طرح جدید حسن روحانی برای بازگشت به عرصه سیاسی/ علی مطهری کدام ائتلاف سیاسی خبرساز شد؟

طرح جدید حسن روحانی برای بازگشت به عرصه سیاسی/ علی مطهری کدام ائتلاف سیاسی خبرساز شد؟

در هفته های اخیر تحرکات سیاسی روحانی بیشتر علنی شده است و برخی معتقدند این حرکت ها در راستای حضور وی در انتخابات مجلس است.

روزنامه «صبح نو» نوشت: من آدمی نیستم که سربازی نرفته باشم و هفت سال است که می آیم اینجا و می خواهم حکومت کنم و بعد بروم جایی و مرتب مصاحبه کنم. من آن جور آدمی نیستم، از اول در سیستم بودم، همیشه مسئول بودم. اینها اظهاراتی بود که روحانی در 3 آذر 1398 در جمعی از خبرنگاران مطرح کرد و به نظر می رسد روحانی از همان روزها تصمیم گرفته در عرصه سیاسی بماند.

اگرچه برخی معتقدند حسن روحانی این روزها به دلیل شرایط اقتصادی کشور به فکر حضور در عرصه قدرت بوده است، اما به نظر می رسد این شیخ «معتدل» از ابتدا و هم اکنون تصمیمی برای پاک کردن میدان برای رقبای خود نداشته است. او سعی می کند برای شانس دوم پول را آزمایش کند، که او ندارد. در همین راستا طی هفته های اخیر تحرکات وی علنی شده و برخی حضور وی در انتخابات مجلس را موضوعی جدی می دانند.
اولین اقدام انتخاباتی روحانی پس از ترک پاستور، دیدار وی با تنی چاند از رسانه های نزدیک به اصلاح طلبی بود. روحانی در این دیدار تلاش کرد مواضع خود را در دو حوزه داخلی و خارجی متمرکز کند. او در داخل مدعی شد که انتخابات غیررقابتی بوده است و در خارج تلاش کرده است شکست خود در مدیریت کامل امور اقتصادی کشور را به گردن آمریکا و خروج ترامپ از برجام بیندازد.

سپس خبر راه‌اندازی سایت منتسب به روحانی منتشر شد و به نظر می‌رسد میانه‌روها که اکنون امیدوارتر از گذشته هستند، به دنبال احیای کلید «تدبیر و امید» هستند تا صدایی متفاوت برای جلب نظر مردم به وجود آورند. مردم .

روحانی، اصلاح طلبان و انتخابات مجلس

همچنین اخباری مبنی بر تشکیل ائتلاف گسترده از نخبگان اصلاح طلب و اعتدال گرا منتشر شد. ائتلافی که علی مطهری اعلام کرد. اظهارات مطهری درباره لزوم تشکیل «شورای اعتدال» شاید خبری از پشت صحنه بود که بازیگران آن با جلسات دوره ای به دنبال فرصتی برای عضویت رسمی در حوزه سیاسی کشور بودند. اعضای این شورا سید محمد خاتمی، حسن روحانی، علی لاریجانی، علی اکبر نتیک نوری و سیدحسن خمینی هستند و شاید تنها فردی که قدرت مانور سیاسی در این گروه دارد و می تواند نقشی کلیدی داشته باشد، حسن روحانی باشد.

اما تحلیل بلندپروازانه حسن روحانی نشان می دهد که تقلیل فعالیت های وی به عرصه انتخابات مجلس یک اشتباه راهبردی است و برنامه های زیادی برای خود دارد. از این رو در سال گذشته و امسال جلسات مکرری با اعضای ستاد خود و وزرای دولت خود داشته است. اما اخیرا یکی از خبرگزاری ها تدوین خاطرات دوران ریاست جمهوری حسن روحانی را اولین گام وی برای ورود به انتخابات مجلس آتی دانسته و این موضوع را منوط به برنامه های وی برای انتخابات آتی کرده است. کتابی با تنظیم و تصحیح محمد کوچانی. در این خبر همچنین اعلام شد که روحانی جلسات ستاد انتخاباتی خود را از چند ماه پیش آغاز کرده و هر هفته آخرین جلسات خود را برگزار می کند. این خبر با تایید نقش روحانی در انتخابات مجلس، تصریح کرد: برخی از نزدیکان ایشان گفتند که باید برنامه منظمی برای ارائه لیست حوزه انتخابیه با محوریت و حمایت آقای روحانی تهیه شود، همانطور که بهروز نعمتی پیشتر در گفت و گو با وی اشاره کرده بود. «صبح نو» درباره روحانی که «سیاستمدار هرگز بیکار نیست».

با توجه به دیدارهای منظم روحانی با مقامات دولتی خود در یک سال و نیم گذشته و اعلام مواضع در مقاطع حساس، اصلاً دور از ذهن نیست که وی و یارانش (به ویژه در حزب اعتدال و توسعه) برنامه ای برای تصدی مسئولیت داشته باشند. مجلس آینده با این حال، برخی اصلاح طلبان حمایت مجدد از حسن روحانی را به دلیل عملکرد قبلی دولت وی رد می کنند و معتقدند رفتار روحانی هرگز حمایتی از اصلاح طلبان نبوده است. همانطور که علی صوفی در گفت و گو با «صبح نو» معتقد است اصلاح طلبان به هیچ وجه واکنش مثبتی به حضور انتخاباتی روحانی نخواهند داشت و به گفته وی حرکت اصلاح طلبان به سمت روحانی به معنای از بین رفتن سرمایه اندک اجتماعی اصلاحات است. . محمدعلی نمازی همچنین گفت که «به زور نمی توان گفت که آقای روحانی کاندیدای ما بوده است».

در چنین شرایطی این سوال مطرح است که آیا فرصتی برای این طیف سیاسی از خاکستر اعتدال به وجود می آید؟

دیدگاهتان را بنویسید