لزوم تعامل دانشگاه و دولت در حل مشکلات جامعه/ سامانه «نان» وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شد.


ساعت: 16:00
تاریخ انتشار: 06/04/1401
کد خبر: 1892746

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت؛

مرتضی فاروکی بر همکاری و تعامل بیشتر دانشگاه با مسئولان استانی و منطقه ای در راستای حل معضلات اجتماعی از طریق دانشگاه تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; مرتضی فاروقی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای شرکت های دانش بنیان رفسنجان در دانشگاه ولیعصر(عج) ضمن قدردانی از زحمات مسئولین دانشگاه در برپایی این نمایشگاه گفتند: راستش را بخواهید این تصور را هم دوست داشتم که ظرفیت شرکت های دانش بنیان در مجموعه دانشگاه رفسنجان را ندارم. امیدواریم شاهد پیشرفت بیشتر باشیم.

وی افزود: شاید سال گذشته دغدغه دکتر ذوالفیگل وزیر علوم در تدوین برنامه تحول آفرین دولت در آموزش عالی، یافتن خلأهای موجود در جامعه دانشگاهی در این دوره بود.

فاروکی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی این بود که در حوزه امور اجتماعی حضوری نداشتند، لذا بر اساس مستندات فوق به ویژه اسلامی شدن دانشگاه ها، برنامه ای را که در این زمینه داشتیم، با مشورت اکثریت برگزار شد. نخبگان دلسوز جامعه سعی کردند در همین راستا حرکت کنند

وی با بیان اینکه در شورای اسلامی ایجاد معاونت فناوری وزارت علوم یکی از برنامه های وزیر است، افزود: این موضوع قبل از نامگذاری مقام معظم رهبری در بحث سال و برنامه ای مطرح شد که در وزارت علوم اتفاق افتاد که با بازنگری در ساختار سازمانی وزارت تلاش بازنگری شد. این شکاف باید پر شود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه برای ارتباط فناوری با نظام مشکلات جامعه، سامانه «نان» (نظام ایده ها و نیازها) را ایجاد کردیم و تاکنون حدود 500 نیاز جامعه در این سامانه بارگذاری شده است. گفت: این سامانه وظیفه تامین نیازهای جامعه، صنعت و بخش خصوصی را بر عهده دارد و معلمان و دانش آموزان با مراجعه به این سامانه سعی در جهت دهی به نیازها و پروژه ها و رفع نیازهای جامعه دارند.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم برای اولین بار در طول عمر خود مرکز علوم انسانی و قرآنی را تاسیس کرده است، گفت: تلاش می کنیم به دانش بومی در حوزه علوم انسانی که مورد غفلت قرار گرفته است توجه ویژه ای داشته باشیم. سال‌ها و نیز مشمول شکایات مدیریتی می‌شود، همچنین سعی داریم با بازنگری در برنامه‌های قبلی و سیاست‌های جدید و نقشه راه جدید در بحث، گامی موثر برداریم تا خلأهای موجود در این علوم پر شود.

وی از برگزاری شورای عطاف با حضور ریاست جهموری و ابلاغ چهار مصوبه در حوزه فناوری و دانش‌سازی خبر داد و گفت: امیدواریم این مصوبات بیشترین برکات را برای رفع موانع ورود در حوزه فناوری داشته باشد. دانش بنیان و مشکلات تجاری سازی محصولات دانش بنیان.

وی همچنین از ایجاد صندوق شورای عطاف به عنوان یکی از ابتکاراتی که به تصویب رسیده و حداقل بودجه برای سال اول در نظر گرفته شده است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر همکاری و تعامل بهتر دانشگاه با مسئولان استانی و منطقه ای در راستای حل معضلات اجتماعی از طریق دانشگاه تاکید کرد و گفت: روسای جدید را در منطقه جغرافیایی خود توصیه می کنیم. با احتساب استان و شهرستان در سال اول ریاست خود به شناسایی یک مشکل اساسی و رفع آن با استفاده از مجموعه های فناورانه و دانش بنیان پرداخته است.

وی به جایگاه دانشگاه و نقش آن در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: محصول چهار دهه آموزش در دانشگاه های ما به هسته های فناورانه و مراکز شتاب دهنده ای تبدیل شده است که با حمایت و حضور خود در جامعه می توانند مشکلات اجتماعی را حل کنند.

فاروکی به کمبود فضای فیزیکی اشاره و بر طرح پیشنهادی دانشگاه با گروه های حمایتی (شرکت مس) و رفع این مشکل با هماهنگی و هم افزایی در ستاد وزارت علوم تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید