رمزگشایی از گائده روحانی، خاتمی، ناطق نوری و سید حسن خمینی صوفی: به اصلاح طلبان اجازه کار نمی دهند

رمزگشایی از گائده روحانی، خاتمی، ناطق نوری و سید حسن خمینی صوفی: به اصلاح طلبان اجازه کار نمی دهند

روز جدید وزیر دولت اصلاحات معتقد است که اقدامات برخی از شخصیت‌های سیاسی مانند خاتمی، روحانی، ناطق و سیدحسن انتخاباتی نیست و در کل اعتماد عمومی با این جلسات بازگردانده نمی‌شود.

علی صوفی، وزیر اصلاحات در گفتگو با قرآن نو درباره دیدار اخیر خاتمی، روحانی، ناطق نوری و خمینی در خانه جهانگیری گفت: شرایط کشور و با توجه به جایگاه اجتماعی این افراد، این است. طبیعی است که باید با یکدیگر مشورت می کردند.» و در جریان رویدادهای جاری باشند و در این زمینه نیز نگرانی های خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم، اما طبیعی است که محافل مختلفی به صورت رسمی تشکیل جلسه می دهند مانند احزاب، جبهه های اصلاحات در درون خود احزاب که شورای مرکزی دارند که بخشی شامل تبادل نظر می شود. اخبار و اطلاعات و بخش دیگر تحلیل روز که در سطح بالایی مانند دیدار این چهره های عمومی صورت می گیرد. لذا احساس نیاز می کنند و جلساتی را برگزار می کنند که به نظر من موارد فوری محسوب نمی شود.

کشور در شرایط بحرانی قرار دارد

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: در حال حاضر کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته و انواع بحران ها در عرصه بین المللی و داخلی وجود دارد. از سوی دیگر، این سیستم با چالش های بزرگی روبروست. در چنین شرایطی همه نگران هستند و می‌خواهند ببینند عاقبت کشور چه می‌شود و طبیعی است که کسانی که روزی در راس امور بوده‌اند بیش از دیگران این دغدغه را داشته باشند و بین خود ملاقات و مشورت کنند.

این گره ها در انتخابات مؤثر نیستند

صوفی در خصوص اینکه آیا این مشکلات مربوط به انتخابات پیش رو است، پاسخ داد: این شرایط را به طور کامل پشت سر گذاشتیم، یعنی الان شرایط اجتماعی مثل سال های 92، 94 یا 96 نیست و شرایط کاملا تغییر کرده است و مهمتر از همه. تغییر در اعتماد عمومی است. در واقع اعتماد عمومی از بین رفته و سرمایه اجتماعی دیگر مبنای یک تصمیم جدی نیست.

وزیر اصلاحات گفت: در سال 1391 سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان به قدری بالا بود که برای مردم اهمیتی نداشت که مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شود و شخص دیگری مانند آقای روحانی نامزد شود. در واقع مهم این بود که مردم به اجماع برسند و اجازه تعدد نامزدها و ارائه یک نامزد را ندهند. همچنین باید توجه داشته باشم که این تله ها در انتخابات مؤثر نیست.

آنها به اصلاح طلبان اجازه رقابت نمی دهند

وی افزود: با این جلسات و نشست ها نمی توان اعتماد عمومی را جلب کرد یعنی اگر شرایط اجتماعی و سیاسی پیدا شود می توان حرکتی کرد اما در شرایط فعلی که انقباض سیاسی به ویژه در حوزه انتخابات وجود دارد. جایی که تایید و رد صلاحیت ها این یک تنش است، اتفاق خاصی نمی افتد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اصلاح طلبان کاندیدایی داشته باشند فرقی نمی کند زیرا نشان داده شده که دیگر نمی خواهند اصلاح طلبان در انتخابات شرکت کنند و رقابت کنند و اجازه رقابت به آنها داده نمی شود، از سوی دیگر در شرایطی که اعتماد و سرمایه عمومی این فضای اجتماعی از دست رفته مردم را به میدان نمی آورد مگر اینکه نظام تصمیم بگیرد از فرصت انتخاباتی برای جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت مردم و برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی، قانونی و عادلانه استفاده کند. در این شرایط، افراد ممکن است باور کنند که تأثیرگذار هستند. در غیر این صورت مردم به صحنه نمی آیند.

دیدگاهتان را بنویسید