آیا سید محمد حسینی اولین قربانی دولت جدید ریاست جمهوری است / لابی گر با وعده های رنگارنگ برای رفتن به مجلس؟

آیا سید محمد حسینی اولین قربانی دولت جدید ریاست جمهوری است / لابی گر با وعده های رنگارنگ برای رفتن به مجلس؟

روز جدید: در حالی که همه منتظر خداحافظی رئیس هیئت دولت با برخی از وزرای اقتصادی خود بودند، شایعاتی مبنی بر برکناری نایب رئیس مجلس مطرح شد. در صورت چنین تغییری می توان با انتخاب شخصیت منسجم تر با نمایندگان وعده های پر رنگ تری به آنها داد و در عین حال قدرت لابی دولت برای کنترل مجلس را افزایش داد و خبری از استیضاح وزرای دولت در راهروهای بهارست نخواهد بود. برای مدتی ناکارآمدی کابینه همچنان باقی است.

با آغاز سال جدید، قیمت کالاها همچنان در حال افزایش است و ضعف حاکمیتی دولت از یک سو و کمبود منابع مالی از سوی دیگر، منجر به شکست وعده ها یا پروژه های عمرانی شده است. کاربران اینترنتی حالا با مسئولان عالی رتبه شوخی می کنند که یکی از مسئولان برای افتتاح باشگاه ورزشی مجهز به هندبال به یزد سفر کرده است. نمایندگانی که نیمی از دوره خود را سپری کرده اند و باید به تدریج خود را برای دور جدید انتخابات مجلس آماده کنند، اکنون با سوالات جدی مردم مواجه شده اند و باید برای داشتن رزومه تمام تلاش خود را انجام دهند. مهمترین اقدام آنها البته استیضاح وزرای بی کفایت از دید نمایندگان خواهد بود.

در این روزهای نیمه تعطیل فروردین، اسامی بسیاری از وزرا برای استیضاح مطرح شد. از رضا فاطمی امین وزیر صمت تا احسان هندوزی وزیر اقتصاد و حجت عبدالملکی وزیر کار. شایعات زیادی در فضای مجازی شنیده می شود که تغییر کابینه حتی می تواند منجر به تغییر وزیر کشور شود. به نظر می رسد تلاش زیادی برای ایجاد اولین تغییر اساسی در کابینه وی قبل از اولین سالگرد پیروزی ابراهیم رئیسی صورت گرفته است. هیأت رئیسه مجلس تاکنون به تنهایی در برابر همه تحقیق و تفحص ایستاده است.

در این میان واکنش ابراهیم رئیسی به این وضعیت جالب است. در حالی که انتظار می رفت رئیس جمهور شخصاً کابینه را اصلاح کند تا وزرای کابینه با چالش استیضاح مواجه نشوند، ابراهیم رئیسی ترجیح داد از همان کلیدواژه ای استفاده کند که سال گذشته هنگام ثبت نام برای ریاست جمهوری استفاده کرد. وی در دیدار با مداحان و روحانیون سایر مدیران دولت قبل را مقصر وضعیت فعلی دانست و گفت: دولت برای همه احترام قائل است اما قطعا کسانی که پایه گذار وضع موجود هستند و مردم از عملکردشان راضی نیستند نباید در عرصه حضور داشته باشید «به کار بگیرید» داشتن روحیه انقلابی، جهادی و کارآمدی یکی از محورهایی است که دولتمردان بر آن تاکید دارند.

محمود نبویان، نماینده مجلس، پیشتر در بهمن ماه گفته بود: «آقای رئیسی قول داده که بنیانگذاران وضع موجود دیگر سمتی نخواهند داشت، اما از بیش از ۳۰۰۰ مدیر ارشد بیش از ۵۰۰ نفر عوض نشده اند». مدیران میانی در کمتر از یک کشور اتفاق می افتد، اما همین مقدار برای آقای رئیس جمهور کافی نیست.

اما مقصر دانستن مدیران سابق تنها راهبرد ابراهیم رئیسی نیست. وی با درک اعتراض نمایندگان به دولت قصد برکناری معاون خود را دارد. ایلنا گزارش داد: «سید محمد حسینی از نمایندگی مجلس کناره گیری می کند. سید نظام الدین موسوی مدیر سابق خبرگزاری فارس و نماینده تهران جدی ترین کاندیدای نایب رئیسی مجلس است. اگر این اتفاق بیفتد، موسوی پنجمین نماینده ای خواهد بود که مجلس را برای یک کرسی در قوه مجریه ترک می کند و چهارمین نماینده ای است که صندلی های سبز بهارست را به مقصد میدان پاستور ترک می کند.

نظام الدین موسوی متعلق به گروهی از اصولگرایان است که از نهادهای نظامی وارد عرصه سیاست شده اند. جریانی که ریاست مجلس و شهرداری تهران را بر عهده دارد. در مقابل، سید محمد حسینی که وزیر دولت احمدی‌نژاد نیز بوده و یکی از برجسته‌ترین نمایندگان مجلس پنجم در امور مهاجرت به مجلس بوده است، چهره‌ای است که با جریان‌های سنتی اصولگرایان رابطه خوبی دارد. مدتی سخنگوی جمنا بود. وی همچنین دبیرکل حزبی به نام انجمن دانشگاهیان ایران اسلامی است و با مصطفی پورمحمدی ارتباط فامیلی دارد و یکی از چهره های تاثیرگذار در حلقه کرمانی در میان اصولگرایان است.

بعید است که این تغییر نمایندگان مجلس را راضی کند. اما این امر باعث افزایش قدرت لابی دولت برای کنترل مجلس می شود و شاید تا مدتی دیگر خبری از استیضاح وزرای دولت در راهروهای بهارست نباشد. در واقع نخست وزیر به جای عزل و جایگزینی وزرای ناکارآمد، قصد برکناری لابیست خود در مجلس را دارد که ساده ترین و البته بی فایده ترین راه حل مشکلات است. ضمن اینکه مشکل در نماینده مجلس (فارغ از ضعف و قوت حسینی) نیست، بلکه مشکل اصلی در کار وزرایی است که مجلس با آنها معارضه است. به گزارش رویداد۲۴، ممکن است در خوشبینانه ترین حالت نوید حضور نماینده جدید مجلس (احتمالا نیرویی که نزدیک ترین قرابت با نمایندگان مجلس را داشته باشد و به لابی های پشت پرده در مجلس بخوبی آشنا باشد) داده شود. در یک یا دو ماه دیگر، اما واقعیت این است که مشکل دولت بسیار بزرگتر از یک یا دو ماه است. وزرای اقتصادی دولت عموماً به اندازه یک وزارتخانه نیستند، حتی یک ماه هم نیستند که یک دهه است بر کارشان تأثیری نداشته است. اینکه به فردی که می خواهد با یک میلیون تومان شغل ایجاد کند، صد سال به او بدهند، منطقاً فایده ای ندارد، زیرا مشکل اصلی او کمبود وقت برای اجرای برنامه ها و عدم درک مناسبات اقتصادی و تولیدی است.

رویداد۲۴ روز گذشته در گزارشی از وضعیت موجود نوشت که ابراهیم رئیسی خود با علم اقتصاد و مفاهیم اقتصادی آشنا نبوده و به همین دلیل دستوراتی از جمله «رفع فقر مطلق ظرف دو هفته» صادر کرده که باید در تاریخ ثبت شود.!! رئیس جمهور هیچ درکی از اقتصاد ندارد و از بسیاری از وزرای خود بدتر است. وزرایی که در بهترین حالت می توانستند مدیران میانی مدیریت شهری باشند، اکنون وزیر شده اند و سرنوشت میلیون ها ایرانی به این افراد گره خورده است. البته از نیروهایی هم استفاده می کنند که یک پله ضعیفتر از خودشان هستند تا بتوانند به راحتی حکومت کنند! در چنین شرایطی دولت به جای استفاده از نیروهای مؤثر، مدیرانی را انتخاب کرده که از یکدیگر ضعیف ترند.

دیدگاهتان را بنویسید