هشدار بازگشت/ آیا علی لاریجانی رهبر اعتدالیون در ایران می شود؟

هشدار بازگشت/ آیا علی لاریجانی رهبر اعتدالیون در ایران می شود؟

روز جدید سخنرانی لاریجانی درباره حکمرانی خوب از دیدگاه ابن سینا اگرچه موضوعی پیشامدرن بود، اما سخنان لاریجانی و اشارات کنونی وی و استفاده از اصطلاحات امروزی مانند «ایجاد شغل»، «توسعه اقتصادی»، «رقابت در فعالیت اقتصادی» از زبان ابن سینا، خواننده سیاسی مانیفست سیاسی خود را در مدینه فاضله ابن سینا بیان می کند. آیا لاریجانی تلاش می کند جریان اعتدالی را در ایران رهبری کند؟ این گزارش را بخوانید تا متوجه شوید لاریجانی چه کدی را رمزگذاری کرده است.

علی لاریجانی از روزی که برکنار شد به جز انتشار دو سه نامه سرگشاده خبری از او نبود. نامه ها به هیئت امنا فرستاده شد و سخنگوی یکی دو خط جواب داد. اگرچه دستور عضویت آیت‌الله خامنه‌ای در شورای انقلاب فرهنگی با لاریجانی صادر شده است، اما تاکنون خبر مهمی از وی منتشر نشده است. این ناآگاهی البته تا دیروز ادامه داشت و دیروز فایل تصویری لاریجانی منتشر شد که به گفته ناظران به نوعی مانیفست سیاسی وی در شرایط کنونی بود و به عنوان تلاشی در فصل جدیدی از سیاست های سیاسی لاریجانی تعبیر شد. زندگی برای رهبری جریان معتدل ایران. .

پس از رحلت آیت الله هاشمی، قرارگاه فرماندهی نیروهای اعتدال گرا بدون سرپرست ماند و عده ای خود را برای نشستن روی همین صندلی آماده می کنند. جریان اعتدالی بیش از جریان افراطی به شخصیت های کاریزماتیک وابسته است (البته در هر دو طیف این گونه است) و اکنون علی لاریجانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، خود را برای رهبر اعتدال گرا و بیانیه اش ابن سینا آماده می کند. “بالا رفته است؛ سخنان «حکومت خوب» بیش از آنکه حکمت ابن سینا باشد، هشدار و توصیه ای برای نیروهای سیاسی بود.

لاریجانی در آخرین سخنرانی خود با نوشته های ابن سینا آغاز کرد و هسته اصلی سخنانش به «ایجاد مدینه فاضله» اختصاص داشت. در مورد آرای ابن سینا از لزوم مدینه فاضله صحبت کرد و آنچه برای سخنانش اهمیت داشت این بود که به جای توصیف دیدگاه ابن سینا در دوره چهارم و پنجم، این موضوع تبدیل به موضوعی شد و مواردی مانند «استخدام»، «توسعه اقتصادی» مطرح شد. ، «رقابت در فعالیت اقتصادی»، «مشارکت عمومی»، «ممنوعیت ربا»، «تولید ثروت» و «استقلال سیاسی فردی» به ابن سینا نسبت داده شده است. در واقع مواردی از دوران پیشامدرن تا دوره مدرن ارتباط چندانی با تاریخ ندارند. علاوه بر این، تا دوره پیشامدرن اساساً چیزی به نام «دولت / ملت» وجود نداشت که بتوان آن را به حکمت ابن سینا مرتبط کرد، مانند «رقابت در فعالیت اقتصادی»، «استقلال سیاسی فردی» و حتی ایجاد مکان های کار”.

جدای از نقدهای مشابهی که لاریجانی در توصیف آرای ابن سینا داشت، لایه بالایی سخنان او «آرمان شهر» بود، اما آنچه از سخنان او استنباط می شود، بررسی بیشتر لایه های اصلی این سخنرانی است که ظاهراً اشارات سیاسی او را در بر می گیرد. و همچنین افشای نقشه راه که به گفته وی در یک کلمه خلاصه می شود: «قانون»

لاریجانی گفت: اولین ویژگی مشروعیت حکومت از نظر ابن سینا قانون است. اگر حکومتی قانون نداشته باشد، از جرگه محاسباتی ابن سینا برای حکومت مطلوب خارج است. «ممکن است در یک جامعه دیکتاتوری باشد، اما قانونی وجود دارد که قانون آن عادلانه نیست.

او البته از صدای چهره هایی چون مشترالدوله (نویسنده کلمه) فاصله می گیرد. [قانون] در عصر مشروطه) و حتی فاصله گرفتن از تکنوکرات هایی چون علی اکبرخان داور و محمدعلی فروگی (با تاکید بر جنبه های شخصی آنان بر نقش قانون گذاری و توجه آنان به نهادهای قانونی)، نقش نهادهای مذهبی نادیده گرفته نشده و همچنان ادامه دارد. : او خداست و هیچکس جز خدا سزاوار حکومت بر مردم نیست و از این نظر رژیم های دیکتاتوری خارج از دایره حکومت های مورد نظر ابن سینا هستند. به گفته ابن سینا، قوه مقننه بالاترین مقام سیاسی را دارد و این شورا باید هم به مسائل مهم توجه کند و هم در مسائل جزئی مشورت کند.

در بخشی دیگر از زبان او می شنویم: «احکام کلی با قوانینی است که در شرع است و حتی آن. [ابن سینا] می گویند اگر همه قوانین یک جامعه بر اساس این قوانین ثابت باشد، خطر نابودی ملت وجود دارد. از آنجایی که در زندگی عادی با مسائل مختلفی روبرو هستیم، تمدید این قانون شرعی باید توسط دولت انجام شود. بنابراین هیئتی از خبرگان و نخبگان وجود دارد که وظیفه آنها قانون گذاری برای جامعه در کنار ویژگی های مشترک شرع است. اما حوزه قانون گذاری این افراد بسیار گسترده است. یعنی اکثر معاملات، شرایط اداره کشور، وضعیت مرزها، شرایط سیاسی، همه اینها طبق قانونگذاری هیئت نخبگان جامعه است. ویژگی دیگر در این زمینه، عقلانیت قانون گذاری است، یعنی اگر حکومت مشروع است، قانون گذاری نیز باید عقلانی باشد. دارای دو علامت است. یکی اینکه قانونگذار باید عاقل باشد و دیگر اینکه مبنای تشریع آنها باید امور عقلایی باشد. حتی ایشان می فرمایند اگر جامعه مدینه مدینه فاضله نباشد، یعنی ربطی به شرع نداشته باشد، اما تشریع و اداره جامعه بر اساس عقلانیت باشد، این جامعه ادامه پیدا می کند و پایدار می ماند».

اشارات و کنایه های لاریجانی در این فرازها بیشتر به چشم می خورد که حاکی از حاکمیت صحیح و مشروع است. لاریجانی می گوید از نظر ابن سینا حتی اگر جامعه مدینه مدینه فاضله نباشد و ربطی به دین نداشته باشد، اما اداره جامعه بر اساس اصول قانونی باشد، می توان بقای این جامعه را تضمین کرد.

طبیعتاً این بخش از سخنان علی لاریجانی چندان با نظر دولت تطابق ندارد. آنچه آنها معتقدند درست برعکس است و معتقدند که جامعه در هر شرایطی جامعه مطلوبی است، اگر شرعی باشد. البته این اختلاف موضوعی نیست و سال هاست که بین این دو دیدگاه در مورد «تقدم تخصص بر تعهد» یا «تقدم تعهد بر تخصص» اختلاف نظر وجود دارد; برخی از دولت ها به اولی اعتقاد دارند، در حالی که برخی دیگر مانند هیئت امناء به دومی اعتقاد دارند. شاید بتوان گفتار لاریجانی را نقدی بر فلسفه گروه دوم دانست.

بخش مهمی از سخنان لاریجانی هشدار «فروپاشی» است. وی گفت: اگر در جامعه ای همبستگی وجود داشته باشد و حکومت بر اساس عقلانیت و فرهنگ باشد، دچار انحطاط نمی شود. حاکمیت قانون نیز دچار انحطاط نمی شود. ابن سینا نیز معتقد به سردرگمی است و یا با سخت یا آسان کردن تصویب قوانین، سردرگمی ایجاد می کند. وی همچنین بحث عدم تمکین و اعتماد را موجب انحطاط جامعه می‌داند و می‌گوید قانونگذار باید مبلغی باشد که مردم را متقاعد کند.

تعبیر ابن سینا از لاریجانی، ارائه فلسفه سیاسی خودش است که پس از 40 سال در مناصب مهم سیاسی کشور به آن دست یافت. برخی در تحلیل این بخش می نویسند که لاریجانی به طور غیرمستقیم هشدار می دهد که ادامه روند فعلی منجر به فروپاشی نظام می شود.

همانطور که گفته شد یکی از تعابیر اقدامات و صحبت های سیاسی لاریجانی تلاش وی برای به دست آوردن رهبری نیروهای سیاسی معتدل و معتدل ایران است. البته این جایگاه مدعیانی هم دارد و چهره هایی چون سیدحسن خمینی و حسن روحانی نیز در همین جایگاه دیده می شوند اما برخی معتقدند لاریجانی گزینه مناسب تری است. نامه نیوز، لاریجانی را بهترین گزینه برای جایگزینی هاشمی رفسنجانی می داند و می نویسد: لاریجانی مانند هاشمی از جناح راست است، همچنان با بخش های مهمی از اصولگرایان ارتباط خوبی دارد، سیاستمدار است، سابقه اجرایی و قانون گذاری طولانی در این حوزه دارد. از سیاست خارجی او کار کرد و اصلاح طلبان عموماً او را به عنوان یک نیروی معتدل و معتدل می شناختند و ممکن است اگر هیئت امنا لاریجانی را برکنار نمی کرد، جبهه اصلاحات از او حمایت می کرد. لاریجانی مورد تایید رهبری هم قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید