توزیع 950 تن برنج خارجی در ده روز گذشته در قم / افزایش 100 درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: 27.11.1400
کد خبر: 1809034

حاجی رضا از توزیع 950 تن برنج پاکستانی و هندی در قم طی ده روز گذشته خبر داد و گفت: برنج ایرانی در بازار 100 درصد افزایش داشته که یکی از دلایل خشکسالی اخیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قیمت برنج در سال جاری همواره افزایش یافته است که این امر هم در بازار و هم در آمارهای رسمی مشهود است. گزارش های اخیر بازار حاکی از آن است که قیمت برنج ایرانی به 90 هزار تن در هر کیلوگرم رسیده و برخی از آن نیز فراتر رفته اند، در حالی که برنج وارداتی حدود 35 هزار تن قیمت گذاری شده است.


افزایش ۶۸ درصدی قیمت برنج ایرانی

بررسی گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت برنج نیز حاکی از آن است که برنج ایرانی در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 68.5 درصد افزایش داشته است، این در حالی است که امسال چنین درصدی افزایش قیمت برنج وجود ندارد. ثبت شده ..

بر اساس این گزارش، هر کیلوگرم برنج ایرانی که در دی ماه سال گذشته به طور متوسط ​​33.7 هزار تن قیمت داشت، در آذرماه امسال به 51.6 هزار تن رسید اما در دی ماه میانگین قیمت به 57 هزار تن و حتی بیش از 64 رسید. هزار تن دوره رسمی برای او ثبت شده است.

البته بر اساس مشاهدات خبرنگار ما، در برخی فروشگاه ها برنج پاکستانی با قیمت هر کیلوگرم 33 تا 35 هزار تن و در برخی فروشگاه ها با قیمت های بالاتر یا کمتر عرضه می شد. البته قیمت لاشه ایرانی یا برنج نیم دوجین از حدود 20 تن در کیلوگرم شروع می شود و برنج سالم تا 75 هزار تن در کیلوگرم دیده می شود.

دلیل افزایش قیمت برنج به گفته سخنگوی دولت

دلایل مختلفی برای این روند افزایشی قیمت برنج وجود دارد که علی بهادری سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: «قیمت برنج به دلیل خشکسالی افزایش یافته و تجارت به صورت غیرمنطقی افزایش یافته است. دولت با این وضعیت در بازار و سیستم بازار دست به گریبان است.» دات کام برنج ایرانی را کیلویی 42000 تن و برنج خارجی را از 12000 الی 20500 تن از طریق تحویل درب منزل (در اکثر استانها) در اختیار تمامی عزیزان قرار داده است.

توزیع 950 تن برنج خارجی در ده روز گذشته در قم / افزایش 100 درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار

به همین دلیل محمدرضا حاجی رضا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در برنامه خبری سیمای مرکز قم با اشاره به افزایش 100 درصدی قیمت برنج ایرانی در بازار گفت: یکی از دلایل این افزایش، خشکسالی است. در استان های شمالی که منجر به تولید برنج شد، «ایرانی ها را باید 30 درصد کاهش داد.

«سعی کردیم با عرضه برنج خارجی بازار را متعادل کنیم. در ده روز گذشته 950 تن برنج پاکستانی و هندی در بازار توزیع شده است.

حاجی رضا گفت: برنج پاکستانی مرغوب است و کیفیت آن چندان از برنج ایرانی کمتر نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان راه اندازی سامانه بازرگم را از اقدامات دولت برای تامین مستقیم کالاهای اساسی و تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر شهروندان قمی می توانند تایلندی، هندی، پاکستانی و سیب زمینی خریداری کنند. برنج با نرخ مصوب آن سیستم.”

محمدرضا حاجی رضا افزود: در آینده نزدیک مرغ، تخم مرغ و گوشت با قیمت مناسب در این سامانه عرضه می شود.

وی با اشاره به نظارت مستمر بازرسان سازمان جهاد کشاورزی استان بر بازار گفت: در حال حاضر شرایط بازار مناسب است و با توجه به نوروز پیش رو و بعد از ماه مبارک رمضان اقدامات لازم برای حفظ عناصر اولیه انجام می شود. به اندازه کافی مورد توجه قرار گرفته اند.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید