ماجرای تخلیه ساختمانی در بیمارستان رسول اکرم تهران

ماجرای تخلیه ساختمانی در بیمارستان رسول اکرم تهران

روز جدید معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تشریح جزئیات تخلیه یکی از ساختمان های بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) گفت: هزینه ساخت یک بیمارستان برای هر تخت بیمارستانی 2 تا 2.5 میلیارد تن است.

نادر توکلی در نشست خبری امروز در بیمارستان رسول اکرم (ص) درباره تخلیه یکی از ساختمان های بیمارستان اظهار کرد: بحث قدیمی بودن بیمارستان ها یکی از مشکلات کل استان تهران و کشور است. آمارهای مختلفی وجود دارد که اکثر آنها نشان می دهد که در پارک از خدمات بیمارستانی فرسودگی نسبی وجود دارد. ارزیابی ایمنی و امنیت ساختمان ها در سه حوزه شامل ایمنی سازه ای، غیرسازه ای و عملکردی در هنگام بحران انجام می شود.

وی افزود: ایمنی سازه مربوط به ساختمان و زیرساخت، ایمنی غیرسازه ای مربوط به عناصر امنیتی ساختمان مانند آسانسور، برق، مکانیک، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، اطفاء حریق و غیره و ایمنی عملکردی مربوط به ساخت کمیته های بیمارستانی برای مدیریت بحران.

وی ادامه داد: در مجتمع بیمارستانی پیامبر اکرم (ص) چهار ساختمان با اهداف آموزشی و اداری داریم. در برخی از ساختمان های بیمارستان ارزیابی های مختلفی انجام شد و در نهایت با دستور دادستان و تذکرات ایمنی موضوع بازرسی ساختمان در اختیار معاونت درمان دانشگاه قرار گرفت و کارگروهی برای ارزیابی ایمنی بیمارستان تشکیل شد. از نظر ایمنی غیرسازه ای، هر چهار ساختمان بیمارستان از ابتدای سال جاری در دستور کار ایمن سازی قرار گرفته و تمامی امکانات بیمارستانی نوسازی و نوسازی شده است.

وی ادامه داد: در حوزه آتش نشانی نیز با همکاری این سازمان مطالعاتی انجام شده که نشان می دهد ایمنی سازه ها موضوع مهمی است.»(ص) باید در دستور کار تخلیه قرار گیرد. این ترشحات طی سه تا چهار ماه به صورت مرحله ای انجام می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تمامی خدمات اورژانس، بیماران تنفسی، اورژانس های قلبی عروقی و حوادث بیمارستانی ادامه خواهد داشت و برخی خدمات که جنبه اختیاری دارند به خارج از بیمارستان منتقل می شود. در مورد مکان جایگزینی که قرار است اعلام شود با مراکز متعددی مشورت شده است. برای انتقال موقت خدمات ساختمان 3 بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) اولویت اول مراکز دولتی ما وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران است که برای استفاده از فضای مازاد سایر مراکز درمانی هماهنگ می کنیم. هدف ما انتقال چند تخت بیمارستانی به مراکز دیگر نیست، بلکه انتقال خدمات پزشکی به سراسر جهان است.

هزینه ساخت بیمارستان برای هر تخت 2 میلیارد تن است

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر هزینه ساخت بخش بیمارستانی گفت: ساخت بیمارستان برای هر تخت بیمارستانی 2 تا 2.5 میلیارد تومان هزینه دارد و تجهیزات تخت بیمارستانی به همین میزان هزینه دارد و هزینه دارد. با اعتبارات بیمارستان و وزارت بهداشت تامین نمی شود و نیاز به ردیف بودجه اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه و بودجه دارد.

تخلیه 20 درصد ظرفیت پذیرش بیمارستان حضرت رسول

در ادامه این نشست خبری دکتر تقی ریاحی رئیس مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) در خصوص تخلیه یکی از ساختمان های بیمارستان گفت: بحث ساخت بیمارستان جایگزین بیمارستان های بزرگ قدیمی طی دو سال گذشته انجام شده است. یا سه دهه؛ 20 سال پیش 10 بیمارستان بزرگ، آسیب پذیر و قدیمی تهران توسط وزارت بهداشت بررسی و برنامه ریزی برای جایگزینی آنها انجام شد که در برخی جاها تحول مثبتی داشت، اما در مورد بیمارستان رسول اکرم(ص) تنها منجر به تملک زمین شد. بیمارستان و هیچ اتفاق دیگری نیفتاد.

وی ادامه داد: ساختمان های بیمارستان رسول اکرم (ص) به قبل از انقلاب متصل است. ساختمان شماره 3 که هم اکنون در حال تخلیه است بخشی از اتاق کمکی و پیشگام بیمارستان و محل اسکان همراهان بیمار بوده که در سه دهه اخیر تغییر کاربری داده و به بخش بیمارستان تبدیل شده است.

وی افزود: در دوران تاج گذاری بیماران عروق کرونر را پذیرش می کردیم اما بیمارستان استانداردهای لازم را برای تبدیل بخش ها به تنفسی نداشت، چرا که در این مدت مجبور شدیم بخش ها را به بخش کرونر تبدیل کنیم و ساختمان 3 که باید تخلیه می شد، همچنین تبدیل شد ساختمان اصلی کرونا شد. از طرفی در سال های گذشته چالش های دیگری هم داشتیم، به عنوان مثال در سال 1378 آتش سوزی رخ داد و یک طبقه از ساختمان شماره 2 آتش گرفت، اما کسی آسیب ندید. این در حالی است که در سال های اخیر ساختمان های بیمارستان بازسازی شده و بخش های زیادی از جمله کلینیک های بیمارستانی نیازمند نوسازی هستند که بیشتر آن با کمک خیرین انجام شده است.

وی گفت: تعویض 850 تخت بیمارستانی کار سختی است. وی گفت: 20 درصد ظرفیت بیمارستان و 40 درصد بخش های عملیاتی و وابسته بیمارستان در ساختمان شماره 3 مستقر است که نیاز به تخلیه دارد. نیازمند داشتن 160 تخت بیمارستانی و 8 اتاق عمل در منطقه ای در غرب تهران هستیم تا بتوانیم با امنیت کافی به ارائه خدمات درمانی و آموزشی ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید