لحظه پرداخت مابقی دستمزد مستمری بگیران از تامین اجتماعی

از روز سه شنبه 30 دی ماه حقوق حدود 4 میلیون مستمری بگیر و بیمه گر آغاز می شود و حقوق این قشر تا سومین روز ماه به ترتیب حروف الفبا پرداخت می شود.

لحظه پرداخت مابقی دستمزد مستمری بگیران از تامین اجتماعی

همچنین بر اساس مصوبه شورای اسلامی در خصوص افزایش حقوق مستمری بگیران سایر مقاطع، این افزایش نیز محاسبه و واریز می شود.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر مبنی بر افزایش حقوق مستمری بگیران سایر رده های تامین اجتماعی از آبان ماه، معوقات ماه های گذشته سال جاری باید به حساب مستمری بگیران این سازمان واریز شود. همانطور که در این ماه حقوق معوقه خرداد ماه به حساب این مستمری بگیران واریز می شود.

افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری سابقه پر فراز و نشیب داشته است و حالا که این موضوع با برآورده شدن آرزوی بازنشستگان سایر رده ها به پایان رسیده است، مروری بر اتفاقات این روزها نشان می دهد. تلاش مستمر دولتمردان، مجلس و سازمان تامین اجتماعی در این مدت و اقدامات بعدی کانون های بازنشستگی برای افزایش چشمگیر مستمری های پرداختی در تمامی سطوح به مستمری بگیران و بازنشستگان.

طبق ماده 111 قانون تامین اجتماعی، حداقل مستمری پرداختی به مشمولان مستمری کامل (شامل مستمری از کارافتادگی کلی، مستمری بلندمدت و مستمری بازماندگان عمومی) نباید کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده به شرح زیر باشد. شورای عالی کار کارگران مشمول قانون همچنین بر اساس مفاد ماده 96 قانون تامین اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی موظف است کلیه مستمری های سابقه کار، ازکارافتادگی کلی و عمومی را پرداخت کند. مستمری های موروثی در فواصل زمانی نه کمتر از یک بار در سال با احتساب افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش می یابد.

در سال جاری پس از تعیین افزایش سالانه حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون در شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفند ماه سال 1400، روند تدوین طرح پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی در مورد میزان و نحوه انجام شد. افزایش مستمری مستمری بگیران و سایر مستمری بگیران این سازمان در اولین روزهای کاری پس از تعطیلات نوروز با مشارکت و همکاری اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان و بازنشستگان آغاز شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی 24 فروردین و اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی با شرکت در نشست با نمایندگان کانون های بازنشستگی از افزایش عادلانه مستمری مستمری بگیران در سال 1401 و پس از برگزاری جلسات متعدد خبر داد. با حضور نمایندگان مستمری بگیران، پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق سالانه مستمری بگیران بر اساس مفاد مواد از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات وزیران ارسال شد. 96 و 111 قانون تامین اجتماعی و با در نظر گرفتن احکام شورای عالی کار.

اما با ابلاغ مصوبه شورای دولت مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در 24 خردادماه، مشخص شد که پیشنهاد سازمان بیمه گر به هیئت دولت شامل افزایش 57.4 درصدی حداقل مستمری و افزایش 38 درصدی علاوه بر … رقم ثابت 515 هزار تومان برای سایر سطوح مستمری با تغییراتی همراه است

پس از ابلاغ این مصوبه، سازمان تامین اجتماعی بلافاصله از خردادماه افزایش مقرر را برای حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح مستمری بگیران اعمال و با اعمال افزایش مقرر، دستمزد خرداد ماه آنان محاسبه و پرداخت شد. مابه التفاوت فروردین و اردیبهشت و در ماه های تیر و مرداد پرداخت شده است و حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت شده است اما از همان روز ابلاغ مصوبه 24 خردادماه به هیات وزیران، سازمان اجتماعی سازمان حراست بدون توجه به جنجال های رسانه ای، برای اصلاح این مصوبه و با دستور رئیس جمهور به معاون اول رئیس جمهور برای بررسی موضوع افزایش مستمری بازنشستگان و همچنین اقدامات بعدی نمایندگان مجلس، دست به کار شد. ، امید به تغییر این قطعنامه افزایش یافته است.

نکته پایانی این ماجرا زمانی رقم خورد که با تلاش های صورت گرفته، هیئت دولت اختیار تصمیم گیری در خصوص افزایش مستمری سایر رده های مستمری بگیران را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی واگذار کرد. سرانجام در 6 مردادماه در جلسه شورای عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی که در شهرستان بندرانزلی برگزار شد، تصمیم وزرای عضو شورای امنای سازمان تامین اجتماعی برای اجرای مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش سطوح غیر از حداقل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این جلسه اعلام کرد: احکام جدید این دسته از مستمری بگیران در شهریور ماه صادر و حقوق شهریور ماه آنها بر اساس افزایش 38 درصدی به اضافه رقم ثابت محاسبه و پرداخت خواهد شد. 515000 تومان.

در نهایت بر اساس وعده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، حقوق شهریور ماه بازنشستگان با افزایش مستمری سایر سطوح و حقوق بازنشستگان مهر، آبان و آذرماه همراه با افزایش حقوق معوقه پرداخت شد. فروردین و اردیبهشت و اکنون در این ماه همزمان با پرداخت مستمری از دی ماه مابه التفاوت خرداد ماه و مابقی معوقات تا پایان سال پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید