قیمت نفت برنت از مرز 91 دلار عبور کرد

ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805825

قیمت نفت در معاملات روز جمعه با ادامه روند صعودی دیروز ناشی از هجوم سرمای شدید در بخش‌های وسیعی از ایالات متحده افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نفت برنت با 34 سنت یا 0.4 درصد افزایش به 91.45 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت روز پنجشنبه ۱.۱۶ دلار افزایش یافت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت با 46 سنت یا 0.5 درصد، 90.73 دلار در هر بشکه معامله شد. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با دو دلار افزایش قیمت به پایان رسید و برای اولین بار از 15 مهر 1393 از مرز 90 دلار عبور کرد.

هر دو شاخص به سمت ثبت هفتمین افزایش هفتگی متوالی حرکت می کنند.

به گفته ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، پس از سرمای قطب شمال که تگزاس را درنوردید و تولید نفت در حوضه دائمی را مختل کرد، وست تگزاس اینترمدیت به بیش از 90 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

طوفان عظیم زمستانی که روز پنجشنبه بخش‌های وسیعی از آمریکای مرکزی و شمال شرقی را فرا گرفت، ترافیک را مختل کرد، برق هزاران خانه را قطع کرد و مدارس را در چندین ایالت تعطیل کرد.

تحلیلگران می گویند که با بهبود تقاضا و عرضه، بازارهای نفت به طور فزاینده ای در برابر شوک های عرضه آسیب پذیر خواهند شد.

مویا گفت: اگرچه هزاران پرواز لغو شده است، اما بازار انرژی بر تولید متمرکز است و توجه چندانی به شوک های موقت در تقاضا ندارد.

تنش های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا و خاورمیانه نیز قیمت ها را به شدت افزایش داده است، به طوری که نفت برنت از ابتدای سال 17 درصد و وست تگزاس اینترمدیت 20 درصد افزایش یافته است.

ایالات متحده هشدار داده است که روسیه در حال برنامه ریزی برای توجیه تهاجم خود به اوکراین است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ناتو و غرب را مسئول افزایش تنش‌ها می‌داند، اما هزاران نیرو را به مرز اوکراین اعزام کرده است.

چیوکی چن، تحلیلگر ارشد سانوارد تریدینگ گفت: با توجه به ریسک ژئوپلیتیک اوکراین و افزایش تدریجی اوپک به اضافه تولید، انتظار می‌رود قیمت‌ها به 100 دلار برسد.

در نشست چهارشنبه هفته جاری، وزرای اوپک پلاس توافق کردند که به افزایش تدریجی تولید ادامه دهند و افزایش تولید 400 هزار بشکه در روز برای ماه مارس را تصویب کردند. اما افزایش تولید اوپک پلاس به دلیل این واقعیت پیچیده است که تعدادی از اعضای این گروه در افزایش تولید به دلیل سرمایه گذاری ناکافی در چند سال گذشته با مشکل مواجه هستند. تنها تعداد انگشت شماری از کشورها، به ویژه عربستان سعودی، ظرفیت تولید مازادی دارند که می تواند به افزایش سطح کلی تولید اوپک پلاس کمک کند.

با این حال، به نقل از رویترز، برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که در بلندمدت، تا سه ماهه چهارم سال جاری، بازار با مازاد عرضه مواجه خواهد شد که به مهار افزایش قیمت ها کمک می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید