رمزگشایی از تلاش سید محمد خاتمی برای تغییر تاکتیک اصلاح طلبان

رمزگشایی از تلاش سید محمد خاتمی برای تغییر تاکتیک اصلاح طلبان

روز جدید : محمدرضا حباز، فعال سیاسی – اصلاح طلب معتقد است که امروز مخاطبان جریان اصلاحات نسبت به دهه های گذشته تغییر کرده و باید افکار اصلاح طلبانه به جوانان امروز منتقل شود.

نوع گفتمان کشور و تلاش برای انحصار سیاست در سال های اخیر به خوبی نشان داده است که دیگر نمی توان انتظار داشت اصلاح طلبان به راحتی وارد فضای حاکمیتی و سیاسی کشور شوند. شاید به همین دلیل است که سیدمحمد خاتمی در آخرین دیدگاه ها و نظرات خود مدام تاکید می کند که اصلاح طلبان باید نگاه قدرت محور را کنار بگذارند و به میان مردم بروند.

محمدرضا حباز از چهره های شاخص اصلاح طلب تاکید می کند؛ راهبرد حضور در میان مردم و پرهیز از اقدامات عادی سیاسی کمی دیر اجرا شد و از زمان مجلس ششم می توانست در دستور کار جدی اصلاح طلبان قرار گیرد.

او معتقد است؛ اصلاح طلب باید باور داشته باشد که مخاطب جدی او در جامعه حضور دارد و باید راهبرد جدیدی برای ارتباط با او تدوین و اجرا کند.

نهادهای منصوب به دنبال حذف اصلاح طلبان هستند

محمدرضا حباز، استاندار سابق سمنان و اصلاح طلب فعال سیاسی در گفت و گو با قرن نو از تلاش سید محمد خاتمی برای کشاندن اصلاح طلبان در میان مردم و معرفی او به ایدئولوژی اصلاح طلبی می گوید: بدون شک اجازه حضور وی را نمی دهند. انتخاب های مختلف

وی تاکید کرد: تا دو دهه پیش برخی نسبت به مخالفت اپوزیسیون با اصلاح طلبان بدبین بودند، امروز همین مردم فکر می کنند این نهادها از روند اصلاحات انتخاباتی راضی نیستند.

این سیاستمدار اصلاح طلب با رفتار برخی از مخالفان خود گفت: برخی از افراد ذی نفوذ در نهادهای منصوب شده آماده برگزاری انتخابات حداقلی در کشور هستند اما به هیچ وجه اصلاح طلبان فرصت حضور در عرصه سیاسی و رای دادن را ندارند. “

خاطره ای جالب از دوران اصلاح طلبان در مجلس ششم

حباز با بیان خاطره ای از دوران خود بیان کرد: من به عنوان نماینده حزب همبستگی در جریان اصلاح طلبان به رهبری مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محتشمی پور حضور داشتم و یادم هست در همان زمان یک نگاه انحصاری و محدودکننده وجود داشت. از نهادهای منصوب، روند اصلاحات.

وی گفت: در آن زمان این نظریه را مطرح کردم که وقتی نهادهای منصوب علیه هر جریان اصلاحی موضع می گیرند و حتی اجازه نمی دهند برنامه های نمایندگان به نتیجه برسد، باید تاکتیک ها را تغییر دهیم.

حباز بیان کرد: معتقد بودم وقتی اصلاح طلبان اجازه کار و خدمت ندارند، پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی را از بین می برد، بنابراین سعی کردم همکارانم را به تمرکز بر مسائل اجتماعی ترغیب کنم؛ به همین دلیل تلاش می کردم تا به مسائل اجتماعی توجه کنند. چون مطمئن بودم هر حرکت سیاسی اصلاحات مورد هجمه قرار می گیرد و سیر سیاسی اصلاحات برای حمایت از مخاطبان آن زمان ضروری بود.

استاندار سابق سمنان گفت: در آن زمان معتقد بودم می توان از ظرفیت سازمان های مردم نهاد به خوبی استفاده کرد. در زمانی که فضای مجازی مثل امروز نبود و باید به مقوله های فکری مردم می پرداختیم.

اصلاح طلبان نباید از فضای مجازی غافل شوند

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: امروز فضای مجازی بستر بسیار مناسبی برای شناسایی و ارتباط اصلاح طلبان با مخاطبان و فعالیت سیاسی در همین فضا است.

یکی از اعضای حزب اعتماد ملی آسیب شناسی علت فاصله گرفتن از مردم گفت: اگر اصلاح طلبان با برنامه های سیاسی که اکثرا مخالف هستند به میان مردم بروند بعد از مدتی مردم و بدنه سیاست را دلسرد می کنند. ” به همین دلیل است که پیشنهاد آقای خاتمی امروز بسیار مهم و مؤثر است. با این حال فکر می‌کنم درخواست آقای خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در میان مردم، حتی با کمی تأخیر مطرح شد.

وی گفت: اصلاح طلبان باید رویکرد خود را تغییر دهند تا از مخاطبان خود محافظت کنند و مانع از اجرای برنامه های مخالفان خود شوند.

باید تلاش کنیم بدنه اجتماعی هوادارانمان را راضی نگه داریم

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: افکار عمومی اصلاح طلب باید باور کنند که اصلاح طلبان برای جلب رضایت و حمایت از آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. تلاش های اصلاحی امروز باید در جهت حفظ مخاطبان هدف خود که مردم هستند باشد.

حباز در پاسخ به این سوال که اصلاح طلبان چگونه می توانند به پیشنهاد اخیر سید محمد خاتمی عمل کنند، گفت: اگر اصلاح طلبان متوجه حضور مخاطبانشان در جامعه شوند به این نتیجه می رسند که با تاکتیک های جدید توجه آنها را جلب کنند. بدانند که رهبران فکری آنها را رها نکرده اند، به روش جدید گفتمان اصلاح طلبی مورد نظر آقای خاتمی روی خواهند آورد.

برخی از حامیان اصلاحات منزوی شدند

وی در پایان گفت: مردم همیشه از ایده‌های نو استقبال می‌کنند، البته نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از جامعه اصلاح‌طلبان دیروز; امروز ممکن است منزوی شده باشند و نسل جدید و جوان کشور باید با اندیشه اصلاحات آشنا شوند و جذب این جریان سیاسی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید