ماجرای توقف واردات برنج هندی چیست؟ آیا برنج گران می شود؟

ماجرای توقف واردات برنج هندی چیست؟  آیا برنج گران می شود؟

احوان اکبری رئیس انجمن واردکنندگان برنج دلیل ممنوعیت واردات برنج هندی را تشریح کرد و گفت: کمبود برنج خارجی باعث افزایش قیمت برنج می شود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: به واردکنندگان اعلام شد که واردات برنج از هند به دلیل منفی بودن تراز تجاری با هند متوقف شود. بازگشت کیوی و سیب ایرانی از هند منجر به منفی شدن تراز تجاری بین دو کشور شد. اما برای تراز تجاری، توقف واردات یک کالای ضروری عاقلانه نیست حذف کیوی از سبد خانوار فشار زیادی به سفره های مردم وارد نمی کند، اما حذف برنج از سفره های مردم کار سختی است.

احوان اکبری با اشاره به توقف واردات برنج خارجی از هند گفت: بدون شک تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای توقف واردات برنج بازار برنج را دچار سردرگمی می کند. تجربه بازار نشان می دهد که میزان مصرف در بازار داخلی همیشه قبل از شروع ماه مبارک رمضان، محرم و نوروز افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه 2 پیک مصرف مصادف با پایان سال است، تصریح کرد: تا پایان سال باید حدود 250 هزار تن وارد شود تا بازار در پایان سال کمبود را احساس نکند. کمبود برنج خارجی بازار برنج داخلی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و بی شک شاهد افزایش قیمت برنج داخلی خواهیم بود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این سوال که هدف وزارت جهاد کشاورزی از اجرای این مصوبه در پایان سال چیست؟ وی گفت: به واردکنندگان اعلام شد که واردات برنج از هند به دلیل منفی بودن تراز تجاری با هند متوقف شود. بازگشت کیوی و سیب ایرانی از هند منجر به منفی شدن تراز تجاری بین دو کشور شد. اما برای تراز تجاری، توقف واردات یک کالای اساسی معقول نیست، حذف کیوی از سبد خانوارها فشار زیادی به سفره مردم وارد نمی کند، اما حذف برنج از سفره مردم سخت است.
شش دهک پایین جامعه مصرف کنندگان اصلی برنج خارجی هستند

اکبری قیمت برنج خارجی را یک سوم برنج داخلی ارزیابی می کند و می افزاید: شش دهک پایین جامعه مصرف کنندگان اصلی برنج خارجی هستند. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا در آستانه ماه مبارک رمضان و نوروز بایرام باید برنج خارجی از سفره مصرف کنندگان حذف شود؟

به گفته این فعال اقتصادی؛ سالانه یک میلیون و 500 هزار تن برنج باید وارد شود و تاکنون یک میلیون و 274 هزار تن برنج وارد شده و تا پایان سال باید حدود 250 هزار تن وارد شود.

وی با اشاره به لغو ممنوعیت واردات برنج در سال جاری افزود: این امر باعث آرامش بازار برنج شد و نوسانات قیمت مانند سال گذشته تکرار نشد اما با این تصمیم تنش قیمتی در اسفند ماه نسبت به هفته قبل از هر هفته به اوج خود می رسد. کیلوگرم برنج ایرانی حدود 5 هزار تومان افزایش یافت.

اکبری با تاکید بر نوسانات نرخ دلار و تاثیر آن بر قیمت برنج داخلی و خارجی، تصریح کرد: تاثیر کالاها بر نرخ ارز زیاد است، بنابراین کشاورز ایرانی نیز ترجیح می دهد کالای خود را حفظ کند زیرا مطمئن است برنج در حال حاضر رکود تورمی در بازار داخلی برنج وجود دارد و این رکود بر تولید داخلی تاثیر می‌گذارد زیرا کشاورز می‌بیند محصولش خریدار ندارد و بخشی از مزرعه برنج را برای ساخت ویلا می‌فروشد و بخشی دیگر کاشته می‌شود. در یک باغ و مرکبات در آنجا کاشته می شود.

رئیس انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به این سوال که آیا می توان برای جبران نیاز بازار خود در کشورهای دیگر مانند تایلند، به جای هند، برنج محلی تهیه کرد؟ وی گفت: 60 درصد نیاز بازار داخلی از هند تامین می شود و نمی توانیم در کوتاه مدت بازار را جایگزین کنیم زیرا به دلیل تحریم ها تجار روی اعتبار خود کار می کنند و نمی توانند به زودی کشوری را جایگزین کنند و حداقل 6 ماه زمان می برد. برای تغییر به کشور دیگر همچنین ذائقه مردم با برنج هندی آمیخته شده و مردم هیچ محصولی را که واردکننده وارد بازار می کند، نمی پذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید