سید محمد خاتمی: آنچه در اوکراین رخ می دهد، تهاجم نیروهای خارجی به سرزمین های آزاد است

سید محمد خاتمی: آنچه در اوکراین رخ می دهد، تهاجم نیروهای خارجی به سرزمین های آزاد است

متن کامل پیام حجت الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی به سومین کنگره شهدا به شرح زیر است:

به اعضای محترم حزب مجمع پیشکسوتان تبریک و تهنیت عرض نموده و برای ایشان در برگزاری یک مجمع ملی پربار این حزب آرزوی موفقیت دارم.

ایثار و ایثار یکی از بارزترین مظاهر اخلاق دیگر است که در آن انسان به خودخواهی می پردازد و آنچه را که نیاز دارد در اختیار دیگران قرار می دهد تا از رنج او بکاهد و شادی و نشاط او افزایش یابد.

شهدا در تاریخ معاصر ایران به برکت انقلاب عظیم خود بالاترین سطح از خودگذشتگی را در راه دفاع از آرمان و عظمت و سربلندی ملت از خود نشان دادند. آنهایی که شهد شهادت را چشیدند و رفتند جان خود را فدا کردند برای سربلندی مردمی که از جنس پاک خود بیرون آمدند و برای تمامیت ارضی کشور که متعلق به همه است و استقلالی که اساس آن است. عزت و آنان که ماندند درد شهادت و اسارت. خیلی سخت تر از جان دادن یا جان دادن در خدمت انقلاب و مردم و میهن در دوران دفاع مقدس است.

و اینک جای بسی خوشحالی است که در دوران پاسداری مقدس و در مرحله سربلندی و تلاش ایران برای رسیدن به ایثارگران و آرمانها و اهداف والایی که داشتند و برای آن جنگیدند، یعنی استقلال، آزادی، پیشرفت، عدالت و اخلاق، شهدا در بدنه «حزب» مرحله جدیدی از ایثار را تجربه می کنند، یعنی تلاش برای پی بردن به جنبه مثبت انقلاب و استقرار دموکراسی سازگار با دین.

اگر هدف اصلی انقلاب این است که شهدا برای پیروزی و حفظ دستاوردهای خود بجنگند. دموکراسی با ارزش های دینی و اسلام با دموکراسی سازگار است، آیا جدا از سایه وجود و حضور فعال احزاب مستقل که نماینده آرمان ها و مطالبات ملت هستند، امکان پذیر است؟

آیا حاکمیت مردم بر سرنوشت خود جز در سایه ایجاد فضایی برای خواست و خواست مردم و در رأس آنها استقلال وطن و آزادی و برخورداری شهروندان و تقویت کشور در برابر تهدیدات و تهاجمات خارجی و علیه آن است. نقض حقوق و آزادی های بشر؟و برای سرنگونی هیولای فساد و فساد و بی عدالتی و تبعیض محقق خواهد شد؟ و هر چه با پیدایش چنین وضعیت و فضایی مخالفت کند، خواه به دلیل توطئه ها و تهدیدهای بیرونی و یا مشکلات ساختاری و رفتاری دولت و بی توجهی به مصالح ملت در رویکردها یا سوء رفتار و رفتار نهادهایی که باید مردمی و مشروع باشد، این است. ضد انقلاب

اگر سیر دموکراسی و تسلط اراده مردم بر سرنوشت از رفع آسیب های کاذب و البته زیان آور بگذرد، آیا چاره ای جز حضور آزادانه و امن احزاب و سازمان ها و نهادهای مدنی مستقل است که به درستی نماینده آرمان و اراده ملی است؟ و اگر چنین است، کدام طایفه و طبقه و گروهی شایسته تر از شهدایی است که این راه مبارک را طی می کنند و با چه چیزهایی حاکمیت مردم و خطراتی را که از بیرون و داخل کشور و ملت را تهدید می کند، تهدید می کند؟ مردم را آگاه و هوشیارتر کند و اگر حکومتی به این مرز و بوم طمع دارد و وحدت و استقلال آن را نمی پسندد در مقابل آن بایستد و حکومت را از انحراف و در پیش گرفتن راهی که خلاف مصالح جامعه است باز دارد. تلاش برای ارائه الگوی زندگی مدنی و کشوری پرهزینه که در آن بسترهای پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از هر جهت فراهم باشد و درهای فقر، فساد، تبعیض و بداخلاقی به روی همگان بسته باشد و بویژه نشان دهد که حاکمان نگهبان مردم نیستند. اما کسانی هستند که مشروعیت و حتی موجودیتشان در گرو نمایندگی مردم و پاسخگویی به آنهاست.

و شهدا مانند همه دلسوزان دین و اندیشه و میهن و مردم باید; اولاً اجازه ندهید سرمایه ایثارگری ابزاری برای توجیه ایجاد یک وضعیت غیر دموکراتیک و نقض اصل ممتاز حاکمیت مردم بر سرنوشت باشد.

ثانیاً باید تلاش کنند مطالبات حقوق بشری را مطرح کنند و همچنین شرایط بدی را که ممکن است وجود داشته باشد نقد کنند و البته راه حلی برای برون رفت از آنها و بحران ها ارائه دهند و همچنین استانداردهای دموکراسی را تضمین کنند.

ثالثاً، بیش از هر چیز، صدای خود را علیه تجاوز، ظلم و تبعیض، نه تنها در ایران عزیز، بلکه در سراسر جهان بلند کنید و در شرایط کنونی، خود را در کنار افراد مقاومی می بینید که در مقابل تجاوز و توسعه طلبی ایستاده اند.

آنچه در اوکراین رخ می دهد، صرف نظر از دلایل این وضعیت ناگوار، تهاجم نیروهای خارجی به سرزمین آزاد و سرکوب ملتی است که به ویژه در این روزها نشان داده است که می خواهد آزادانه و مستقل زندگی کند.

توسل به زور و تخریب زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی و فنی یک جامعه و سرکوب و مطالبات مردم با مشت آهنین در هر صورت محکوم است، به ویژه شهدای واقعی که طعم تلخی را چشیده اند. طعم تجاوز را می‌چشند و به شدت در برابر آن مقاومت می‌کنند. آنها در همدلی و گفتگو با مردم اوکراین و همه ملت‌های تحت ستم شایسته‌تر از دیگران هستند. برای همه آرزوی دوستی دارم

دیدگاهتان را بنویسید