موضوع جنجالی دیدار سید محمد خاتمی با هیات رئیسه جبهه اصلاحات چه بود؟

موضوع جنجالی دیدار سید محمد خاتمی با هیات رئیسه جبهه اصلاحات چه بود؟

روز جدید : اصلاح طلبان راه میانه را انتخاب کرده اند و معتقدند با حرکت به سمت «اصلاحات مبتنی بر جامعه» همچنان می توانند شاهد «اصلاحات مبتنی بر دولت» باشند.

هیات رئیسه جبهه اصلاحات ایران و روسای کمیته های آن جبهه با رئیس دولت اصلاحات دیدار کردند. سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به آنچه در این جلسه و در جریان صحبت هایی که در دیدار اصلاح طلبان با سیدمحمد صورت گرفت، به «اعتماد» گفت و به تشریح اهداف و راهبردهای آتی این جریان سیاسی پرداخت. حاتمی. هازارد منصوری در بخشی از این توضیح با اشاره به دو راهکار اصلاحی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر همواره از محورهای اصلی این جریان سیاسی بوده است، اکنون می‌گوید اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که «انتخابات» نیست. تنها عرصه سیاست اصلاح طلبی به «اصلاحات مبتنی بر جامعه و دولت» فکر کنید که آنها سال‌ها دنبال می‌کنند و حتی بیشتر روی این استراتژی تمرکز کنید. این در حالی است که به گفته سخنگوی جبهه اصلاحات، این دو در تعارض با یکدیگر نیستند، اما در کنار هم می توانند مسیر پیش روی جریان اصلاح طلب و اصلاح طلب را مشخص کنند. این گفتمان سیاسی سال های آینده به اتفاقات این انتخابات برمی گردد و به هر حال اگر بخواهند اتفاقات و تحولات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای شهر را مرور کنند، احتمالاً برخی از مهمترین آنها را در نظر دارند. تجربیات و خاطرات تلخ سیاسی تجربیات و خاطراتی که البته حداقل برخی از آنها قابل پیش بینی بود، پس از اتفاقاتی که در جریان انتخابات اسفند 98 برای تشکیل مجلس یازدهم و از این رو اصلاح طلبان رخ داد، در حالی که از نیمه اول سال 99 برای انتخابات در نظر گرفته شده بود. آخرین جمعه بهار 1400 در تدارک رد صلاحیت های گسترده کاندیداها و حتی نمایندگان اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم و با علم به اینکه اگر شرایط سخت تری نسبت به انتخابات اسفند 98 نداشته باشند در بهترین حالت مواجه خواهند شد. محدودیت های مشابه انتخابات ژوئن با 1400 نفر روبرو خواهد شد. از سوی دیگر، اگر در انتخابات اسفند 98 رقابت کاغذی برای کسب 290 کرسی مجلس و با توجه به رد صلاحیت گسترده نامزدهای نزدیک به این جریان سیاسی بود، در عمل ممکن است اصلاح طلبان تنها برای درصد کمی از این کرسی ها به رقابت بپردازند. انتخابات رياست جمهوري 1400. رقابت بر سر پست است و با رد صلاحيت 9 گزينه مواجه شدند كه ماه ها بسياري از ناظران بر اين باور بودند كه تصدي پست و رياست جمهوري كسي جز ابراهيم رئيسي نيست و تنها در شرايطي خاص. آیا او این احتمال را زیر سوال می برد.خود او از ورود به محل امتناع کرد.

با این حال، حتی در این شرایط که اصلاح طلبان هیچ نامزدی روی صحنه نداشتند و نتوانستند ظریف را برای حضور در انتخابات مجاب کنند، شاهد رد صلاحیت هر 9 نامزد از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، مسعود پزشکیان، نماینده مجلس و معاون سابق بود. مجلسی با سابقه وزارت در دولت اصلاحات و البته سید مصطفی تاج زاده و برخی چهره های مطرح دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید