لژیونر پرسپولیس: با استقلال قرارداد رسمی بستم اما شکست!

لژیونر پرسپولیس: با استقلال قرارداد رسمی بستم اما شکست!

علی علیپور این روزها به زادگاهش بازگشت تا دوران نقاهت پس از مصدومیت و جراحی را سپری کند. ستاره سابق پرسپولیس شنبه گذشته در حالی به تمرین نساجی مازندران رفت که با شوخی صادق درودگر مدیرعامل این باشگاه مواجه شد که او را به این تیم دعوت کرد و … به همین بهانه با علی علیپور صحبت کردیم. چند دقیقه

به تیم نساجی شهرت برمی گردی؟
آقای صادق درودگر یکی از دوستان من است که همیشه با او ارتباط صمیمی داشته ایم. اتفاقا چند وقت پیش همدیگه رو دیده بودیم ولی لطفش اینو گفت. فوتبالم را از نساجی شروع کردم و همیشه مسابقات این تیم را دنبال می کنم اما الان با ژیل ویسنته قرارداد دارم و نمی توانم به تیم دیگری فکر کنم.

حتی پرسپولیس؟!
هواداران پرسپولیس که خیلی به من لطف داشتند و در این سال ها همیشه کنارم بودند. من حمایت آن عزیزان را هرگز فراموش نمی کنم، اما همانطور که گفتم صحبت در این مورد حرفه ای نیست.

آخرین تماست با یحیی گل محمدی بعد از پایان لیگ نوزدهم بود که به تو اصرار کرد در پرسپولیس بمانی اما راهی پرتغال و ماریتیمو شدی!
نه! من همیشه با آقا در ارتباط بودم. هر بار که تیم یک برد خوب می گرفت یا قهرمان می شد، زنگ می زدم یا پیام تبریک می فرستادم. ما رابطه بسیار خوبی با هم داریم و او در آن مقطع مرا درک کرد. من می خواستم در فوتبال اروپا به دنبال شانس خودم بروم و به هر حال خیلی دوستانه از هم جدا شدیم. آقایی برای پرسپولیس زحمات زیادی کشیده و قهرمانی های پیاپی او نشان از توانایی او دارد. بعد من به عنوان یک انسان، آقایی را خیلی دوست دارم.

پس آیا امکان همکاری مجدد با یحیی گل محمدی وجود دارد؟
چرا که نه؟ اما حالا من بازیکن تیم ژیل ویسنته هستم!

یعنی اگر روزی ماجراجویی شما در اروپا و پرتغال تمام شود دوست دارید به پرسپولیس برگردید؟
بازی با پرسپولیس آرزوی هر بازیکنی است. من مدیون این باشگاه هستم و تا روزی که زنده بمانم فراموش نمی کنم که پرسپولیس چگونه مرا در فوتبال ایران ارتقا داد.

اما چیزی برای استقلال نمانده بود!
(متعجب) کی؟ چگونه؟!

زمانی که امیر گلنویی سرمربی استقلال بود و…
بله، زمانی که در استقلال تست دادم در رده جوانان بودم و هنوز هم افتخار می کنم که آقای امیر قلعه نویی من را انتخاب کرد. بلافاصله خواست با من قرارداد ببندد و… اما مبلغش خیلی کم بود!

چگونه؟!
20 میلیون تومان به من دادند که تیم جوانان به تمرین بزرگسالان بروم، اما نه خانه ای به من دادند، نه جایی برای خواب و… خلاصه اینکه از بچخرستان برایم سخت بود. با این شرایط در تهران زندگی کنید. آقایی که اسمش را نمی‌برم در استقلال بود و با شنیدن درد من یک دفعه قراردادم را به هم زد و گفت تو مثل پسر من هستی و برو جانت را بگیر!

و همین آقا شما را پرسپولیسی و آقای گل لیگ و … کرد؟
یک مشکل در فوتبال وجود دارد. از نوجوانی که وارد مسابقات رسمی می‌شوید، رویاهایی در سر داشتید. برای پوشیدن پیراهن پرسپولیس یا استقلال. حالا یکی از این دو تیم می تواند زودتر پیشنهاد بدهد یا شرایط در تیم دیگر بهتر است. بنابراین شما انتخاب کنید و سپس قرمز یا آبی بپوشید. ابتدا پیشنهاد استقلال و آزمایش در آن تیم را گرفتم، سپس پرسپولیس و در نهایت پرسپولیسی شدم.

حالا می خواهم بپرسم شما استقلالی هستید یا پرسپولیسی؟
مشخص است که من پرسپولیسی هستم. من به دلیل اینکه بچه روستای کراهیل قیم شهر هستم طرفدار تیم نساجی مازندران بودم اما بعدها پرسپولیسی شدم و عاشق این تیم شدم. البته من هم عاشق تیم شهرم هستم و برای نساجی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا آرزوی موفقیت دارم.

در این سال ها و در لیگ پرتغال چه دیدیم علی علیپور چند درصد بود؟
خدا را شکر می کنم که به لطف او، دعای پدر و مادرم، خانواده ام، پرسپولیس، مربیان و هم تیمی هایم تا اینجای کار آمدم اما… (بعد از یک مکث نسبتاً طولانی) فکر می کنم آنچه دیدید 40 درصد بود. علی علیپور!

شاید تصور می شد شما هم راه مهدی طارمی را طی کنید و…
من هم همین را می خواستم، اما شرایط به نفع من نبود. مثلا من در ماریتیمو موقعیت خوبی داشتم. فصل گذشته و در فاصله 10 هفته به پایان قهرمانی پرتغال، مسئولان این باشگاه از من خواستند تا قراردادم را تمدید کنم اما عمل نکردم و به همین دلیل من را روی نیمکت گذاشتند. این در حالی بود که 9 گل زده بودم. به هر حال این قوانین فوتبال حرفه ای است. پرتغال یا کشورهای اروپایی مثل ما نیستند. در فوتبال ایران بازیکن 24-25 ساله قرارداد یک ساله می بندد و راضی به تمدید نمی شود اما در پایان فصل با هزار پنالتی و چند برابر شدن دستمزدش را تمدید می کند! در اروپا اگر بازیکن زیر بار تمدید نباشد، دیگر او را ارتقا نمی دهند و روی نیمکت می گذارند تا تمدید کند و سودی برای باشگاه داشته باشد، چون منبع اصلی درآمد، فروش بازیکن است. .

اگر زوج مهدی طارمی در پورتو بودید؟ به هر حال این هم می تواند یک رویا باشد و…
ما اغلب با خود مهدی در این مورد صحبت می کنیم. می توانستیم با زوج پرسپولیس و من مهدی طارمی از اروپا خارج شویم اما نشد. ممکن است من و مهدی قرار نگیریم، اما خیلی با هم هماهنگ هستیم و همدیگر را چشم بسته پیدا می کنیم. برای مهدی هم خیلی خوشحالم که در لیگ پرتغال و فوتبال اروپا جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. سعی می کنم در فصل جدید هم از اعتبار فوتبال ایران در لیگ پرتغال محافظت کنم.

احتمال حضور در تیم ملی دوبل چقدر است؟ البته فراموش نکنید که سردار آزمون هم ستاره تیم ملی است و او و طارمی جفت وحشتناکی می سازند!
هم مهدی و هم سردار بهترین دوستان من هستند و واقعا خوشحالم که هر دو در اروپا موفق می شوند. برای فصل جدید انگیزه زیادی دارم و با درخشش در ژیل ویسنته می توانم به تیم ملی دعوت شوم و به جام ملت های آسیا بروم. این یک هدف بزرگ، شخصی و مهم برای من است.

از مصدومیتت و اینکه چه زمانی به میادین فوتبال برمی گردی بگو.
در حال حاضر در حال انجام فیزیوتراپی هستم و پس از بازگشت به پرتغال شروع به دویدن و سپس دویدن خواهم کرد. وضعیت پاهایم خیلی خوب است و از اول فصل با انگیزه زیادی برای حضور در تیم تمرین کردم.

آیا مسابقات کافا را تماشا کردید؟
بازی با ازبکستان بسیار فیزیکی و پر جنب و جوش بود. آزبسکتان میزبان برای قهرمانی در مسابقات کافا سخت جنگید و مشخص بود که این عنوان برایشان مهم است اما بچه های ایران هم برای قهرمانی جنگیدند. فکر می کنم این قهرمانی اعتماد به نفس جدیدی را برای تیم ملی ما به ارمغان بیاورد و خیلی خوب بود. این پیروزی ها و موفقیت ها قدم به قدم ما را برای موفقیت در جام ملت های آسیا آماده می کند.

مهدی طارمی دوست صمیمی شما هم آقای گل مسابقات شد و دو بار هت تریک کرد!
مهدی در لیگ پرتغال هم آقای گل شد. او لیاقت این را دارد که در جایی که هست باشد، و من دوست دارم دوست و همکار قدیمی ام را تا این حد موفق ببینم.

دیدگاهتان را بنویسید