تجارت دلالان قیمت برنج ایرانی را به یک میلیون تن رساند/ کشت قراردادی؛ تنها راه دولت برای تنظیم بازار تولید داخلی


ساعت: 11:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۶
کد خبر: 1866408

علیرضا عباسی گفت: از مهرماه سال گذشته تغییرات قیمت برنج ایرانی به دلیل واسطه گری و تجارت بوده و نهادهای نظارتی نیز قطع شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره نوسانات ناگهانی قیمت برنج به تیتریک گفت: در سال های اخیر تقاضای کشور برای برنج به 3 میلیون تن رسیده که 2 میلیون و 200 هزار تن آن در کشور تولید می شود.

عباسی با اشاره به اینکه کمبود 800 هزار تنی برنج با واردات جبران می شود، افزود: سال گذشته به دلیل خشکسالی، تولید داخلی 150 هزار تن کاهش یافت، هرچند نسبت به سال های گذشته کاهش چندانی نداشتیم، اما واردات همچنان پایین است. همان 800000 تن.”

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه برنج اتفاق خاصی نیفتاده است اما برخی از وضعیت آشفته بازار سوء استفاده می کنند.

نماینده مردم البرز در مجمع نمایندگان البرز گفت: آخرین برنج ایرانی خریداری شده توسط کشاورز به شهریور و مهر ماه 1400 و بیشترین قیمت آن 40 هزار تن بوده است.

عباسی به کوتاهی دولت در تنظیم بازار، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و تعزیرات اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های متولی با وجود اینکه دولت هیچ سیاست نظارتی ندارد، نباید اجازه فروش کالاها را به قیمت تصادفی بدهد. “

نماینده مردم فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: برنج های وارداتی سازمان بازرگانی کشور توانایی تنظیم بازار را دارد اما با توجه به اینکه دولت مسئولیتی در قبال برنج داخلی ندارد نمی تواند بازار را تنظیم کند، بنابراین باید بازار را تنظیم کند. برای ادامه کشت تحت قرارداد.”

عباسی گفت: اگر دولت از ابتدا برنج را به صورت قراردادی از کشاورز خریداری کند، می تواند در قالب تنظیم بازار آن را مدیریت کند، اما در حال حاضر دلالان برنج ایرانی را خریداری می کنند، بنابراین کشت قراردادی می تواند این مشکل را حل کند.

گفتنی است در روزهای اخیر قیمت 10 کیلوگرم برنج ایرانی در فروشگاه ها به یک میلیون تن و بیشتر رسیده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید