روایت فیاض زاهد از دیدار با سید محمد خاتمی/ دغدغه خاتمی حفظ نظام جمهوری اسلامی و اصلاح آن است.

روایت فیاض زاهد از دیدار با سید محمد خاتمی/ دغدغه خاتمی حفظ نظام جمهوری اسلامی و اصلاح آن است.

روز جدید فیاض زاهد که اخیراً با سیدمحمد خاتمی دیدار کرده است، می گوید: آقای خاتمی در این دیدار همچنان تاکید کردند که اصلاح طلبی به معنای گذار جمهوری اسلامی نیست و در عین حال گفت که اصلاح طلبان در شرایط مناسبی برای اصلاحات نیستند. خود را دارند و در بسیاری از زمینه ها نیاز به بازنگری دارند. هم از نظر افراد و هم در حوزه سازمانی.

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح طلب روز یکشنبه هفته جاری با سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران دیدار و در خصوص مشکلات کشور و جریان اصلاح طلبی گفت وگو کرد. از زاهد درباره جزییات این دیدار پرسیدیم و با توجه به شرایط موجود، آیا نگاه خاتمی به اصلاح طلبی و گرایش های آن تغییر کرده است یا خیر؟ و خاتمی شرایط کشور را چگونه می بیند.

فیاض زاهد به رویداد۲۴ گفت: در جلسه ای که این هفته داشتیم، آقای خاتمی دغدغه هایی داشت که قبل و بعد از دوم خرداد به دنبال چه بود که دغدغه حفظ جمهوری اسلامی است. آنها کاملا مخالف براندازی هستند و خود را وفادار به نظام جمهوری اسلامی و یاد امام و شهدا می دانند. وی بر جمهوریت که ارزش‌های آن با اسلام منافات ندارد و ایجاد نظامی که اکثریت مردم می‌خواهند، تاکید کرد و تصریح کرد: این اصول اولیه وقتی التزام به اجرای قانون باشد، شرایط بسیار بهتری دارد. برای جامعه فراهم شود.

وی می گوید: آقای خاتمی تاکید کرد که اگر در فضای نامناسب و با یک رژیم سیاسی نامناسب به بهترین قانون برخورد کنید، می توان قانون را زیر پا گذاشت، زیرا این فقط معنای کلمات و خطوط نیست و مهم است که روح بین آنها را تفسیر کنید. خطوط ما به کار اجتماعی و فرهنگی نیاز داریم. مسئله مهم روحیه استبداد است و از آنجایی که مرحوم نائینی کتاب مجازات امت و تنزیون امت را نوشته است، اشاره کرده است که اسلام اصولاً نمی تواند با استبداد موافقت کند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که مصداق سوء استفاده دشمنان از وضعیت موجود است.

زاهد توضیح می دهد: مهم ترین دغدغه آقای خاتمی ترجیح اخلاق در روابط سیاسی و ایجاد نظام فکری و مانیفست فکری است. این رجحان اخلاق می تواند فضای مناسبی را برای نظریه پیشین او که گفت و گوی تمدن ها است، فراهم کند که چگونه می توان آن را بین ملت ها و مذاهب در چارچوب مشترک جهانی به دست آورد و بر اساس این زندگی برای جامعه بشری بهتر و آسان تر شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه درباره مهندس موسوی نیز بحث هایی مطرح شد، گفت: آقای خاتمی نگران وضعیت مهندس موسوی، خانم رهنورد و آقای کروبی بودند و معتقد بودند که محاصره باعث افزایش فاصله ها می شود، بنابراین وضعیت در محاصره باید تجدید نظر شود.

زاهد می گوید: آقای خاتمی هم نگران آقای مصطفی تاج زاده بود و امیدوار بود که بودجه آزادی ایشان سریعتر تامین شود. همچنین شاید مهمترین سوالی که از من کرد این بود که با حفظ رویکردهای خود به عنوان یک جریان سیاسی که در بین اقشار مردم طرفدار دارد، با چه مدلی می توانیم زمینه فعالیت سیاسی و نوعی همزیستی مسالمت آمیز را فراهم کنیم. موارد دیگری نیز مطرح شده است اما به دلیل عدم اجازه نمی توانم آنها را مطرح کنم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه آقای خاتمی همچنان معتقد است که اصلاح طلبی هنوز به معنای گذار به جمهوری اسلامی نیست، تصریح کرد: آقای خاتمی معتقد است که اصلاح طلبان در شرایط مناسبی برای خودشان نیستند و بسیاری از حوزه ها نیازمند بازنگری هستند، خواه بازنگری شود. در رابطه با مردم و آنچه در حوزه سازمان است. آقای خاتمی بر حفظ نظام تاکید کرد و با هر حرکتی که بخواهد آن را سرنگون کند محدودیت دارد و معتقد است که کمترین هزینه برای تغییر شرایط اصلاح حاکمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید