انتقاد سید محمد خاتمی از دیپلماسی ریاست جمهوری/دیدگاه امنیتی غرق در دانشگاه

رئیس دولت اصلاحات در بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو با انتقاد از نگاه حاکم بر حراست دانشگاه ها گفت: این نوع رویکرد و سیاست امنیتی و این شیوه اداره دانشگاه نتیجه ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی در بین دانشجویان و دانشجویان ندارد. معلمان و به طور طبیعی افزایش فرار مغزها. این وضعیت کشور را با مشکلات عدیده دیگری مواجه می کند.
انتقاد سید محمد خاتمی از دیپلماسی ریاست جمهوری/دیدگاه امنیتی غرق در دانشگاه

به گزارش کانال رسمی جبهه اصلاحات ایران، سیدمحمد خاتمی در نشست مشاوران خود با گرامیداشت روز دانشجو، حاکمیت سیاست های امنیتی و نظامی در دانشگاه های کشور، پیامدهای آن را برای امروز و آینده خطرناک دانست. ایران و از اتخاذ این سیاست ها توسط مدیریت دانشگاه ابراز تاسف کرد

رئیس دولت اصلاحات در مقایسه ای تاریخی بین وضعیت کنونی دانشگاه ها، حاکمیت جامعه و شرایط پس از کودتای 1332 گفت: حادثه 25 دی 1332 که با ورود نیروهای نظامی به دانشگاه رخ داد. تهران و منجر به شهادت سه دانشجو، مجروح شدن و دستگیری گروه دیگری شد که با واکنش شدید مدیریت و هیئت علمی دانشگاه مواجه شد. چهره‌های برجسته‌ای مانند مرحوم دکتر سیاسی رئیس وقت دانشگاه حتی در شورای دولت کودتا به شدت با این اقدام مخالفت کردند و در کنار دانشگاهیان و دانشجویان در دفاع از هویت و استقلال دانشگاه ایستادند. اما امروز شاهد چنین رفتاری از سوی مدیریت دانشگاه نیستیم و نه تنها از هویت و استقلال دانشگاه پاسداری نمی کنند، بلکه حتی سعی می کنند در دانشگاه ها بر اساس سیاست های امنیتی و نظامی عمل کنند.

نتیجه اجرای این سیاست ها ایجاد محدودیت هایی مانند اخراج یا محرومیت اساتید دانشگاه و تعلیق یا ممنوعیت فارغ التحصیلی دانشجویان و نیز اقدامات دیگری مانند بازداشت و سلب حقوق دانشجو است.

سیدمحمد خاتمی دانشگاه را وجدان بیدار جامعه ایران می داند و می افزاید: 25 آذر 1395 در شرایط تاریخی بسیار حساسی رخ داد که سرنوشت ایران در حال تغییر است و ذهنیت و منافع مردم در مخالفت با حاکمیت شکل می گیرد. رژیم این اتفاق نشان داد که دانشگاه در خط مقدم تحولاتی است که به وجدان جامعه ما مربوط می شود و از این رو در حافظه تاریخی دانشجویان، دانشگاه و ملت ایران باقی مانده است.

وی افزود: اینکه چند ماه پس از کودتای آمریکایی-انگلیسی علیه دولت ملی موسادوک، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد، مورد توجه مردم و در واقع افکار عمومی در آن زمان قرار گرفت. زمانی که قرار بود این سفر ماموران را بیمار کند، این یک کودتا و اعلام پیروزی آمریکاست. وجدان ملتی که اخیراً حکومت ملی خود را به مداخله آمریکا از دست داده بود و دیکتاتوری وابسته به بیگانه جایگزین آن شده بود، اعتراض کرد.

رئیس جمهور دوران اصلاحات گفت: این وجدان عمومی بیدار در دانشگاه خود را نشان داد و دانشجویان در ۲۵ آذر ۱۳۹۷ دست به اعتراض زدند و هزینه های زیادی برای این اعتراض پرداختند. به هر حال 16 آذر در یک نقطه عطف تاریخی مهم در جامعه ما اتفاق افتاد که در روند مبارزات تاریخی ملت سرانجام به انقلاب اسلامی منتهی شد.

وی با تاکید بر اینکه خصلت ضد استبدادی و ضد استعماری انقلاب اسلامی غیرقابل انکار بود، گفت: در این انقلاب به جای استبداد وابسته به بیگانگان، باید نظام مردمی به نام جمهوری اسلامی ایجاد می شد. لذا این درخواست در جامعه مذهبی و حتی بخش قابل توجهی از روشنفکران ما امید ایجاد کرد و البته دستاوردهایی نیز داشت. اما آنچه اتفاق افتاد با آنچه مردم انتظار داشتند متفاوت بود و متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی انحرافی ایجاد شد و به جای جمهوری مشکلی به نام عدم جمهوری شکل گرفت.

سید محمد خاتمی در سطح دولت معتقد است که تفاوت این است که امروز دولت تنها در تقابل با آمریکا و غرب هویت خود را تعریف کرده است.

وی افزود: امروز دولت ما در رویارویی با آمریکا و غرب ویژگی استکبارستیزی و استعمار ستیزی را می بیند و در این راستا اقداماتی انجام داده و همین بهانه را به کسانی که می گویند جمهوری اسلامی است می دهد. ایجاد چالش در منطقه».

وی با بیان اینکه می توان استکبار ستیز و استعمار ستیز بود، هویت خود را در تعارض با غرب تعریف نکرد، افزود: اکنون هویت ملی ما به گونه ای شکل گرفته است که حاکمان ما نمی خواهند. اگر در آن مقطع تاریخی که در 16 آذر اتفاق افتاد، مردم ما مخالف آمریکا بودند و آمریکا را منشأ استبداد داخلی می دانستند، اما امروز در شرایطی هستیم که اگر نه اکثریت مردم خواهان تنش زدایی با آمریکا هستند، حداقل. می توان گفت که سیاست آنها از هزینه های خارجی و ضدغربی موجود دولت و همچنین سیاست داخلی ناراضی هستند.

سیدمحمد خاتمی تاکید کرد: به دلیل این رویکرد در حوزه سیاست خارجی، دولت بزرگترین رسالت و رویکرد اصلی خود را که باید جلب رضایت مردم باشد، از دست می دهد؛ در حالی که این رویکرد در حوزه سیاست خارجی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مردم از توسعه انسانی، علمی، اقتصادی و سیاسی در جامعه محروم هستند. این وضعیتی است که باعث افزایش گسست و شکاف ملت و دولت و در نتیجه نارضایتی و اعتراض اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجویان و دانشگاهیان شده است.

وی در پایان افزود: متاسفانه امروزه قداست دانشگاه رعایت نمی شود و به دلیل حاکمیت نگاه امنیتی و نظامی، استقلال این نهاد و نقش دانشگاه در توسعه همه جانبه کشور است. این نوع رویکرد و سیاست امنیتی و این شیوه اداره دانشگاه نتیجه ای جز ایجاد و گسترش ناامیدی در بین دانشجویان و اساتید و طبیعتا افزایش فرار مغزها ندارد.