حباب تقلبی قیمت برنج در بازار/ برنج در حسرت «برندسازی» می سوزد.


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812320

برنج ایرانی و خارجی گران شد

بررسی آمار واردات نشان می دهد که در پنج ماهه نخست امسال حجم واردات برنج خارجی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 61 درصد کاهش داشته است. واردکنندگان بر این باورند که پس از کاهش تولید برنج به دلیل خشکسالی، این کاهش واردات منجر به کمبود محسوس برنج در بازار شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بالا، شهرستان بابل با 220 هکتار از 42 هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج در مازندران اولین تولیدکننده برنج از نظر کمیت و دومین تولیدکننده برنج از نظر زمین های زراعی است.

با توجه به سطح زیرکشت و زمین های حاصلخیز در منطقه لاله آباد بابل، متاسفانه کشاورزان این شهرستان به دلیل نبود کارخانه های بزرگ بسته بندی به برندهای دیگر نیاز دارند تا محصول خود را با کیفیت استاندارد در کشور به فروش برسانند و این امر باعث شده است بازار سیاه دلالان در سطح شهر.باید گرم باشد و تا حدودی قیمت برنج را افزایش دهد تا وارد بازار این محصول استراتژیک در بازار تولید مستقیم نشود.اطمینان خریداران از خرید محصول با کیفیت به با نام شیرین باش کشاورز شیرینی تاجران است.


قیمت مواد اولیه کشاورزی باید متناسب با قیمت برنج باشد

جلیلی یکی از کشاورزان منطقه لاله آباد است که با دیدن دوربین ما در مزرعه سریعاً با کود خریداری شده به سراغ ما می آید و در ابتدای این مسیر سخت از دو برابر شدن قیمت این محصول می گوید و می گوید: رونق تولید. یعنی بنیاد مسیر توسعه را طی می کند، اما متاسفانه در سال های اخیر نه تنها بستری برای کشاورزان فراهم نشده است، بلکه سیاست های اشتباه باعث گرم شدن بازار برای تجار شده است.

کشاورز لاله آبادی با اشاره به فروش برنج با کمترین قیمت ممکن و با شرایط خاص گفت: با توجه به افزایش بی رویه قیمت برنج در ماه های اخیر، به جای کاهش نگرانی کشاورزان، قیمت سموم، کود و کارگران دو برابر شد. به نگرانی کشاورزان منجر شده است.»

14383f70 f124 461d a7d1 0c77a10e7ea5 خبر خاکستری

وی افزود: کشاورزی یکی از سخت ترین مشاغل است که کشاورزان در زمان برداشت محصول خود را با چک های طولانی مدت به کمترین قیمت ممکن به فروش می رسانند تا هزینه های انجام شده در زمان کاشت را پوشش دهند و در حال حاضر دلالان بزرگ این محصول را در اوج مصرف سپرده گذاری می کنند. فروش با قیمت های گزاف.

کشاورز گفت: کشاورزان به عنوان مظلوم ترین تولیدکنندگان کشور از مسئولان می خواهند بر تحویل به موقع سموم و کودها نظارت دقیق داشته باشند.

محسن پور از دیگر کشاورزان بابلی است که افزایش قیمت برنج را متناسب با تورم می بیند و می گوید: برنج مانند 99 کالای دیگری است که تورم دارد و افزایش قیمت دارد و اگر قرار است از این افزایش قیمت جلوگیری شود. ما باید هزینه ها را در نظر بگیریم. «هزینه ها باید در نظر گرفته شود و قیمت مصوب هم اکنون قیمت مناسبی برای این محصول است که در سال های گذشته سرکوب شده است.

مصن پور افزود: در حال حاضر با افزایش تورم، قیمت بسیاری از محصولات اولیه کشاورزی در سال های اخیر افزایش یافته است و برنج کالای مفقوده ای است که در سال های اخیر در سیاست قیمت گذاری به آن پرداخته نشده است.

وی تصریح کرد: نبود صنایع بسته بندی و ناشناس بودن برند محصول این شهر در کشور باعث شد تا برند استاندارد این شهر به نام شهرهای همجوار کشور به فروش برسد و در نتیجه بازار غیرمستقیم باشد. تحویل این محصول


تجمیع زمین های کشاورزی به نفع کشاورز خواهد بود

فرماندار لاله آباد با اشاره به مشکل افزایش بی رویه قیمت این محصول استراتژیک در کشور گفت: راهکارهایی مانند مکانیزه شدن بخش کشاورزی و طرح هایی مانند تجمیع می تواند تا حدودی از مشکلات این بخش بکاهد.

حسین نژاد گفت: از جمله مشکلات بخش کشاورزی در این بخش به عنوان مهمترین بخش تولید این محصول در سال های اخیر، عدم مکانیزاسیون تامین آب در زمان خشکسالی است که امیدواریم با توجه به تخصیص اعتبارات در این زمینه. بخش.” تا حدودی مشکلات این بخش است.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره برنج در زمان برداشت و نمایشگاه هایی که در سال های اخیر ارائه شده می تواند در حذف دلالان و معرفی برند برنج این شهرستان در کشور موثر باشد.

366ac71e 89d6 40b2 b8e7 11b069744c12 خبر خاکستری

حسین نژاد با استناد به چترهای حمایتی دولت گفت: استفاده صحیح از مواد اولیه کشاورزی و ارقام بهتر می تواند در افزایش تولید برنج موثر باشد.


قیمت مصوب برنج با حذف دلال امکان پذیر خواهد بود

حسن تقی زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل نیز به قیمت برنج در زمان برداشت 30 هزار تنی اشاره کرد و گفت: طبق روال از زمان برداشت برنج به صورت روزانه و هفتگی قیمت ها افزایش می یابد. فروشگاه ها رسیده و لازم به ذکر است که هزینه مصرف کننده پس از رنگ آمیزی، بسته بندی و ارسال به بانک در شهرستان ها به 82 هزار تن در هر کیلوگرم می رسد. که 65 هزار تن مصوبه دولت بوده و با حذف دلال این امکان فراهم می شود.

رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل دلیل اصلی گرانی را انبار برنج برخی از فروشگاه ها دانست و افزود: آخرین افزایش قیمت برنج به دلیل عدم برداشت و خشکسالی به حدود 20 درصد رسیده است. محصول و ذخیره سازی بیش از 70 درصد در انبار و همچنین گاهی اوقات به صورت قطره چکانی در بازار عرضه می شود که باعث افزایش قیمت می شود.

تقی زاده گفت: شاید بتوان افزایش قیمت برنج را به نفع کشاورز دانست اما اکثر کشاورزان به دلیل نیاز پس از برداشت برنج خود را به نصف قیمت فعلی فروخته اند.

خرده فروشان می گویند برنج را به قیمت فعلی می خرند اما با سود اندک می فروشند و دستان پشت صحنه و باندها و سلاطین مافیایی کسانی هستند که راه حل تورم را می دانند و توانسته اند نبض بازار را در دست بگیرند.


ممنوعیت ورود برنج خارجی به شهرهای شمالی کشور

رئیس صنعت، معدن و تجارت بابل با اشاره به ممنوعیت واردات برنج خارجی در استان های شمالی، گفت: شهرستان بابل یکی از شهرهایی است که بیشترین تولید برنج در کشور را دارد و نیاز به واردات خارجی دارد. برنج به شهر هیچ مجوز قانونی ندارد و زمانی که برنج خارجی از طریق مجوزهای قانونی وارد شهر می شود، ابزار و ترفندهایی برای مخلوط کردن برنج و کمک به کشاورزان و گسستن زنجیره دلالان در شهرهای شمالی ارائه می شود.

5d3532ce 6844 41d5 a9aa fa32e8f43a81 خبر خاکستری

محمود تشکا گفت: رضایت مشتری یکی از اهداف هر برند محصولی برای وفادار ساختن مشتری است و یکی از بهترین روش های برندسازی برنج در این شهرستان، تحویل ۱۰۰ درصد تمیز و یکدست آن است. در واقع وقتی مشتری از کیفیت برنج خالص اطمینان داشته باشد و آن را دوست داشته باشد تبلیغات دهان به دهان شروع می شود و در نتیجه بازار مشتریان بیشتری را جذب می کند و در نتیجه مخلوط کردن برنج باعث کاهش اعتماد مشتری به برندسازی می شود.

وی افزود: خوشبختانه در سال گذشته با اطلاعات دریافتی بسیاری از کامیون های مخلوط کن شناسایی و دستگیر شدند اما برای جلوگیری از این بحران لازم است برنج های خارجی وارد شهرستان شوند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت بابل گفت: بعد از نان، برنج مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین غذای ما ایرانی‌ها است و یکی از اصلی‌ترین غلاتی است که تقریباً همه روزه در تمام خانه‌های ایرانی تهیه می‌شود.

77579372 28a2 41c6 9e4e 0dcb035e5ad8 خبر خاکستری

فرهنگ در این محبوبیت بسیار تاثیرگذار بوده و همین مشکل باعث شده تا افراد زیادی به فکر راه اندازی مغازه برنج فروشی باشند و برای کسب سود مناسب به دنبال ایده فروش برنج ایرانی باشند. عرضه مستقیم و فوری می تواند قیمت این محصول را کاهش دهد.

حال باید دید کشاورزان با توجه به گرانی مواد اولیه و ادوات کشاورزی و نبود چتر حمایتی و خالی نبودن سفره مردم از این دانه استراتژیک و برند برنج گمنام این شهرستان چه تصمیماتی خواهند گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید