لزوم اعتراض به پناهندگی روزی جدید

لزوم اعتراض به پناهندگی روزی جدید

روز جدید چند سالی می گذرد که با تشدید تحریم ها و بروز فشارهای اقتصادی و نادیده گرفتن برخی مطالبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم از سوی برخی مسئولان قوه مجریه، تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته است. بیشتر و بیشتر شده است. هدفمند نسبت به گذشته

چند سالی است که با تشدید تحریم ها و به وجود آمدن فشارهای اقتصادی و نادیده گرفتن برخی مطالبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم از سوی برخی مسئولان قوه مجریه، تشکیل تجمعات اعتراضی در شهرهای مختلف کشور تبدیل شده است. عینی تر از گذشته در واقع مردم در زمینه های مختلف مطالباتی دارند و مسؤولان قطعا باید با توجه به عمومیت آن برای تحقق این مطالبات و ایجاد رضایت در سطح جامعه تلاش کنند. اما به دلیل بی توجهی به این مطالبات، یک بار مشکلات اقتصادی سال 96 زمینه اعتراضات شد و یک بار اعتراض به گرانی بنزین در آبان 98 به ماجراجویی تبدیل شد و حالا اعتراض به مرگ یک 22 نفر. دختر جوان سننجی در سال 1401 در بازداشت پلیس و هدف قرار دادن گشت زنی باعث اعتراضات عمومی شد. به همین دلیل بار دیگر شاهد حضور معترضان به خیابان ها بودیم، اما همچنان که همیشه هستند کسانی که آب را گل آلود می کنند و با تخریب اموال عمومی سعی در به حاشیه راندن اعتراضات و مطالبات عادلانه مردم دارند، باز هم این مطالبات به مسائل امنیتی گره خورده است و مغفول مانده و بی شک این موضوع فضایی را برای تندروهای سیاسی ایجاد می کند که اجرای مطالبات قانونی و مدنی را به تعویق بیاندازند. البته یکی از دلایل تکرار این روند نادیده گرفتن اصل 27 قانون اساسی است که در مورد حق اعتراض و «تشکیل اجتماعات و موکب‌ها بدون حمل سلاح مشروط بر عدم مغایرت با اصول» است. از اسلام به عنوان «آزاد»، اما به جای اجرای کامل قانون اساسی مانند میثاق ملی، گاهی نمایندگان مجلس با تصویب قوانین عادی از اجرای اصل 27 قانون اساسی و گره زدن تجمع به اخذ مجوز از وزارتخانه جلوگیری کرده اند. کشور با این شرط؛ اما به گفته نعمت احمدی که پیشتر به «شرق» گفته بود، در 43 سال گذشته تاکنون هیچ مجوزی از وزارت کشور برای اعتراض به حق مردم صادر نشده است، امروز به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است. بیایید تا اعتراضات مدنی را به رسمیت بشناسیم و فضای مناسبی را برای این اعتراضات ایجاد کنیم تا راه را برای سوء استفاده متخلفان داخلی و خارجی برای سوء استفاده از مطالبات شهروندان ببندند. با این دیدگاه، کمتر از دو ماه پس از اعتراضات سال ۱۳۹۵، بحث مطرح شد درباره لزوم تصویب قانون تجمعات اعتراضی در آن زمان بحث ایجاد محل قانونی تجمعات اعتراضی از سوی برخی مسئولان مطرح و پیگیری شد. سرقت ها حتی شورای شهر پنجم در دو فوریت طرح «تعیین محل تجمع» برای به رسمیت شناختن اعتراضات قانونی تلاش کرد. مجلس دهم نیز تلاش کرد در این زمینه طرحی را تصویب کند اما محقق نشد. از آنجایی که هیأت وزیران با استناد به اصل 27 قانون اساسی تصمیمی در این خصوص تهیه و آیین نامه «تشکیل اجتماعات مردمی در مکان های معین و تعیین شده» را تصویب کرد، اما این آیین نامه با توجه به اینکه ماده 27 ق. قانون اساسی محل ملاقات رد شده توسط دادگاه اداری را محدود نمی کند. این در حالی است که دیوان عدالت اداری آیین نامه دولتی را به بهانه مغایرت با قانون اساسی رد کرد که ناظران سیاسی و حقوقی معتقدند وقتی نمی توان یک اصل را به طور کامل محقق کرد، باید در حد امکانات فعلی برای تحقق آن تلاش کرد.

از به رسمیت شناختن حق اعتراض حمایت می کند

نکته قابل توجه دیگر این است که همزمان با اعتراضات سال های 96 و 98 برخی از مسئولان و نمایندگان مجلس موضع گرفتند و از ایجاد مکانی برای تجمعات اعتراضی و حق اعتراض قانونی حمایت کردند اما به تدریج این موضوع به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که پیش از حمله تروریستی داعش به مجلس، فضایی برای تجمع مردم در مقابل شورای اسلامی وجود داشت، اما با تغییر ظاهر ساختمان مجلس و نقشه ساختمان، این فضا در جلوی مجلس و معترضان دیگر جایی برای تجمع ندارند. در حالی که بیشتر کشورهای مترقی برای تجمع معترضان مکانی را در نظر گرفته اند که می توان به هاید پارک لندن اشاره کرد.

اکنون نیز در تاریخ اعتراضات اخیر زمزمه هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اجرای اصل 27 قانون اساسی شنیده می شود. در همین راستا نماینده مردشتنیان در مجلس و یکی از اعضای شوراها و کمیته امور داخلی این موضوع را مطرح و قول تحقق آن را دادند.

مکانی برای تجمعات اعتراضی باید در نظر گرفته شود

جلال رشیدی کوچی در این باره به شارک گفت: یکی از دلایل اصلی ناراحتی من این است که وقتی مردم نسبت به موضوعی شکایت و اعتراض می کنند، جایی برای ابراز اعتراض و تجمع ندارند، به دلیل نبود مکان مناسب. به اعتراضات، مطالباتشان به هم می ریزد.» وی افزود: متأسفانه هیچ روند مشخصی برای اعتراض در کشور وجود ندارد و ما زمینه ای برای آن فراهم نکرده ایم و به همین دلیل این اعتراضات به خیابان ها کشیده و به هرج و مرج تبدیل می شود. و اعتراض و اراده مردم در این میان برداشته شده و بیهوده خواهد ماند.» یکی از اعضای شورا و کمیسیون داخلی کشور تاکید کرد: به همین دلیل حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد تا روند اعتراضات قانونی به رسمیت شناخته شود. بر اساس اصل 27 قانون اساسی این حق مردم است که اگر اعتراضی دارند در جلسات این درخواست را بیان کنند اما وزارت کشور مجوز اعتراض مردم را صادر نمی کند و این حق عملاً وجود دارد. نادیده گرفته شد.”

رشیدی کوچی تاکید کرد: قانون اساسی ما قانون خوب و مترقی است و توصیه می کنم در این مورد به قانون اساسی مراجعه کنیم. چند ماه پیش در شوراها و کمیسیون داخلی کشور در مورد تشکیلات سازمان های مردم نهاد و قیمت ها صحبت کردم. به همین دلیل گاهی جلوی مجلس، گاهی جلوی قوه قضائیه، گاهی مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع می کنند. یعنی مکان مناسبی برای تجمع وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه تعیین مکان قانونی اعتراضات، سره را از نصار جدا می کند، گفت: اگر جایی برای اعتراض مردم وجود دارد و وزارت کشور حق قانونی تجمع مردم را به رسمیت می شناسد و مجوز آن اعتراضات را می دهد، حساب مردم از شورشیان، آژیتاتورها و ضدانقلابیون تقسیم شده اند. اگر مجوز و مکان قانونی برای جمع آوری وجود داشته باشد، اموال عمومی آسیبی نمی بیند و هزینه ای متوجه سیستم نمی شود».

این نماینده مستقل مجلس با حمایت از حق اعتراض قانونی مردم تاکید کرد: زمانی که راه اعتراض قانونی به روی مردم بسته است و ما بستر را برای آن آماده نکرده ایم، مردم مجبور می شوند برای اعتراض به خیابان ها بیایند. در آنجا تشخیص خوب از بد غیرممکن است و همه چیز مانع می شود. بنابراین اگر بتوانیم محلی برای اعتراضات مشروع مردم و نحوه سازماندهی اعتراضات مشخص کنیم، دستاورد بزرگی خواهد بود». وی قول داد این موضوع را در کمیته مربوطه پیگیری کند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

حق اعتراض قانونی را نباید نادیده گرفت

البته اینطور نیست که اگر محل مناسبی برای اعتراض پیدا شد، مردم را تشویق به اعتراض کرده باشیم و اگر آن مکان را از آنها بگیریم و حق اعتراض قانونی را نادیده بگیریم، جلوی اعتراضات را می گیریم. بلکه نشان می دهیم که مسئولین و نظام حق اعتراض برای مردم دارند. ثانیاً این پیام وجود دارد که صدای مردم به گوش آنها می رسد و همچنین اگر این اعتراضات نظم عمومی را برهم نزند، می تواند مرز بین معترض و منتقد واقعی و کسانی که اهداف دیگری را دنبال می کنند، تقسیم کند. به نفع تمام جریان های فعال اجتماعی خواهد بود. بنابراین بهتر است در این زمینه دقت شود و از تحمیل هزینه در اعتراضات خیابانی پس از آن جلوگیری شود. اعتراضات مدنی بدون شک مورد تایید تمامی سخنرانان سیاسی و اجتماعی خواهد بود، اما شناخت اعتراضات و ایجاد لانه برای آن می تواند نشانه توجه به اثربخشی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید