وقتی 100 میلیون کریم بیل مکانیکی شکست خورد، اما نه قرارداد رویایی یحیی!

وقتی 100 میلیون کریم بیل مکانیکی شکست خورد، اما نه قرارداد رویایی یحیی!

ماجرای حضور کریم باقری روی نیمکت پرسپولیس و تیم های ملی از آن دست ماجراهای پیچیده ای است که نمی توان آن را صد در صد تحلیل کرد. او سال ها به عنوان دستیار سرمربی پرسپولیس با مربیان بزرگ همکاری کرد و همچنان روی نیمکت سرخ پوشان تهرانی یا حداقل تا پایان فصل گذشته به عنوان دستیار یحیی گل محمدی حضور داشت.

کریم از زمانی که دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد، یکی از دستیاران ایرانی کروات بوده است. البته این بار باید گفت «بود» چون ظاهراً طبق گفته هایش خودش اولین نفر را برای حضور در باشگاه پرسپولیس و تیم ملی انتخاب کرده است. اما این سوال به شایعات مطرح شده در مورد هافبک تیرانداز سابق تیم ملی مربوط می شود. شنیدن اینکه کریم باقری سرپرست پرسپولیس و تیم های ملی است و از نظر فنی چندان کارآمد نیست، دیگر عجیب نیست. این تحلیل اگرچه با بی عدالتی در هم آمیخته است. اما بر اساس ظاهر داستان است.

دیدارهای بدنی کریم باقری با بازیکنان پرسپولیس که اتفاقا یکی دو مورد هم نبود، به شایعات مبنی بر نقش ناظم او دامن زد. به هر حال باقری به واسطه حضور طولانی مدتش در بهترین تیم های باشگاهی ایران و البته یکی از پیشکسوتان تیم ملی ایران سابقه لژیونر شدن را دارد و چند سالی است که با مربیان بزرگی همکاری می کند. اگر هر سال یکی دو نکته جدید از تمام سال های فوتبال و مربیگری اش یاد گرفته باشد، حالا آنقدر دانش فنی دارد که مرد شماره یک نیمکت هر تیمی شود و شایعه «مدیریت» بودنش را از بین ببرد.

اینها بخشی از داستان زندگی حرفه ای کریم باقری است که با بی تفاوتی از آن استقبال می شود. قسمت دیگری که در ماه های اخیر حواشی زیادی را برای او به همراه داشته، ماجرای دستمزد او در تیم ملی است. قرارداد او با تیم ملی به گونه ای بود که برای هر مسابقه صد میلیون تن از فدراسیون فوتبال ایران دستمزد می گرفت. انتشار این چهره جو منفی علیه او ایجاد کرد. خیلی ها با تکیه بر همان ادعای قدیمی که کریم باقری صرفا یک ناظم است و نباید اینقدر حقوق بگیرد، دستمزد باقری را بسیار بالا توصیف کردند. باقری در مجموع با قراردادی 100 میلیون تنی برای هر بازی به عنوان مربی در تیم ملی فعالیت کرد و در 9 بازی 900 میلیون تن دریافت کرد و علاوه بر این مبلغ 915 میلیون تن به اضافه 52 میلیون و 700 هزار تن “پاداش” است. پول”. او یک یورو از فدراسیون دریافت کرد. به این ترتیب مجموع حقوق و مزایای کریم باقری برای یک سال همکاری با فدراسیون فوتبال بالغ بر یک میلیارد و 867 میلیون و 700 هزار تن است.

در مقایسه با حقوق کارگران ایران، کریم باقری در زمره نجومی ها قرار دارد. اما رفتار با او در این مدت برای دریافت صد میلیون تن در هر مسابقه با رفتاری که این روزها با یحیی گل محمدی سرمربی تیم پرسپولیس انجام می شود بسیار متفاوت است.

همین چند روز پیش بود که رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با حضور در تلویزیون از قرارداد خیره کننده یحیی گل محمدی با این باشگاه رونمایی کرد و ارزش آن را کمتر از 40 میلیارد تومان عنوان کرد! با توجه به اینکه قرارداد یحیی تا پایان سال 1403 تمدید شد، این بدان معناست که درآمد سالانه او بدون احتساب رقم با رقم، نزدیک به 18 میلیارد تن است. حالا کم و بیش. از این منظر اگر به دستمزد یحیی در پرسپولیس نگاه کنیم، مشخص می شود که او در یک مسابقه از پرسپولیس پنج برابر کریم باقری می گیرد!

با فرض اینکه یحیی هر سال 30 بازی در یک لیگ و 10 بازی در لیگ های دیگر روی نیمکت پرسپولیس بنشیند و نزدیک به 20 میلیارد دستمزد دریافت کند، دستمزد او برای هر بازی نیمکت نشینی پرسپولیس رقم قابل توجهی از 500 تومانی است. میلیون. !! تعداد به اندازه کافی بزرگ و شگفت انگیز است. اما نکته عجیب این است که این دستمزد در مقایسه با دستمزد کریم باقری از تیم ملی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بیل مکانیکی ها زیر ذره بین رفتند، انگار پول زیادی جمع کرده بود. همانطور که در بالا ذکر شد، این پول در مقایسه با حقوق مردم عادی و البته به دلیل دو شغله بودن بیل مکانیکی کریم بالاست. اما وقتی صحبت از پولی که در ایران به مردی مثل گل محمدی داده می شود، مشخص است که بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته است. حتی اگر ادعای باشگاه پرسپولیس مبنی بر سه ساله بودن قرارداد یحیی با پرسپولیس صحت داشته باشد، باز هم یحیی گل محمدی باید برای هر بازی 333 میلیون دریافت کند که در نوع خود جالب است.

در اینجا شکی نیست که یحیی مستحق این حقوق است. با توجه به اعداد و نتایجی که او در فصل گذشته کسب کرد، بسیاری چنین رقمی را غیرعادی توصیف کردند و گفتند که می توان با چنین قیمتی یک مربی خارجی خوب را جذب کرد. از طرفی شاید یحیی با توجه به ارقامی که امروز به فوتبالیست ها پرداخت می شود و طبقات 8 و 10 مطالبات آنها چنین رقمی را حق خود می داند. این بخش نیز چندان مورد بحث نیست. بلکه سوال اصلی این است که چگونه دو نوع برخورد با ستاره های سابق فوتبال ایران در یک فضای مشترک شکل می گیرد؟ چگونه رقم صد میلیون تومانی کریم باقری متناقض می شود; اما آیا یحیی گل محمدی برای هر بازی 500 میلیون تومان دریافت می کند طبیعی به نظر می رسد؟

دیدگاهتان را بنویسید