لزوم نظارت سازمان پژوهشی و آموزشی برای برنامه ریزی طرح سوالات کنکور


ساعت: 13:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۲
کد خبر: 1889596

مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی به بررسی ضرورت نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش بر طرح سوالات کنکور سراسری پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دفتر پژوهش های آموزشی و فرهنگی مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی به لزوم نظارت سازمان برنامه ریزی و پژوهش آموزشی بر طراحی سوالات کنکور سراسری پرداخت.

در این گزارش آمده است: یکی از سوالاتی که داوطلبان کنکور سراسری به دانشگاه ها و سایر موسسات آموزشی و علمی هر ساله می پرسند، سوال طراحی سوالات آزمون سراسری خارج از محتوای کتاب های درسی است. این مشکل موجب نارضایتی و نگرانی متقاضیان و خانواده های آنان شده و طنین گسترده ای در جامعه دارد. البته سازمان سنجش آموزش کشور همواره تاکید داشته که سوالات از محتوای کتاب های درسی آموزش و پرورش ایجاد می شود و داوطلبان در صورت داشتن شناخت کامل از کتاب های درسی می توانند به سوالات پاسخ دهند. طرف دیگر ماجرا تایید وزارت آموزش و پرورش ادعای داوطلبان مبنی بر اینکه برخی سوالات از کتاب های درسی ساخته شده است.

این گزارش می افزاید: همزمان مذاکرات و توافقاتی بین «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» به عنوان متولی کتب رسمی و «سازمان سنجش آموزش کشور» در خصوص تعیین و معرفی منابع آزمون صورت گرفت. این موضوع در این گزارش بررسی شده است.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: همانطور که در این گزارش آمده است، طرح سوالات آزمون سراسری خارج از محتوای کتب درسی مصوب منجر به بی ارزش شدن محتوای کتاب های درسی، دور شدن مدارس از اهداف آموزشی و بی انگیزگی دانش آموزان برای توجه به کتاب های درسی می شود. تبدیل شدن به کتاب درسی و غیره. ضمناً اگرچه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی متولی اولیه برنامه درسی و نظارت بر آن بر اساس برنامه درسی ملی و سند تحول و قانون تشکیل دهنده این سازمان است، اما در نظرات و پیشنهادات این سازمان در خصوص موضوعات آزمون سراسری فاقد ضمانت اجرایی لازم بوده و سازمان سنجش ملزم به رعایت آنها نیست.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده است: متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۵) «قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲» پیشنهاد می شود: عنوان طرح: طرح الحاق یک تبصره به ماده (5) قانون ارزشیابی و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1392 متن زیر به عنوان تبصره «6» به ماده 5 الحاق می شود. قانون ارزشیابی و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1392:

تبصره «6» سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جهت تطبیق و تمایز سؤالات این آزمون با برنامه درسی ملی و محتوای کتب درسی مشخص شده است. سازمان سنجش آموزش کشور موظف است در هنگام تنظیم سوالات از نظرات و پیشنهادات این سازمان استفاده نماید. همچنین سازمان موظف است پس از برگزاری آزمون، سؤالاتی را که دارای اشکال تشخیص داده شده توسط «سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» تشخیص داده شده حذف و تأثیر مثبت آنها را اعمال کند. سوالات دارای خطا حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از برگزاری آزمون توسط سازمان به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید