علی مطهری: مخالفت با روحانی دلیل مخالفت با برجام بود

علی مطهری: مخالفت با روحانی دلیل مخالفت با برجام بود

روز جدید برجام و دستیابی به توافق، به همان اندازه که جای بحث و تحلیل از سوی مسئولان دولتی، رسانه ها و تحلیل گران وجود دارد، در جامعه متفاوت به نظر می رسد و جامعه آثار برجام را می بیند. سوال اصلی مردم این است که احیای برجام چه تاثیراتی بر وضعیت معیشتی مردم خواهد داشت؟ به گفته برخی از تحلیلگران، مردم انتظار عادی شدن روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان را دارند و اگر این عادی سازی اتفاق بیفتد، به تدریج فعالیت های صنعتی، تجاری و اقتصادی در داخل کشور با استانداردها و الزامات تعامل با بازیگران جهانی سازگار می شود. مسلم است که اگر این اتفاق بیفتد، شاهد شرایط اقتصادی و معیشتی مطلوب تری در جامعه و کشور خواهیم بود.

نگرش های درونی رضایت

احتمال توافق ایران و سایر کشورهای برجام به ویژه آمریکا افزایش یافته است و اکثر تحلیلگران و رسانه های داخلی و خارجی به این موضوع پی می برند. اگرچه گاهی اوقات گمان می رود برخی جزئیات این توافق به بیرون درز کرده باشد، اما آنچه مسلم است هنوز هیچ یک از طرفین رسماً چیزی در مورد این توافق و جزئیات آن مطرح نکرده اند و رسماً آنچه را که برجام اعلام شده است رد کرده اند. این در حالی است که مواضع مختلفی در چارچوب برجام، احیای آن و دستیابی به توافق وجود دارد. افرادی هستند که اساسا مخالف هرگونه توافقی هستند و تعامل با غربی ها را خیانت می دانند. برخی افراد را تاجر تحریم می نامند. بنابراین برای آنها مهم نیست که روحانی رئیس جمهور است و دولت معتدل کار می کند. یا سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و دولت انقلابی; آنها فقط بر اساس اهداف و برنامه های خود عمل می کنند. گروه های دیگری نیز درباره شرایط کشور اظهار نظر می کنند و معتقدند با وجود شرایط سخت اقتصادی که کشور با آن مواجه است، احیای برجام می تواند بخشی از مشکلات کشور را کاهش دهد و کشور را از شرایط موجود به وضعیت مطلوب برساند. لذا برجام را تنها راه حل مشکلات می دانند و دولت را تشویق می کنند تا موضوع برجام را در اسرع وقت حل کند. از سوی دیگر، برخی اصولگرایان و نگران هستند، اگرچه برجام را یک ضرر کلی می دانند و به او، محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده در دولت روحانی حمله کرده اند، اما امروز با توجه به شرایط موجود، آنها را مورد حمله قرار داده اند. راهی جز مذاکره و توافق نمی بینند، اما همین موضوع است، در قالب جریانی و جناحی هم بیان می کنند. از آنجایی که هنوز توافق اعلام نشده و برجام احیا نشده است، بسیاری از این روند، تفاوت‌های برجام روحانی و برجام را مقایسه می‌کنند و برجام روحانی را یک توافق ضعیف، پر از خیانت و مرده می‌دانند، اما برجام البته مشروط به یک توافق تمام عیار و انقلابی در حصول توافق و حتی گاهی پیشنهاد می کنند که در صورت احیای برجام، نام یک توافق جدید را تغییر دهیم و دیگر آن را برجام نخوانیم. این در حالی است که به قول معروف هنوز نه کارآمد است و نه کارآمد و احیای برجام در هاله ای از عدم قطعیت است. برخی موضوعاتی را مطرح می کنند که نه تنها به نفع دولت نیست، بلکه چیزی جز حاشیه نشینی نخواهد داشت. سوال مهم اینجاست که باید دید در قالب یک قرارداد جدید چه امتیازات و مزیت هایی برای ایران در نظر گرفته شود یا اینکه این توافق چقدر بر شرایط اقتصادی کشور تاثیر می گذارد و چه تاثیری بر معیشت و غذای مردم خواهد داشت. از احیای برجام. آنچه بر اساس قرائت بسیاری از تحلیلگران مشخص است، با توجه به اینکه 2 سال و نیم از دولت بایدن باقی مانده است و احتمال انتخاب جمهوری خواهان در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری در سال 2024 بسیار زیاد است. نسبت به توافقنامه 2015 اندکی ضعیف تر است، اگرچه گفته می شود که احتمالاً پادمان ها در توافقنامه جدید مورد توجه قرار خواهند گرفت و برخی جزئیات به دست آمده که چندان قابل اعتماد نیستند. در شرایط کنونی داخل کشور، همه باید به یک رویکرد واحد عمل کنند که آن احیای برجام و رسیدن به توافق و امید به بهترین توافق است.

آنها جزئیات مذاکرات را فاش نکردند

نایب رئیس مجلس دهم درباره برخورد دوگانه برخی نمایندگان با برجام اظهار کرد: در واقع این افراد به دلیل مخالفت با روحانی به دنبال نابودی برجام بودند و حالا که نوبت به آنها رسیده است، می بینند که کشور اقتصاد بدون برجام نمی‌تواند بر کردها حکومت کند، زیرا برجام توافق خوبی بود و به نفع ایران بود، بنابراین آن‌ها آن را می‌پذیرند و می‌پذیرند، هرچند در برخورد با برجام برخورد دوگانه داشتند. علی مطهری در خصوص اینکه آیا تیم مذاکره کننده فعلی تجربه تیم قبلی را دارد یا خیر، گفت: اقداماتی در خصوص برجام انجام شده و توافقی که به احتمال زیاد انجام می شود همان توافقی است که ظریف و عراقچی منعقد کرده بودند و اکنون فقط جزئیات است. به آن اضافه شد و کار اصلی در اسفند 97 انجام شد. وی با توجه به عدم اطلاع نمایندگان مجلس یازدهم از جزییات این توافق، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر جزئیاتی در مورد توافق نامه اعلام نمی شود. توافق شده و نمایندگان مردم و مردم از آن مطلع نمی شوند. مذاکره کنندگان هسته ای به جلسات و جناح های محرمانه می آمدند و توضیح می دادند.

دیدگاهتان را بنویسید