سه پیش بینی برای آینده سیاسی علی لاریجانی امضای رهبری جدید برای لاریجانی؟

سه پیش بینی برای آینده سیاسی علی لاریجانی امضای رهبری جدید برای لاریجانی؟

روز جدید : عملکرد ابراهیم رئیسی در یک سال گذشته این ایده را در میان سیاستمداران ایجاد کرده است که احتمالا او تنها رئیس جمهور یک دوره ای ایران خواهد شد. در این صورت ممکن است لاریجانی دوباره وارد میدان رقابت شود و با حضور در انتخابات 1404 برای حذف رقیب تلاش کند.

نیلوفر مولایی: پس از رد صلاحیت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 توسط شورای نگهبان، بازار شایعات و احادیث پیرامون حذف وی از عرصه سیاسی ایران و کناره گیری وی از مسئولیت نظارت بر امور ایران و چین داغ شد. بیشتر به این زمزمه ها دامن زد. اما تصمیم به انتصاب رئیس سابق مجلس به عنوان عضو اصیل شورای عالی انقلاب به این گمانه زنی پایان داد و این پیام را داد که لاریجانی نمی تواند برکنار شود.

گمانه زنی ها و اخبار منتشر شده در محافل سیاسی درباره رئیس سابق مجلس ایران، سه آینده متفاوت را برای او ترسیم می کند.

آیا لاریجانی در سال 1404 با ابراهیم رئیسی رقابت خواهد کرد؟

حضور علی لاریجانی در انتخابات هیچ گاه قابل پیش بینی نبوده است، مثلا در انتخابات 98 که ناگهان از انتخابات مجلس انصراف داد و یا در انتخابات 1400 که در آخرین روز ثبت نام به طور ناگهانی به ساختمان سیاسی خیابان فاطمی رفت. کاندیداها شانس خود را دوباره برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری امتحان کنند. این بار بخت با او یار نبود و مشاور رهبری نتوانست از دروازه شورای نگهبان عبور کند.

در ماه های اخیر حضور وی در محافل سیاسی در کنار حسن روحانی، سیدحسن خمینی، علی اکبر ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی حاشیه ساز شده و شبهه تشکیل یک حزب جدید سیاسی توسط این چهره ها سرعت گرفته است.

اگرچه اطرافیان لاریجانی مانند عزت الله یوسفیان ملا احتمال تشکیل حزب لاریجانی را به شدت رد کردند. اما خودش در این باره گفته است: «امکان دارد، اما اکنون باید نظراتی برای نقد آن مطرح شود. چون حزبی که فقط برای قدرت باشد، منشعب می شود و… و نتیجه ای در بر نخواهد داشت. حزب نیاز به پیوند عقیدتی و فکری دارد که باید پایه های آن را پذیرفت وگرنه از بین می رود. در غیر این صورت مثل خیلی از کوپن های ما تبدیل به دوره می شود. افراد سیاسی که دور هم جمع می شوند باید بگویند ما این اندیشه سیاسی را داریم.

از سوی دیگر عملکرد ابراهیم رئیسی در سال گذشته این تصور را در میان سیاستمداران ایجاد کرده است که وی به احتمال زیاد تنها رئیس جمهور یک دوره ای ایران خواهد شد که در این صورت بعید نیست لاریجانی دوباره وارد عرصه رقابت شود. و با حضور در انتخابات از سال 1404 سعی در شکست رقیب خود خواهد داشت

آیا علی لاریجانی رئیس هیئت تشخیص می شود؟

با پایان کار مجلس دهم و پایان ریاست 12 ساله علی لاریجانی در ساختمان هرمی بهارستان، وی با صدور حکمی به عضویت مجمع تشخیص رهبر انقلاب در آمد و از اعضای فعال این مجمع بوده است. دو سال گذشته

به موازات نزدیک شدن به پایان ماموریت اعضای فعلی مجمع تشخیص، گمانه زنی ها در مورد تغییرات آن و ریاست آتی مجمع تشدید شده است.

در این میان در حالی که افرادی مانند محمدرضا بهنار از احتمال باقی ماندن صادق لاریجانی به عنوان رئیس مجلس صحبت می کنند، در این سو برخی برادر وی علی لاریجانی را برای اداره مجلس مناسب می دانند. همانطور که منصور حاجیت پور نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار «قرن نو» با اشاره به حضور آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع گفت: به نظر من آقای آملی لاریجانی باید همچنان رئیس مجلس باشد. مجمع. از شواهد می توان دریافت که آنها ذره ذره مستقر شده و بالغ شده اند. البته افرادی مثل آقای علی لاریجانی هم می توانند مجمع را اداره کنند».

لاریجانی در جمع رهبران؟

گمانه زنی های جدید درباره آینده سیاسی لاریجانی از روز گذشته آغاز شد. دیروز برخی شبکه های خبری از انتصاب علی لاریجانی به عنوان رئیس شورای عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه جانبه خبر دادند. خبری که بلافاصله با واکنش رسانه ای اصولگرایان مواجه شد و آن را تکذیب کردند. اما به گزارش ایسنا، دفتر رئیس سابق مجلس این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد. این خبرگزاری نوشت: دفتر وی این خبر را نه تایید و نه تکذیب کرد و انتشار آن را “شیطنت رسانه ای” دانست.

اما هنوز مشخص نیست که آیا مشاور رهبر انقلاب در سمت جدیدی منصوب می شود یا خیر؟ اما نکته مهم این است که لاریجانی رکن مهمی در بین اصولگرایان و اعتدالیون است و به راحتی حذف نمی شود.

از سوی دیگر، بر اساس بند 7 اصل 110 قانون اساسی «حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه» از وظایف و اختیارات رهبر جمهوری اسلامی است و حضور لاریجانی در این سمت خواهد بود. نشانه دیگری از اعتماد رهبری انقلاب به آن است.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید