لزوم ورود ایران خودرو به شورای رقابت درباره قیمت گذاری پژو 207TU3

ایران خودرو در فراخوان مرحله نهم اولویت بندی سامانه یکپارچه فروش خودرو در تاریخ 27 خرداد 1402 قیمت پژو 207 TU3 را 323 میلیون و 803 هزار و 700 هزار تومان اعلام کرد.برای نصب موتور پژو 206 (TU3) که پیش از این در این شرکت تولید شده و تولید آن متوقف شده است، بر روی خودروی پژو 207.

اما اعلام قیمت جدید پژو 207TU3 نشان می دهد که برخلاف انتظار مشتریان، کاهش قیمتی وجود نخواهد داشت.

لزوم ورود ایران خودرو به شورای رقابت درباره قیمت گذاری پژو 207TU3
اعلام قیمت پژو 207TU3 توسط شرکت ایران خودرو

لازم به ذکر است این شرکت پیش از این قیمت پژو 207 با فرمان برقی با موتور TU5 را 318 میلیون تومان عرضه می کرد لذا انتظار می رفت در صورت استفاده پژو 207TU3 از موتور 206 قیمت این خودرو کمتر از مدل مذکور باشد. ..

14020318000243 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

2 روز مانده به اعلام قیمت جدید پژو 207TU3، شرکت ایران خودرو اعلام کرد که پژو 207 موتور TU3 در انتظار قیمت گذاری است و پس از قیمت گذاری پژو 207 با موتور TU3، ارسال برای مشتریان آغاز می شود.

بنابراین با اعلام این موضوع از سوی این شرکت این سوال مطرح می شود که آیا قیمت گذاری توسط شورای رقابت انجام شده است؟ و اگر شورای رقابت این قیمت گذاری را انجام داده چرا اطلاع رسانی نکرده اند؟

البته شرکت ایران خودرو توضیحاتی را برای این محصول ارائه کرد و بر این اساس اعلام کرد: پژو 207 با موتور TU3 تمامی استانداردهای ایمنی لازم را دریافت کرده است، این محصول دارای استانداردهای لازم از جمله استاندارد ضربه از جلو، استاندارد ضربه از کنار و استاندارد برخورد عابر پیاده است که این استانداردها در گواهینامه های بین المللی ثبت شده و توسط مجامع بین المللی تایید شده اند. شرکت های خودروسازی در دنیا به منظور پاسخگویی به تقاضای مشتریان، معمولا طیف متنوعی از موتورها را با توجه به کلاس اندازه یک محصول مدرج عرضه می کنند که با این رویکرد، پژو طیف متنوعی از موتورها را با حجم های مختلف نیز ارائه می دهد. طیف وسیعی از محصولات خود را تولید و به بازار عرضه می کند.

ایران خودرو اعلام کرد: در همین راستا، شرکت ایران خودرو برای دستیابی به طیف وسیع تری از مشتریان، خودروی پرطرفدار و پرتقاضا 207 با موتور TU3 را به عنوان خودرویی اقتصادی تر در سبد محصولات خود عرضه کرده است. موتور TU3 کوچکترین موتور ایران خودرو است و با وجود حجم کم از راندمان خوبی برخوردار است.

البته این شرکت خودروسازی در رابطه با قیمت گذاری این خودرو نیز اعلام کرد که این محصول یکی از خودروهای جدید تولید شده توسط این خودروساز است که معمولا قیمت آن با توجه به تغییرات قیمت برخی مواد اولیه تولیدی تعیین می شود. اما ایران خودرو اشاره ای نکرده است که چه سازمانی قیمت گذاری خود را انجام داده و شورای رقابت این قیمت گذاری را انجام داده است؟

با توجه به انحصار بازار خودروسازی در کشورمان و لزوم قیمت گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژ شده توسط شورای رقابت، لازم است ایران خودرو در خصوص قیمت گذاری خودرو مذکور شفاف سازی لازم را انجام داده و وضعیت این خودرو را اعلام کند. قیمت گذاری شده و در صورت انجام رقابت شورای رقابت این قیمت گذاری باید در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت گیرد ضمن اینکه شورای رقابت به خودروساز اجازه تعیین قیمت را نمی دهد.

با توجه به موقعیت انحصاری بازار خودروهای سواری در کشور، بر اساس سطح بالای شاخص های متمرکز، تقاضای انباشته بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات در سال های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف کنندگان، برخی تصمیم گیری ها از جمله ماده 12 قانون حمایت از خانواده و جوانان مصوب 24.7.1400 بند (3) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 کل کشور و تبصره قانون اصلاح ماده 10 قانون سازمان صنعت خودروسازی. مصوب 9.9.1401 که وضعیت انحصاری در این بازار را دشوارتر کرد، ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات مشورتی در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست های کلی. ، اصل 44 قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده 2 و ماده 7 قانون سازمان صنعت خودرو در جلسه شماره 543 مورخ 11.11.1401 دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را تصویب کرد.

بنابراین بر اساس این دستورالعمل، قیمت گذاری انواع خودروهای تولید داخل و مونتاژ بر اساس صورت های مالی خودروسازان و تایید سازمان حمایت از سوی شورای رقابت انجام می شود و این قیمت ها به خودروسازان ابلاغ می شود. برای اجرا

شورای رقابت فروردین ماه امسال قیمت خودروهای تولید داخل را تصویب کرد و اواسط اردیبهشت ماه برای اولین بار قیمت خودروهای مونتاژی را تصویب کرد.

نکته قابل توجه در قیمت گذاری خودروهای مونتاژی این بود که قیمت های مصوب به میزان قابل توجهی کمتر از قیمت های کارخانه ای بود، به طوری که قیمت مصوب شورای رقابت خودروهای مونتاژ شده بین 100 تا 800 میلیون تومان کمتر از قیمت های قبلی بود. قیمت کارخانه خودروهای مونتاژ شده

دیدگاهتان را بنویسید