فضای رایگان عطر برنج ایرانی از توده شمالی / حباب و واسطه در سطح بازار ریشه افزایش قیمت برنج


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۹
کد خبر: 1809346

گرانی برنج باعث شده است که برنج ایرانی از بسیاری از سفره های شمالی که حتی در روز هم از برنج به عنوان دو غذای اصلی استفاده می کردند، کم شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; حذف برنج از سفره شمالی مانند یک رویا است، زیرا میزبانان شمالی حتی در دو وعده غذایی طولانی از برنج با صنایع دستی خود استفاده می کنند.

اما گرانی برنج باعث شده عطر و طعم برنج ایرانی و محلی در بسیاری از خانه ها جای خود را به برنج های بی کیفیت شمالی بدهد و به همین دلیل ذائقه برخی از خانواده های شمالی تغییر کرده است، شاید به دلیل همین صف ها، چرا که مردم نان بیشتری مصرف می کنند. این مناطق باریک و گران قیمت


e2164bd9 1862 4b7f 9ea5 46584300c5f3 خبر خاکستری

تاثیر اخبار آزادسازی ارز ترجیحی بر قیمت برنج

یکی از دلایل افزایش ناگهانی قیمت برنج، آزادسازی ارز ترجیحی بود که البته این امر اجرایی نشده است، اما به نظر می رسد آنچه به هر دلیلی گران می شود، دوباره ارزان نمی شود و با این فرمول بازار تا کنون پیشرفته

نظارت ها به درستی کار نمی کند و این موضوع صدای نمایندگان را درآورده است و بر اساس سطح کیفی و توسط کشاورز خریداری می شود اما قیمتی که امروز در بازار عرضه می شود تقریبا 60 درصد بیشتر از قیمت خرید کشاورز است. .

قیمت خرید برنج از کشاورزان با عرضه بازار تفاوت قابل توجهی دارد

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آک کالا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه محصولات کشاورزی در کشور ما مطرح است قیمت محصول است. متاسفانه قیمت خرید برنج از کشاورز با قیمت بازار متفاوت است.

سنگدوینی یادآور شد: امروز قیمت برنجی که در بازار عرضه می شود با قیمتی که کشاورز به فروش می رساند متفاوت است و باید ترتیبی داده شود.

وی گفت: قیمت برنج به قدری افزایش یافته که اگر فردی بخواهد در 24 ساعت یک سهم برنج مصرف کند باید بین 10 تا 15 میلیون تن برای خرید برنج هزینه کند که اصلا به صرفه نیست.

این مقام مسئول گفت: نیازمند فروش و ذخیره سازی محصولات کشاورزی برای کشاورزان هستیم و بهترین مکان تعاونی ها به ویژه تعاونی های روستایی است و در صورت ایجاد این ساماندهی علاوه بر کشاورزان، مصرف کنندگان نیز از آن بهره مند می شوند. محصولات به حق مصرف کنندگان می رسد.


087540c5 2ebd 48f9 a8d9 5b910714b45d خبر خاکستری

سنگدوینی خاطرنشان کرد: میانجی گری و میانجی گری افزایش بی رویه قیمت ها را به دنبال خواهد داشت و در صورت رفع میانجی گری و میانجی گری قطعا این گونه مشکلات حل می شود.

وی گفت: دولت که این روزها علاوه بر برنج با مشکل کمبود مواجه است و با افزایش قیمت گوشت مواجه است، در تلاش است تا گوشت قرمز و برنج را قیمت گذاری کند.

به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گوشت قرمز و برنج ایرانی، قیمت ثابت است و ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را موظف به تعیین قیمت کرده است. مقامات امیدوارند از این طریق بتوانند از این افزایش جلوگیری کنند. قیمت برنج

اثرات میانجی گری و خشکسالی بر افزایش قیمت برنج
اما مسئولان جهاد کشاورزی گلستان افزایش قیمت برنج را حباب بازار و دلیلی برای ناکامی مسئولان می دانند.

در این خصوص علی اکبر ماهانی مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: مصرف سرانه برنج در کشور به طور متوسط ​​حدود چهل کیلوگرم در سال است که بر اساس جمعیت استان، سالانه 80 هزار تن برنج در کشور مصرف می شود. استان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: ضریب تبدیل برنج به برنج در استان 53 درصد است که بر این اساس به حدود 170 هزار تن برنج نیاز داریم و سال گذشته تولید برنج ما در کل استان حدود سه بوده است. صد و پنجاه هزار تن.

ماهانی گفت: سال گذشته خسارت زیادی از خشکسالی داشتیم و امسال حدود 450 هزار تن برنج در استان گلستان تولید شد.

وی افزود: 50 درصد تولید برنج استان توسط دلالان از استان صادر می شود که این امر به دلیل نبود صنایع تبدیلی در استان است و باید برای این مشکل چاره اندیشی شود.

این مقام مسئول گفت: در استان گلستان کمبود تولید غیر برنج نداریم، در خصوص افزایش بی رویه قیمت برنج گفت: امسال هزینه های تولید افزایش یافته و ارقام کوچک و بالای تولید هر کیلوگرم برنج از جمله ندا، فجر و شیرودی 30 تا 32 هزار گوجه فرنگی تخمین زده می شود و هزینه تولید ارقام مرغوب ارقام طارم از جمله دام سیاه و هاشمی کمتر از 46 هزار تن در کیلوگرم است.

ماهانی بیان کرد: میانگین قیمت برنجی که کشاورز عرضه می کند بسیار کمتر از آن قیمت است و در این میان سود خرید و فروش توسط تجار انجام می شود و کشاورزان چیزی عایدشان نمی شود.

وی یکی از دلایل افزایش قیمت برنج را کاهش تولید در کشور به دلیل خشکسالی عنوان کرد و گفت: عمده تولید برنج در پنج استان مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان و فارس انجام می شود.


8750ee41 7db0 4d6e a0c2 57544cc6d345 خبر خاکستری

این مقام مسئول با بیان افزایش 35 درصدی قیمت تمام شده برنج گفت: این افزایش نشان دهنده هزینه بذر، کود، هزینه برداشت، اجاره بهای زمین، تبدیل برنج به برنج است.

مهقانی گفت: سالانه حدود یک میلیون تن به کشور وارد می شود و با افزایش قیمت دلار، قیمت برنج خارجی نیز افزایش یافته و برنج خارجی که کیفیت بسیار پایین تری نسبت به برنج داخلی دارد. قیمت برنج خانگی نیز در حال افزایش است.

وی بیشتر افزایش قیمت برنج را حباب بازار و دلالان بازار عنوان کرد و گفت: ما این افزایش قیمت برنج را در بازار قبول نداریم و این موضوعی است که مورد پسند وزارت جهاد کشاورزی و سود نیست. از این افزایش قیمت نصیب کشاورزان نمی شود.»

آنچه مسلم است با توجه به جایگاه برنج در سفره های ایرانی به ویژه مردم شمال استان در طول سال، یک خانواده سه تا چهار نفره برای خرید برنج در طول سال باید 15 میلیون تومان بپردازند و آن آیا سفره باید کوچکتر از قبل باشد.
مسئولان باید شرایط توزیع مستقیم برنج توسط کشاورزان را فراهم کنند و دست دلالان مسبب این وضعیت را قطع کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید