یک بوم و دو پخش اقتصاد و معیشت در دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی / علم الهادی از کدام عملکرد اقتصادی دولت دامادش دفاع می کند؟

یک بوم و دو پخش اقتصاد و معیشت در دولت حسن روحانی و ابراهیم رئیسی / علم الهادی از کدام عملکرد اقتصادی دولت دامادش دفاع می کند؟

نگاهی اجمالی به سخنان بسیاری از منتقدان دولت یازدهم و دوازدهم و قدردان دولت سیزدهم در شرایطی که شرایط اقتصادی برای شهروندان سخت‌تر از همیشه شده است، نشان می‌دهد که آنچه برای این وزرا و وعاظ مهم نیست، معیشت مردم و آن چه مهم است جناح بندی های سیاسی و کسب قدرت توسط اعضای حزب و دوستان موافق!

اقتصاد 24- سیداحمد علم الهادی که روزگاری منتقد همه شرایط دولت حسن روحانی بود و حتی بسیاری گلایه های اقتصادی او را یکی از اصلی ترین مسائل ابتدایی اعتراضات معیشتی ماه های اخیر مشهد در سال 1395 می دانستند. و پس از روی کار آمدن دامادش به عنوان رئیس دولت ایران، در یک پروسه علنی، سخنانی را بیان می کند که با سخنان و اعتراضات سال های اخیر او در تناقض است.
حرف هایی که حالا چنان واکنشی به وجود آورد که حتی برخی نمایندگان صدایشان را بلند کردند که چطور همان چیزهایی که در دولت قبل دلیلی برای انتقاد و حتی حمله به دولت بود، الان اصلا دیده نمی شود.

یکی از این واکنش ها مربوط به نماینده مردم چابهار در مجلس بود که چندی پیش گفته بود: یک روز از همین تریبون جوجه 25 هزار تومانی را نشانه بی کفایتی مدیران دولتی وقت می دانستیم، حالا چطور در مقابل سکوت کردیم. از مرغ 100000 تومانی؟

جایگاه هایی که تغییر کردند

شاید بتوان آیت الله علم الهادی را از آن تریبونی ها دانست که اگر روزی در سال 1396 با قیمت یک تخم مرغ شانه 16 هزار تومانی نگران معیشت شهروندان بود، امروز در حالی که همه به تخم مرغ شانه می رسیدند. 100 هزار تومان او از بهبود شرایط کشور گفت.

علم الهادی روز جمعه 5 خرداد با بیان اینکه در زمینه اقتصادی در حال پیشرفت هستیم، گفت: مردم هم از آن بهره می برند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز گفت: صادرات ایران به ونزوئلا اخیرا چهار برابر شده است و از حوزه علمی و نظامی به سمت اقتصادی پیش می رویم. مردم نیز تحت تأثیر این تحول قرار می گیرند، زیرا همه تحولات به این سمت است که در نهایت گره از توده مردم باز شود.

البته این سخنان علم الهادی اولین بار نیست که به این شکل بیان می شود. وی در 28 خرداد با اشاره به وضعیت اقتصاد کشور گفت: هدف ما از انقلاب چه بود؟ آیا هدف دستیابی به کشوری با نان و آب و اقتصاد خوب و حرکتی متدین و مذهبی حکومت در آن کشور بود؟ هدف ما بیرون انداختن چند مزدور آمریکایی بود تا بتوانند در قدرت باشند؟ نه، هرگز نبود. نه قدرت، نه وزارت، نه امارت و نه چیزی از این قبیل هدف انقلاب نبود، بلکه هدف انقلاب این بود که مردم ما آزادانه زندگی کنند.

علم الهادی نیز اول اردیبهشت گفت: اگر سرمایه خود را انباشته و برای سود بیشتر به ارز و سکه تبدیل کنید، گناهی معادل احتکار است. وقتی صحبت از جرایم اقتصادی می شود، اذهان عمومی معطوف به احتکار است. بله، این عمل حرام است و این اموال باید به نفع مردم مصادره شود، اما در عین حال سرمایه ای که در انتظار نوسانات اقتصادی بلوکه می شود، سود آن حرام است و اصل عملکرد آن نیز غلط است.

همچنین در 25 دی ماه 1401 با بیان اینکه مشکل نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاهای اساسی نداشته است، گفت: نرخ رشد اقتصادی ما قابل توجه است و به دلیل نرخ ارز که دارد نباید این مهم را مطرح کنیم. ربطی به اقتصاد کلان ندارد. ما نباید آن را نادیده بگیریم.

به دولت روحانی حمله می کند و از دولت رئیس جمهور تمجید می کند

اما این سخنان علم الهادی مبنی بر بی توجهی وی به نرخ ارز و دلار و اساساً به اساس اقتصاد کشور و حتی سخنان وی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی و تجاری در کشور مطرح می شود در حالی که این واعظ معروف و روحانی متعلق به جناح اقتدارگرای کشور قبل و در دولت است.حسن روحانی و حتی در بحبوحه گشایش اقتصادی کشور در دوران پس از جارک اینگونه بیان نشد.

به گزارش اقتصاد 24 ، آیت الله علم الهادی که نه تنها به قیمت گوشت 500 هزار تومان، مرغ کیلویی 100 هزار تومان، تخم مرغ 100 هزار تومان و دلار 50 هزار تومان اعتراضی ندارد، بلکه آن را هم در نظر می گیرد. یک گشایش اقتصادی در سال 1398 در زمان دولت حسن روحانی و زمانی که قیمت ها تا یک پنجم قیمت های امروزی بود، گفت: اکنون بسیاری از مشکلاتی که مردم ما را به دلیل گرانی های ناکارآمد مستاصل کرده است، ربطی به آن ندارد. دلار و نرخ طلا، فقط امروز قیمت دلار بالا و پایین می شود. با این دلار باید حیوانات وارد کرد و ندارند. دولت بخشی از نهاده های دامی را که قبلاً با آن دلار وارد نکرده بودیم، آورده است و بخشی از آن با نرخ های گذشته در بازار آزاد است. چرا به یکباره لبنیات می کارید؟”

او در 27 جولای 2019 گفت: «مشکلاتی ایجاد کردند. تورم و مشکلات اقتصادی و مسکن وجود دارد، اما آنچه مردم ما به عنوان معیشت روزانه کم دارند، این هزینه بالا غیرمنطقی است.

علم الهادی نیز در 17 دی ماه 1394 و در سخنرانی خود که پس از اعتراضات معیشتی دی ماه 1395 جنجالی شد، گفت: مطالبات مردم در موضوع برخورد با گرانی و اطمینان از موجودیت آنها در صورت ضرر مالی، مطالبات به حق است. بدون شک مردم حق دارند مطالبه کنند و از سران عزیز ما می خواهند که به خواسته های مردم توجه کنند تا کارد به استخوانشان نرسد که بیایند وسط خیابان فریاد بزنند.

علم الهادی اما در 15 بهمن 1396 و تنها چند روز پس از پایان اعتراضات دی ماه 1396، بار دیگر به موضوع اقتصاد و معیشت مردم پرداخت و بار دیگر تاکید کرد: مردم از این موضوع راضی نیستند. مشکلات را باید در عمل دید و معیشت آنها و مشکلات اقتصادی کشور در مسیر نزولی قرار گرفته و در حال رسیدگی است. برای مسئولان، دولت، ملت و مجلس ما شکست برجام به تجربه ثابت شده است و اگر تا حدی از قدرت خود دست برداریم، مشکلات معیشتی مردم را حل نمی‌کند، بلکه افزایش می‌یابد. ما فناوری هسته‌ای را در برجام کاهش دادیم، مشکلات اقتصادی ما افزایش یافته است نه کاهش.»

یهوه با قدرت داماد تغییر می کند

روند این سخنان علم الهادی بارها در سال های 1399 و 1400 پیش از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی که همسر دختر و داماد علم الهادی است ادامه یافت، اما شاید معجزه یک بار برای همه اتفاق افتاد و برای اولین بار دولت توسط علم الهادی تایید شد. در نوامبر 1400 بود که این روند به طور ناگهانی وارونه شد.

جالبتر اینکه آیت الله علم الهادی در این وارونه ظاهری، نه تنها گلایه چندانی از بحران های معیشتی و اقتصادی در کشور نداشت، بلکه حتی شهروندان را به صبر و بردباری و بی تفاوتی نسبت به مشکلات اقتصادی و دنیوی توصیه کرد. .

این خطیب دینی و امام جمعه مشهد در 22 اردیبهشت امسال نیز با بیان اینکه مردم باید هوشیار باشند مبادا فقر باعث شود انقلاب را رها کنند، افزود: دشمن باید بداند که فشار اقتصادی و مشکلات معیشتی نمی تواند مردم ما را دست از دین بزند. .

آیا وضعیت بهتر شده است؟

در عین حال نمی توان از تغییر سخنان نه تنها علم الهادی، بلکه بسیاری دیگر از منتقدان دولت روحانی چشم پوشی کرد. تغییراتی که از موضوع برجام گرفته تا رابطه با عربستان و جهان و موضوع معیشتی و اقتصادی را شامل می شود.
این شرایطی است که تنها با یک مقایسه ساده بین وضعیت اقتصادی و سطح تورم و قیمت ارز و دلار در دو دولت روحانی و رئیسی می توان به این نتیجه رسید که وضعیت حداقل چندین برابر شده است. انتقادی تر

اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید طبق آمار بانک مرکزی تورم مربوط به ماه اول سال جاری، اکوایران تورم ماهانه از فروردین 1402 را حدود 5.2 درصد اعلام کرده است و طبق این آمار، این به معنای نقطه‌ای است. تورم فروردین ماه امسال برابر با 68.7 درصد بوده و با 70 درصد یک قدم فاصله داشت.

به گزارش اقتصاد 24، تورم در آخرین ماه سال گذشته نیز افزایش یافت، این بار در شرایطی که بانک مرکزی در گزارش جدید آمار تورم فروردین ماه 1402 اعلام کرد که نرخ تورم نقطه ای در ماه گذشته به 59.7 درصد رسیده است. .

این در حالی است که مرکز آمار در گزارش قبلی اعلام کرده بود که در اردیبهشت 1402 تورم نقطه به نقطه کشور 6/54 درصد بوده است یعنی کردها به طور متوسط ​​6/54 درصد بیشتر از اردیبهشت 1401 خرج کرده اند. از همان کالاها و خدمات» توسط خانوارهای داخل کشور.
این آمار نیز تنها یک مقایسه ساده بین سال های 1401 و 1402 را نشان می دهد و اگر بخواهیم این وضعیت را با بهار 1400 و 1399 مقایسه کنیم، یعنی. سال‌های پایانی دولت حسن روحانی به رقم‌های بیشتر هم خواهیم رسید.

از سوی دیگر میانگین نرخ فروش دلار در سال 1398 حدود 22 هزار تومان و متوسط ​​نرخ دلار در سال 1400 حدود 28 هزار تومان بوده است. اما قیمت دلار سال 1401 را با رقمی حدود 49 هزار تومان به پایان رساند و این ارقام به خوبی وضعیت افزایش قیمت دلار و شیب تند صعودی آن را نشان می دهد.

همه چیز گران شد

علاوه بر این، در معضلی مانند قیمت سکه که شاخصی برای درک رشد قیمت بازارهای اصلی سرمایه است، قیمت سکه در سال آخر دولت روحانی حدود 8 میلیون تومان بود اما اکنون سکه به رقمی حدود 30 میلیون تومان رسید.

علاوه بر رشد نجومی قیمت ها تنها در سه سال اخیر، وضعیت آشفته مسکن و آمارهای رسمی منتشر شده حکایت از بحران جدی در این حوزه دارد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل آمارها نشان می دهد که از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان آذرماه امسال قیمت مسکن به میزان بسیار کمی در عرض دو ماه کاهش یافته است، بنابراین با احتساب تورم، این کاهش دارای یک کاهش است. تاثیر مهمی در افزایش قدرت خرید مسکن داشت.او خانوار نداشت. قیمت مسکن برای مدت طولانی در حال افزایش است. اما اگر بخواهیم از ابتدای دولت رئیسی به آن نگاه کنیم، یعنی. از مرداد 1400 متوجه می شویم که شتاب این رشد افزایش یافته و قیمت مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون 55 درصد افزایش یافته است!

در واقع با وجود افزایش نجومی قیمت مسکن در یک دهه گذشته، تنها از ابتدای دولت ریاست جمهوری و بر اساس آمارهای رسمی، قیمت مسکن با افزایش 55 درصدی مواجه بوده است.

به گزارش اقتصاد 24، شاید برای درک بهتر این مثال لازم باشد که هزینه رهن و اجاره یک آپارتمان حدود 70 متری در غرب تهران در سال 1397 100 میلیون پزو و یک میلیون و 400 هزار تومان بوده است. رقم 200 میلیون پیش پرداخت و 12 میلیون تومان اجاره افزایش یافت و همین مثال ساده و آمار رسمی نشان می دهد که وضعیت این بخش نه تنها اسفبار، بلکه بحرانی است.

اکنون تنها با مروری بر آمارهای موجود در زمینه هایی مانند تورم ماهانه، مسکن، خودرو، قیمت لبنیات (اخیرا برای دومین بار طی دو سال اخیر 30 درصد افزایش یافته است) و قیمت طلا، ارز و سکه. آرزو می کنم کارمندانی که امیدوار به بهبود وضعیت هستند و البته آیت الله علم الهادی، به طور کامل توضیح دهند که چگونه به این وضعیت رسیده اند که فکر می کنند اوضاع رو به بهبود است زیرا شهروندان ایرانی نیز متوجه آن نشده اند.

از سوی دیگر، نگاهی گذرا به سخنان بسیاری از منتقدان دولت یازدهم و دوازدهم و قدردان دولت سیزدهم در شرایطی که شرایط اقتصادی برای شهروندان سخت‌تر از همیشه شده است، نشان می‌دهد که آنچه نیست. برای این منشیان و مبلغان امرار معاش مردم است و آنچه مهم است جناح بندی سیاسی و کسب قدرت توسط هم حزبی ها و دلسوزان است!

دیدگاهتان را بنویسید