احتمال تشکیل شورای اعتدالیون با حضور خاتمی، ناطق، روحانی، لاریجانی و سید حسن

احتمال تشکیل شورای اعتدالیون با حضور خاتمی، ناطق، روحانی، لاریجانی و سید حسن

محمد توکلی، انصاف نیوز: علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم درباره تشکیل شورای اعتدال گرایان گفت: اگر چنین شورایی تشکیل شود و فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند قطعا به نفع مردم خواهد بود. نظام، اما به شرطی که در میان آنها خردمندانی باشند که سیاست های کلان را تدوین و اجرا می کنند، باید وجود داشته باشند تا این فرصت برای فعالیت آنها فراهم شود. در حال حاضر سیاستمداران فعلی کشور به این چیزها فکر نمی کنند.

آقای مطهری در گفت و گو با خبرنگار انصاف نیوز درباره پیش بینی خود از عملکرد شورای نگهبان در انتخابات 1402 اظهار داشت: پیش بینی اینکه انتخابات 1402 شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری چگونه خواهد بود زود است، اما به نظر می رسد اینطور باشد. بسیار بعید است که مقامات سیستم روش خود را تغییر دهند

وی در ادامه افزود: در انتخابات آتی نیز به احتمال زیاد مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری 2018 ادامه خواهد داشت و لذا فعلا امیدی به تغییر روش و ورود اعتدال گرایان به انتخابات نیست. .

مطهری درباره احتمال حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران و علی لاریجانی، رئیس سابق شورای اسلامی، گفت: من زیاد با کار آقای روحانی و لاریجانی آشنا نیستم اما این آقایان خواهند کرد. در آینده دوباره وارد قدرت سیاسی شوید یا نمی توانم به طور قطع صحبت کنم.

این فعال سیاسی درباره پیشنهاد تشکیل شورای اعتدالیون متشکل از سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی، علی اکبر ناطق نوری و سیدحسن خمینی گفت: اجازه نمی دهند این افراد به این شکل یا به عنوان یک سیاسی فعالیت کنند. جلو .

وی در پاسخ به این سوال که «چه کسی اجازه نمی دهد چنین شورایی ساخته شود؟» گفت: از طریق شورای نگهبان و جاهای دیگر اجازه نمی دهند این افراد جبهه سیاسی کنند و بخواهند این گونه عمل کنند. تصمیم گیران نظام به این افراد مجالی برای ورود به انتخابات نمی دهند.

نماینده مجلس دهم در پاسخ به این سوال که «علاوه بر موانع بیرونی فعالیت چهره های ارشد جریان اصلاحات و اعتدال گرایان، اختلاف نظر این افراد نیز مانع شکل گیری است. این شورا؟» گفت: اگر بین نه زیاد، اگر مردم اختلاف نظر داشتند، مهم این است که طرف مقابل اجازه کار به آنها نمی دهد، نه اختلاف احتمالی این افراد در برخی مسائل.

مطهری با تأکید بر اینکه «تشکیل شورای اعتدال گرایان و فعالیت این افراد قطعاً به نفع نظام است»، گفت: اگر چنین افرادی فرصت حضور در انتخابات را داشته باشند قطعاً به نفع نظام است، اما در شرط آن است که در بین سیاست گذاران افراد عاقلی باشند که در صورت وجود فرصتی برای فعالیت خود، کلان را تدوین و اجرا کنند. در حال حاضر سیاستمداران فعلی کشور به این چیزها فکر نمی کنند.

مطهری با اشاره به عفو اخیر زندانیان که به دستور مدیریت و به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه انجام شد، اظهار کرد: دستور عفو اخیر مدیریت، ایده بسیار خوبی بود و نمی توان از آن به عنوان عفو ​​یاد کرد. عقبگرد سیستم. برخی از دستگیرشدگان که مورد عفو قرار گرفته‌اند، از همان ابتدا به‌طور غیر ضروری بازداشت شدند و برخی از آنها صرفاً شعارهایی در اعتراض به آزادی آنها سر می‌دادند.

چند روز پیش غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در گفت و گو با انصاف نیوز درباره تشکیل شورای اعتدالیون با حضور آقایان خاتمی، روحانی، لاریجانی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی گفت: همچنین موانعی بر سر راه شکل گیری چنین توصیه هایی هستند که خارجی نیستند. آنها ممکن است احساس کنند که احتمالاً نمی توانند از عهده چنین کاری برآیند، یا موارد دیگری وجود دارد که من از آنها اطلاعی ندارم. آنها هم می توانند احتیاط کنند، اما پاسخی که از آقای خاتمی شنیدم این بود که ایشان گفتند توصیه نمی شود.

محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی و فعال رسانه ای اصولگرا نیز در این خصوص گفت: این کار را نه ممکن می دانم و نه مفید می دانم. یعنی من معتقدم جریان اعتدال، جریان اصولگرایی و جریان اصلاحات باید حد و مرز خودش را بین خود داشته باشد. این حاشیه ها حاشیه های رنگی هستند. درست است که جریان اعتدال در جاهایی به اصولگرایان نزدیک است و در برخی مسائل به اصلاح طلبان نزدیک است، اما در نهایت رویکرد مستقلی دارد. به نظر من، آنچه اکنون باید تمرکز گروه‌هایی باشد که با هم کار می‌کنند، فاصله گرفتن هر یک از این جریان‌ها از بخش رادیکال جریان خودشان است. اگر این اتفاق بیفتد، رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان بسیار واقعی خواهد بود. معمولاً بخش‌های رادیکال چه در میان اصلاح‌طلبان و چه در میان اصولگرایان به دنبال نبرد هستند و در این نبرد دوقطبی افراطی ایجاد می‌شود و در این دوقطبی افراطی دنبال استثمار سیاسی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید