررات صادرات و واردات ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع بوده و زمان این ممنوعیت از اول مرداد ماه هر سال تعیین شده است. تا پایان آبان ماه همان سال.

اما با توجه به وضعیت بازار داخلی و افزایش قیمت، مدتی است که مذاکرات برای رفع ممنوعیت واردات در سال جاری ادامه دارد و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند. سال گذشته با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهای افزایش قیمت، رایزنی های زیادی برای رفع ممنوعیت انجام شد اما با آن موافقت نشد.

*انتقاد عضو کمیسیون رئیس مجلس از تصمیم دولت برای واردات برنج
علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما از تصمیم دولت برای واردات برنج خارجی انتقاد کرد.

وی با انتقاد از واردات برنج در فصل برداشت، گفت: واردات برنج خارجی در فصل برداشت، خلاف تولید داخلی و غیرعاقلانه است. بر اساس مصوبه مجلس، دولت از مرداد تا آبان هر سال اجازه واردات برنج را ندارد.

نماینده مردم بابل بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد و افزود: واردات برنج در شرایط فعلی آسیب جدی به اقتصاد برنج سازان داخلی وارد می کند. کشاورزان کشور سالانه 2 میلیون و 700 هزار تن برنج تولید می کنند.

e91c983c 9f98 4f25 983e 0786b4505389 خبر خاکستری

کریمی فیروزجایی نیاز سالانه واردات برنج کشور را 400 هزار تن اعلام کرد و افزود: متاسفانه سالانه بیش از 800 هزار تن برنج خارجی وارد کشور می شود.

* تولیدکنندگان برنج در شمال کشور می توانند نیاز داخلی را تامین کنند

این نماینده مجلس با اشاره به تولید یک میلیون و 200 هزار تن برنج در شالیزارهای مازندران افزود: در صورت افزایش سیاست های حمایتی دولت، تولیدکنندگان برنج شمال نیاز برنج داخلی را تامین می کنند.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به تغییر شرایط بین المللی و تاثیر آن بر روند امنیت غذایی گفت: امنیت غذایی کشور باید با تقویت سیاست های حمایت از تولید داخلی تضمین شود. صرفه جویی در تولید محصولات کشاورزی یک سیاست راهبردی است.

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی یادآور شد: هزینه های سرسام آور تامین مواد اولیه تولید محصولات کشاورزی چالشی جدی برای آینده کشاورزی است.

وی با بیان اینکه نقش کشاورزی در استقلال کشور باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: سیاست دولت برای حمایت از فعالیت های توسعه کشاورزی باید بازنگری و تقویت شود. مجلس در برنامه هفتم توسعه با افزایش سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی، استقلال خود را در نظر گرفته است.

* آزادسازی واردات برنج در فصل زراعی ضربه ای به معیشت برنج کاران است

کمال علیپورخندری نماینده مردم قیم شهر در مجلس از آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت این محصول و رنج کشاورزان گلایه کرد و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شد.

وی خطاب به دولتمردان گفت: امروز همزمان با آغاز فصل برداشت کشاورزان شاهد آزادسازی واردات برنج هستیم.

019e542e 2bd1 4ced 8f8c 4ccc3133649a خبر خاکستری

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه، سیمرغ جویبار و سوادکوه شمالی در مجلس یازدهم گفت: اگر قرار است به موضوع اشتغال و استقلال کشاورزان در این منطقه توجه کنیم و معیشت مردم و کشاورزان را بهبود ببخشیم. این اقدام نباید انجام می شد، چرا وزارت آیا دولت اقدام به آزادسازی واردات برنج کرده است؟

علیپور خطاب به کلیباف رئیس شورای اسلامی شهر گفت: امروز کشاورزان گله مند و نگران هستند لذا لازم است همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها در خصوص حمایت از کشاورزان اشاره کرده اند این موضوع نیز پیگیری شود. توسط جناب عالی

* مصوبه غیرقانونی دولت برای واردات لغو شود

علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس خواستار لغو تصمیم غیرقانونی اخیر دولت مبنی بر واردات برنج در زمان برداشت شد. از 1 آگوست تا پایان نوامبر.

وی ضمن انتقاد از تصمیم غیرقانونی اخیر دولت مبنی بر واردات برنج در زمان برداشت، گفت: کسانی که مدعی قانون گرایی هستند و می گویند به توصیه ها و فرمایشات رهبری گوش می دهند، از قانون ممنوعیت واردات برنج اطلاعی ندارند. مرداد تا پایان آبان و آیا توصیه ها و حمایت های رهبر اکثر انقلابیون از تولیدات داخلی نشنیده بودند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: چه ظلمی در حق کشاورزان می شود در حالی که افزایش قیمت تمام شده تولید، افزایش قیمت سم و کود، افزایش دستمزد و … افزایش چند برابری قیمت آب کشاورزی و مشکل تامین سوخت همچنان ادامه دارد

باقرزاده ادامه داد: با وجود اینکه امسال افزایش تولید داشتیم، آیا این پاداش کشاورزان است؟ آیا این وظیفه شما نیست که از تجار حمایت کنید نه به نفع آنها و به ضرر تولیدکنندگان؟

0a1339ee e530 4a3f b18f 6275d649414a خبر خاکستری

نماینده مردم استان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از واردات برنج اقدام عاجل لازم است و هیئت رئیسه مجلس نیز باید این درخواست را پیگیری کند.

*دولت سیزدهم نباید مانند دولت های گذشته در واردات برنج عجله کند

منصورعلی زارعی کیاپی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس نیز با انتقاد از اینکه دولت واردات برنج را بهترین راه برای کنترل بازار می داند، گفت: به دولت هشدار می دهم به کشاورزان توجه کند پس برنج. تولیدکنندگان اولین قربانیان و واسطه‌هایی هستند که سودآوران اصلی این امر هستند.

وی خطاب به دولت گفت: مبادا شرایط کشور باعث شود مانند دولت های گذشته در واردات هجوم ببرید.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم با انتقاد از اینکه دولت واردات برنج را بهترین راه برای کنترل بازار می داند، افزود: به دولت تذکر می دهم که به کشاورزان توجه کند تا برنج کاران حرف اول را نزنند. قربانیان و واسطه ها برنده اصلی هستند زیرا در این صورت امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.

وی تصریح کرد: دولت موظف است قانون ممنوعیت واردات برنج را در فاصله مرداد تا آبان که فصل برداشت نام دارد، رعایت کند.

* برنج کار می کارد و بازرگان درو می کند!

علی محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار بلاغ گفت: واردات برنج در این فصل نیز باعث ناامیدی و دلسردی کشاورزان می شود و نباید تصمیمات ما به گونه ای باشد که موجب دلسردی تولیدکنندگان شود. برنج. ما هم قبول داریم که کشورمان باید برنج وارد کند و در بدترین شرایط تحریم قرار داریم اما اگر قصد قطع دست دلالان بود بحثی است اما کشاورزان ما توقع ندارند در این فصل برنج وارد کنند.

bf5b872e 5156 4e79 aef2 badcdd47377d خبر خاکستری

* سال به سال تاخیر نسبت به سال گذشته!
هر سال که بهار می رسد، بازدیدها هنوز تمام نشده است، پای شالیکاران در گل و لای است و دیوانه وار در حال آماده سازی مزارع هستند. هر سال که شروع به کار می کنند زیر لب زمزمه می کنند که امسال بهتر از سال گذشته انشاالله اوضاع بهتر می شود اما به قول معروف «سال به سال پشیمان نمی شویم! “

متاسفانه هر ساله برنج های تازه جایگزین برنج های وارداتی می شود و برنج کاران تا پایان سال زراعی آینده در گل و لای رها می شوند و هیچ کمکی به آنها نمی رسد.

سال می آید و می رود و نه تنها از سختی کاشت برنج کاسته نمی شود، بلکه هر سال مشکلی به مشکلات قبلی اضافه می شود; امسال نیز با مشکلات گرانی و کمیاب کود، سم، کارگر، سینی و بذر آغاز و سپس با خشکسالی به پایان رسید. این روزها دیگر شالیکاران با این همه مشقت و متحمل شدن هزینه های فراوان منتظر فصل برداشت و فروش برنج و در نهایت پرداخت بدهی خود هستند. واردات برنج کار را برایشان آسان کرد!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید