واکنش کاربران توییتر به پیام های سید محمد خاتمی چیست؟

واکنش کاربران توییتر به پیام های سید محمد خاتمی چیست؟

از آغاز اعتراضات در پاییز 1401 تا کنون سید محمد خاتمی در چهار زمان مختلف چهار پیام مختلف منتشر کرده است. وی در مرحله اول در واکنش به حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز پیام داد، در مرحله دوم در دیدار با جمعی از علاقمندان به مشکلات سیستان و بلوچستان در مرحله سوم مسائلی را مطرح کرد. به مناسبت شانزدهم آذر شعار «زن، زندگی، آزادی را زیبا پنداشت و سرانجام در چهارمین مرحله به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی پیامی صادر کرد. بدون توجه به محتوای هر یک از این پیام ها، کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه کاربران توییتر واکنش هایی را به این پیام ها منتشر کردند. بررسی داده های به دست آمده از هر چهار پیام خاتمی نشان می دهد که در مقایسه با سایر پیام ها، بیشترین تعداد توییت مربوط به آخرین پیام است. حدود 6400 توییت در مورد این پیام ارسال شد. افزایش تعداد توییت ها می تواند تحت تاثیر اعلام همزمان میرحسین موسوی نیز باشد که واکنش های بیشتر و گسترده تری را علیه اعلام خاتمی به همراه داشت. اما برخلاف روند صعودی توییت ها، تعداد کاربران درگیر و لایک در حال کاهش است.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده است، در آخرین پیام، تعداد لایک‌های توییت‌های مربوط به سید محمد خاتمی (اعم از حمایتی و انتقادی) و تعداد کاربرانی که در قالب توییت و ریتوئیت به این پیام واکنش نشان داده‌اند – بیشتر بوده است. کمی خارج از حد معمول

اما دلیل کاهش تعداد لایک‌های توییت و پاسخ‌دهی کاربران به پیام‌های سیدمحمد خاتمی چه بود؟ از آنجایی که بسیاری از این توئیت‌ها توئیت‌هایی منفی و انتقادی علیه سیدمحمد خاتمی بود، نمی‌توان آن را تغییر رویکردی در پیام‌های وی دانست. بلکه ممکن است دلیل آن تغییر فضای سیاسی کشور و کاهش التهابات باشد. به طور کلی توییتر فارسی در ماه های مهر تا آذر شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به قبل و بعد از آن تجربه کرد و داده های مطرح شده نیز همین واقعیت را نشان می دهد. محتوای واکنش ها به پیام سید محمد خاتمی چقدر تغییر کرده است؟ واکنش‌های توییتری به آخرین اطلاعیه او را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید. این نمودار کاربرانی را که پیام سید محمد خاتمی را در سالگرد انقلاب توییت کرده یا بازتوییت کرده اند نشان می دهد و گروه های پاسخگو به این موضوع را نشان می دهد.

بر این اساس کاربران برانداز و اپوزیسیون جمهوری اسلامی بیشترین توئیت و ریتوئیت را علیه خاتمی دارند و حدود 92 درصد از شبکه را پخش کرده اند. کاربران اصلاح طلب نیز حدود 6 درصد و کاربران ارزشی و انقلابی حدود 2 درصد از کل شبکه را در اختیار دارند. این یافته‌ها تفاوت معناداری با واکنش‌های قبلی به پیام‌های سید محمد خاتمی ندارد. با این تفاوت که اصلاح طلبان نسبت به پیام های قبلی حدود دو تا سه درصد سهم بیشتری از شبکه را به خود اختصاص دادند که نشان می دهد نسبت به پیام سید محمد خاتمی کمی بیشتر از گذشته فعال بوده اند. اما از نظر محتوایی و سیاسی، همه واکنش ها به پیام های سید محمد خاتمی در ماه های اخیر یک وجه مشترک دارند و آن واکنش بسیار محدود کاربران انقلابی و اصولگرا به پیام های وی است. این در حالی است که تا اعتراضات اخیر که سید محمد خاتمی اعلام کرد، این جریان فعالانه علیه وی توئیت می کرد. از سوی دیگر در جریانات اخیر کاربران انقلابی و اصولگرای توئیتر در قبال پیام های وی سکوت نسبی داشته اند و این کاربران براندازانه و مخالف جمهوری اسلامی بوده اند که نسبت به گذشته با شدت بیشتری علیه خاتمی موضع گرفته است. . این نشان دهنده تغییرات فضای توییتر در جریان اعتراضات و پس از آن است.

دیدگاهتان را بنویسید