ماجرای دیدار خاتمی با جورج سوروس چه بود؟

ماجرای دیدار خاتمی با جورج سوروس چه بود؟

روز جدید: حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه اصولگرای کیهان، برای دومین بار طی سال های اخیر دروغ دیدار سیدمحمد خاتمی با جورج سوروس را در حالی تکرار کرد که یکی از فعالان رسانه ای اصولگرا عکس خاتمی را به همراه فرد دیگری به عنوان سند منتشر کرد.

حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «اگر وطن دوستی نیست پس چی؟!» او یک بار مدعی شد که «یکی از رهبران قیام پیش از شروع قیام آمریکا و اسرائیل در سال‌های 1988 و 1988، دو بار با جورج سوروس، سرمایه‌دار صهیونیست و دشمن تابوی اسلام، انقلاب و ایران دیدار کرد». [لینک] سال هاست که شکایت خاتمی از شریعتمداری و روزنامه کیهان بی نتیجه بوده و هر از چند گاهی این ادعای غیرواقعی مطرح می شود.

صادق خرازی، دیپلمات سابق که مشاور سید محمد خاتمی بود، سال گذشته پس از یکی از ادعاهای شریعتمداری در یادداشتی طولانی به وی پاسخ داد و در بخشی از آن نوشت:

«آقای شریعتمداری عزیز! شما بارها به آقای خاتمی دروغ گفته اید و با سوروس ملاقات کرده اید. علیرغم تکذیب رسمی ایشان و همه دست اندرکاران از جمله حداقل بنده مشاور و مشاور ارشد سیاسی موتمن که کاملا رد کردند و این کار را کردند، شما باز هم بر این تناقض تاکید کردید. «سوال اصلی من این است که این دیدار در کجا و چه زمانی با حضور فردی که هیچ نهاد امنیتی یا مقامی جز شما از او خبر ندارد، انجام شده است. [لینک]
تکرار دروغ دیدار خاتمی با جورج سوروس

در پی انتشار یادداشت روز گذشته مدیر کیهان، حبیب ترکاسوند، مدیرکل سیاسی خبرگزاری اصولگرای فارس نیز در توئیتی نوشت:

تصویری کمتر دیده شده از دیدار خاتمی و صادق هرازی در سال 2006 با جورج سوروس، یهودی و رهبر کودتای مخملی! خاتمی پس از قیام 1367 گفت: من در عمرم سوروس را ندیده ام و با او صحبت نکرده ام.

یک روز بعد، نویسنده این توییت نوشت: «در زمان انتشار مطمئن بودم که او جورج سوروس است، اما به گفته دوستانش، او جورج سوروس نیست. “من از همه مخاطب عذرخواهی می کنم.

عکسی که او منتشر کرد در واقع عکسی از دیدار خاتمی با گریگوری نگی، استاد ادبیات یونان باستان دانشگاه هاروارد در حضور صادق هرازی بود.

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب پس از این توئیت عذرخواهی نوشت: «یکی از مزیت های شبکه های اجتماعی این است که اگر حرف زشتی بزنیم، فرصت داریم دیگران به اشتباه ما پی ببرند. گفت و گو در ساختارهای ارتباطی بسته و فرقه ای مصداق خودگویی و خودخندی است.
اما ماجرای این بیانیه و عکس چه بود؟

در اردیبهشت ماه سال جاری، سایتی به نام روزگار به نقل از عبدالرضا داوری، یکی از اعضای سابق دفتر احمدی نژاد و از اعضای سابق روزنامه کیهان، نوشت که وی هنگام انتشار یکی از سرمقاله های قدیمی خود در روزنامه کیهان به جعلی بودن آن اشاره کرده است. اخبار دیدار سید محمد خاتمی. و خود جورج سورس را ساخت: «یادم رفت مدتی با آقای حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان بودم. یادداشت های من در آن زمان به ویژه در سرمقاله کیهان با نام اصلی من عبدالرضا داوری منتشر می شد، اما گاهی که یادداشت من حاوی کدهای امنیتی بود، آقای شریعتمداری برای من لقبی انتخاب می کرد: «دکتر علیرضا حیدری». مثل سایر دوستانی که یادداشت می کنند، هرکس نام مستعاری دارد که سابقه مفصل دارد و اگر یک عمر بود در آینده بازگو می کردم.

اما داوری در توئیتی این اظهارات را تکذیب کرد، اما در توضیحات خود و همچنین توئیت های دیگر خلاف آن را تایید نکرد. این بدان معناست که آقای داوری که در سال 1388 معاون ایرنا (خبرگزاری حکومتی احمدی نژاد) بود، در گفت و گو با خبرگزاری فارس به صراحت اعلام کرد که خاتمی با سوروس دیدار کرده است و اگر آقای خاتمی اصرار به تکذیب این خبر داشته باشد، مدارک خود را به مقامات می‌سپرد. [لینک]

وی به فارس گفت: ما تمام اسناد سخنرانی جورج سوروس برای دیدار او با محمد خاتمی را که در 20 شهریور 1388 در هتل بین المللی ترامپ در نیویورک برگزار شد، در اختیار داریم. [در مورد ادعاي فردي به نام امي ويل در بي بي سي فارسي كه خود را مدير ارتباطات موسسه جامعه باز معرفي و ديدار سوروس با خاتمي را تكذيب كرده است]فرد مورد ادعای بی بی سی فارسی هیچ سابقه ای در بانک اطلاعاتی موسسه جامعه باز ندارد و هیچ اظهارنظر یا اظهارنظری در این زمینه نکرده است. به گزارش ایرنا، سخنرانی آقای سوروس در هتل بین المللی ترامپ در نیویورک تحت تدابیر شدید امنیتی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. این نشست با حضور جمعی از رهبران جامعه مدنی آمریکا برگزار شد و اسناد سخنرانی آقای جورج سوروس توسط مخاطبان علاقمند به ایران به ایرنا در نیویورک ارائه شد.

داور اوایل سال جاری ادعای جعلی بودن خود مبنی بر ملاقات خاتمی و سوروس را رد کرد، اما در پاسخ به کسی نوشت: «اینکه می گویند من این خبر را جعل کرده ام، دروغ است. [اما] من نمی دانم که آقای خاتمی با سوروس ملاقات کرده است.

او همچنین دیروز در پاسخ به شخصی در توییتر نوشت: «بارها توضیح دادم که یک بار خدمت شما عرض می کنم. اینکه می گویند من خبر دیدار خاتمی و سوروس را منتشر کردم، دروغ محض است. من از سوی اطرافیان احمدی نژاد به این موضوع متهم شدم و از آنها شکایت کردم.

داوری یک ماه پیش در توییتر خود نوشت: «من هیچ اطلاعی از دیدار آقای خاتمی با سوروس ندارم.

بنابراین داوری به عنوان منبع اصولگرایان که مدعی داشتن اسناد دیدار خاتمی و سوروس در سال 2009 بود، پس از گذشت سال ها از این ادعا، بارها تاکید می کند که از چنین دیداری اطلاعی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید