آیا شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج می شود؟

آیا شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج می شود؟

روز جدید : در پی تعیین قیمت جدید خودرو و انتقال این روند به ناظر بازار، حاشیه‌هایی بر فعالیت شورای رقابت افزایش یافته است.

از سال 1376 شورای رقابت پس از تشکیل جلسه کمیسیون خودرو وارد حوزه قیمت گذاری خودرو شد و هر 6 ماه یکبار مقرر شد قیمت خودروهای داخلی که انحصاری هستند با توجه به تورم تعیین شود و قیمت خودرو افزایش یابد. قیمت خودرو در صورت افزایش تورم

اکنون پس از گذشت 3 سال از حذف‌های مختلف، قیمت‌گذاری خودرو به دست کارخانه تنظیم بازار افتاده و به گفته وزیر صمت، باید قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت از صنعت خودروسازی کشور گفت: سودآوری این صنعت از اولویت های ویژه دولت سیزدهم است و با تمام توان این هدف را دنبال خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: یکی از اهداف اصلی که این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه ها و تلاش خودروسازان کشور دنبال می کند، افزایش تیراژ و تولید خودرو است.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده در مورد قیمت گذاری خودرو در روزهای اخیر افزود: بررسی قیمت گذاری خودرو به مرکز تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

چرا افزایش قیمت شامل خودروهای پیش فروش شده می شود؟

جالب اینجاست که پس از این تصمیم، قیمت خودروی جدید اعلام شد و خودروسازان قیمت محصولات خود را بین 10 تا 18 درصد افزایش دادند و حتی این افزایش قیمت شامل خودروهای پیش فروش شده نیز می شد؛ در حالی که این افزایش قیمت، خودروهای پیش فروش شده را نیز شامل می شود. سوالی که شورای رقابت با آن مخالف بود! اما پس از افزایش قیمت ها، شرکت های خودروسازی شروع به فروش پیش فروش محصولات خود کردند.

بهرامی ارض عقدس عضو شورای رقابت گفت: متاسفانه شورای رقابتی وجود ندارد که بتواند در قیمت گذاری خودرو دخیل باشد. دولت باید سریعتر به فکر شورای رقابت باشد و مدیران آن را منصوب کند.

از سوی دیگر افزایش قیمت ها به بازار خودرو دامن زده و خودرو را در بازار گران کرده است.

یکی از اعضای شورای رقابت در نامه‌ای به دادستان کل کشور، نظارت بر اقدامات غیرقانونی وزارت صمت و خودروسازان در خصوص افزایش قیمت‌ها را از دادستان کل کشور خواستار شد و تاکید کرد; اقدام خودروسازان قطعا قوه قضائیه را به پرونده های متعددی سوق خواهد داد.

افزایش قیمت جدید برای خودروسازان غیرقانونی است

گلمعلی سجی، عضو قضایی شورای رقابت و معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: با رعایت مفاد مربوطه.

وی ادامه داد: شورای رقابت پس از به رسمیت شناختن انحصار بازار خودرو در ایران در سال 1392 و در جلسه شماره 148 مورخ 1392/01/02 دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای داخلی در هر سال و طی دستورالعمل مصوب جلسه تصویب شد. № 414 مورخ 1398/02/12 مجوز افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان هر سه ماه یکبار صادر شد.

سجی گفت: شورای رقابت متعاقباً در چهارصد و چهل و نهمین جلسه مورخ 1395/10/29 تصویب کرد که با توجه به کاهش نابسامانی بازار و ثبات نرخ ارز، مجوز افزایش قیمت خودروسازان هر سه ماه یکبار لغو و شورای رقابت بررسی می شود. هر شش ماه یک بار ایران خودرو و سایپا با حمایت وزارت صمت به تازگی قیمت های جدیدی را بدون مجوز شورای رقابت اعلام کردند و علاوه بر آن افزایش قیمت خودرو در بازار را به هم زدند. تنظیم بازار خودرو سایر بازارها از جمله بازار سرمایه، ارز، کالاها و خدمات را متحول می کند و انتظارات تورمی را تقویت می کند.

عضو قضایی شورای رقابت گفت: هنوز چنین مصوبه یا مصوبه سایر مراجع ذیصلاح در شورای رقابت منعکس نشده و مقاله ای از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیروهای مسلح منتشر نشده است. لازم نیست .

سجی افزود: در این زمینه شخص رئیس جمهور دستور عدم افزایش قیمت را صادر کرد که ممکن است دلیل غیرقانونی بودن اقدامات وزارت صمت و خودروسازان در این زمینه باشد که نتیجه اخلال در توسعه اقتصادی است. سیستم. “

یکی از اعضای شورای رقابت افزود: اقدام خودروسازان به فروش محصولات خود بدون رعایت ضوابط قانونی قطعاً در آینده با شکایت های فراوانی از سوی خریداران مبنی بر استرداد وجوه مازاد بر مصوبه شورای رقابت مواجه خواهد شد. این موضوع مشکلات زیادی را برای قوه قضائیه و مردم به همراه خواهد داشت.

معاون نظارت دیوان عالی کشور با اشاره به نامه نگاری وی به دادستان کل کشور و سازمان بازرسی گفت: دستورالعمل توقف اقدامات غیرقانونی و تعقیب کیفری متخلفان.

افزایش قیمت خودرو ضروری بود

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت گفت: دستور رئیس جمهور هرگز افزایش قیمت خودرو نیست. باید روند قانونی افزایش قیمت مشخص می شد، باید قیمت خودرو افزایش می یافت، با نرخ تورم فعلی نمی توان انتظار داشت که یک کالا گران نشود.

سخنگوی دولت گفت: به طور طبیعی دستور رئیس جمهور این نبود که در هیچ دوره ای قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، بلکه باید روند قانونی افزایش قیمت ها مشخص شود و مصوبه ستاد تنظیم بازار گرفته شود، این اقدام را افزایش دهید که افزایش قیمت را انجام دهد. آماده نبود.»

البته برخی تصور می کردند شورای رقابت از روند قیمت گذاری حذف شده است که وزیر صمت در پاسخ به این موضوع گفت که با تصویب شورای عالی هماهنگی، مسئولیت اصلاح قیمت خودرو از شورای رقابت به وزارت صنعت واگذار شد. موافقت وزارت صنعت با افزایش قیمت خودرو با مجوز ستاد تنظیم بازار

دیدگاهتان را بنویسید