آیا بن بست پرونده رد صلاحیت علی لاریجانی باز می شود؟

آیا بن بست پرونده رد صلاحیت علی لاریجانی باز می شود؟

روز جدید با وجود تاکید لاریجانی مبنی بر علنی شدن دلایل برکناری وی، هیات امنا هنوز به این موضوع عمل نکرده است. سخنگوی هیات امنا تنها گفت که دلایل در خود لاریجانی منعکس شده است.

هنوز بن بست برکناری علی لاریجانی باز نشده و اصرار لاریجانی برای اعلام علنی دلایل برکناری وی هنوز در هیات امنا محقق نشده است.

دلایل ارائه شده از سوی هیات امنا “محرمانه” است و لاریجانی تاکید می کند که در صورت حذف مهر محرمانه از نامه مبنی بر رد صلاحیت، شورا آن را علنی خواهد کرد.

بی‌توجهی شورای نگهبان به درخواست رئیس‌جمهور سابق نه تنها باعث سکوت وی نشد، بلکه اکنون شنیده می‌شود که آقای علی لاریجانی به تفصیل به هیئت امنا پاسخ داده و استدلال‌های خود را برای سران قوا و بسیاری از افراد نوشته است. .

به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی در متنی در حدود 30 صفحه سعی کرد به تمامی شبهات و سوالات هیأت امنا پاسخ دهد. او گفت که اگرچه چنین اقداماتی دیگر به نفع او نیست، اما رویکرد هیئت امنا را بهبود می بخشد.

رد صلاحیت ” جبران نشده “

علی لاریجانی در آخرین روز ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400 وارد وزارت کشور شد و نام خود را در لیست کاندیداها ثبت کرد. نامزدی که شوک بزرگی برای انتخابات بود. او همچنین در روز ثبت نام سخنرانی تندی ایراد کرد که گویا زمینه برکناری او را فراهم کرد.

لاریجانی که با حضور خود برخی دیگر از نامزدها از جمله ابراهیم رئیسی را به چالش کشید، نتوانست از دروازه هیئت امنا عبور کند. برکناری که نه تنها معادلات انتخابات را بر هم زد، بلکه به مرور زمان واکنش رهبر معظم انقلاب را نیز به هم زد.

مقام معظم رهبری در سخنرانی چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری فرمودند: «حفظ ناموس یکی از بالاترین حقوق بشر است. بنابراین درخواست من از مسئولان این است که در مواردی که گزارش کذب در مورد فرزند یا خانواده شخصی ارائه شده است، جبران شود.»

پس از سخنان مقام معظم رهبری، علی لاریجانی در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشت: هشدار و درخواست جناب عالی برای رفع ظلم و جفای صورت گرفته در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری؛ عظمت، سخاوت و روحیه عدالت خواهی او را بیش از پیش آشکار ساخت.»

اما هیئت نگهبان «غرامت» را نپذیرفت و بر موضع خود برای عزل لاریجانی پافشاری کرد تا انتخابات بدون حضور فردی که سمت مشاور رهبری انقلاب را داشته باشد برگزار شود.

لاریجانی سکوت نکرد

اما لاریجانی تا چند ماه پس از انتخابات سکوت نکرد و بارها خواستار علنی شدن دلایل برکناری خود شد. عزل که باعث شد برادرش آملی لاریجانی به دلیل سیاست این شورا از سمت وکلای شورای نگهبان کناره گیری کند و حتی اختیارات رئیس جمهور منتخب را امضا نکند.

مصباحی مقدم در روایتی از استعفای خود گفته بود: «بعد از جلسه ای در هیئت امنا که آقای علی لاریجانی تایید نشد، جلسه ای در مجمع تشخیص تشکیل شد که ایشان پاسخ دادند. نظرات مختلفی وجود داشت؛ مجلس متحد با او موافق نبود و عده ای موافق بودند و برخی دیگر موافق نبودند».

آملرجانی در این نشست به مصباحی مقدم گفته بود؛ «تقریباً 20 سال از اولین حضورم در هیئت امنا در سال 1380 می گذرد. ​​در تمام این مدت حتی در سال هایی که در قوه قضائیه بودم از هیأت امنا دفاع کرده ام، اما هیچ گاه تصمیمات هیأت امناء را تا این حد آسیب پذیر ندیدم. چه در صورت تایید صلاحیت ها و چه در صورت عدم احراز صلاحیت ها. دلیل این اختلالات عمدتاً دخالت فزاینده دستگاه امنیتی از طریق گزارش های نادرست در تصمیم گیری برای هیئت امنا است. به خصوص اگر عضو مسئول که باید گزارش هایی را برای بررسی به شورا ارائه کند، عمداً چیزی به آن اضافه کند. زیرا وزارت اطلاعات قاطعانه کل اثر را نقل می کند و معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این موضوع را تکذیب می کند. گلایه من دغدغه حفظ عزت و اعتماد به هیئت امنا است.

بلاتکلیفی درباره دلایل برکناری علی لاریجانی

با وجود تاکید لاریجانی مبنی بر علنی شدن دلایل برکناری وی، هیات امنا هنوز به این موضوع عمل نکرده است. سخنگوی هیات امنا تنها گفت که دلایل در خود لاریجانی منعکس شده است.

اما به گفته لاریجانی، بند محرمانه ضمیمه نامه دست او را بست تا علنی شود. به گفته یکی از نزدیکان لاریجانی، ویزای دانشجویی لاریجانی یکی از عوامل رد صلاحیت بوده است. گفته می شود که این ویزا قبل از قانون پارلمانی است که اقامت یا تحصیل خانواده مقامات عالی رتبه در کشورهای دیگر را ممنوع می کند.

محمد مهاجری درباره این رد صلاحیت گفت: پرونده آقای لاریجانی چالش جدیدی برای هیئت امنا است. اما وقتی صحبت از آقای لاریجانی می شود، رد صلاحیت ایشان مثل رد صلاحیت آقای جنتی و بسیاری از بزرگان انقلاب است. مردی از سر کوچه نیاوردید که بخواهد برای ریاست جمهوری ثبت نام کند، اما هیئت امنا آن را پلمپ نکرد. آقای لاریجانی 42 سال است که مسئولیت مشاغل مهم این کشور را بر عهده داشته است. اگر هیأت امنا نتواند فردی با 42 سال سابقه را احراز صلاحیت کند، آقایان درب هیأت امنا را می بندند و قفل می کنند و به خانه می روند. وقتی هیأت امنا صلاحیت شخص ثالث را در کشور تأیید نمی کند، این نشان دهنده ناتوانی اعضای هیأت امناء است و بهتر است آقایان در مورد خودشان جور دیگری فکر کنند».

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی لاریجانی پیش از این نسبت به این مسائل واکنشی نشان نداده بود؟ وی با اشاره به اظهارات لاریجانی مبنی بر اینکه قبلاً به هیئت امنا تذکر داده و نسبت به ردصلاحیت هشدار داده بود، گفت: رد صلاحیت شدند. آقای لاریجانی در سخنانی تند خطاب به اعضای هیات امنا رفتار آنها را محکوم کرد و بعید نمی دانم رد صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست جمهوری کاملاً ناشی از همین مواضع تند باشد.

لاریجانی عقب نشینی نمی کند

اینکه علی لاریجانی پس از گذشت چند ماه از انتخابات گذشته و اصرار هیات امنا برای اعلام نکردن دلایل برکناری خود، همچنان نشان می دهد که وی قصد استعفا و عدم حضور در مقابل هیات امنا را ندارد. قبلا جهت رد صلاحیت خود را جهت اثبات خطای هیأت امناء وارد کرده است.

باید دید نامه کتبی وی به مقامات عالی کشور چه پاسخی به هیات امنا خواهد داد، آیا در نهایت این شورا پاسخگو خواهد بود یا اینکه پرونده برکناری لاریجانی مهر و موم و محرمانه خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید