حکم علی لاریجانی رهبر معظم انقلاب پس از رد صلاحیت در انتخابات به سیاست بازگشت

حکم رهبر انقلاب برای علی لاریجانی پس از رد صلاحیت وی در انتخابات به عرصه سیاست بازگشت

روز جدید با گذشت نزدیک به 17 ماه از آخرین روزی که لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بود و سمتی رسمی در دولت به وی پیوند خورد، با تصمیمی جدید به مدت چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد.

علی لاریجانی صبح 26 خرداد 1393 با ورود به یکی از شعبه های اخذ رای ساری، رای خود را به صندوق انداخت و پس از شرکت در انتخاباتی که آرزوی نامزدی در آن را داشت، اما لیست بلندبالای تایید صلاحیت شده او از صندوق حذف شد. به شک و تردید برادر کوچکترش در هیئت امنا، نامه نگاری او با این و آن و سروصدای مختصر حامیانش در فضای مجازی علاقه داشتند، چین را بخوانید و به مراجع ذیصلاح استعفا دهید.

وی از همان روز به واکنش های متقابل نسبت به اظهارات سخنگوی هیات امنا مبنی بر اعلام دلایل رد صلاحیت و ارسال پیام تسلیت به دوستان و آشنایان بازماندگان واکنش نشان داد و ترجیح داد به سکوت عادت کند. رسانه ها ابتدا سعی کردند لاریجانی را در لیست «برترین اخبار روز» نگه دارند. امثال او صحنه سیاسی را بر هر مصاحبه و یادداشتی ترجیح می دادند، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزل و انتصاب ها، نام لاریجانی کم کم رنگ باخت. فراموشی و او و نزدیکانش دیگر حرف جدیدی برای گفتن نداشتند.

یک ماه پیش اما ماجرای استعفا از یک توطئه در ماجرای توافق ایران و چین بود و حرف و حدیث هایی به دنبال داشت. برخی مدعی بودند که وی «حذف شده است» و برخی دیگر معتقد بودند که «دولت جدید او را می‌خواهد»، اما نزدیکانش به اتفاق آرا گفتند که او به میل خود رفت تا دست دولت در اتخاذ راه‌حل‌ها بازتر باشد. به هر دلیل و نیتی که بود لاریجانی هر روز فاصله خود را از مسئولیت ها و سمت ها بیشتر می کرد و از میل به سیاست کاسته می شد. از سوی دیگر در مجموعه ساختارهای دولتی اثری از حضور وی در نهادهای تصمیم گیر نبود. هیچ کس به او تعارف نکرد، هیچ کس علاقه ای نشان نداد.

اما امروز پس از گذشت نزدیک به 17 ماه از آخرین روز ریاستش در مجلس شورای اسلامی و سمتی رسمی در دولت به نام وی، مجددا به مدت چهار سال به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد. لاریجانی پیش از این هم به صورت حقیقی و هم حقوقی در شورا حضور داشت، اما این اولین تصمیم رهبری انقلاب پس از پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و حواشی ایجاد شده پیرامون رد صلاحیت آن در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری است. او می گوید: «هیئت سرپرستی و مردم در شبکه های اجتماعی برای برخی نامزدها و همچنین آنها یا خانواده هایشان که خانواده های محترمی هستند، آزار و اذیت می کردند. آنها عفیف و گران بودند و نسبت‌های مخالف داشتند. «مدیریت همچنین به اتهامات واهی به برخی از نامزدهای ریاست‌جمهوری اشاره کرد:» در احراز صلاحیت‌ها، به برخی اختیارات داده شد، یا به خود یا خانواده‌شان، که درست نبود. گزارش هایی مبنی بر تخلفاتی وجود داشت که بعداً معلوم شد اشتباه بوده است. حفظ آبروی مردم یکی از بالاترین وظایف است. لذا تقاضای اینجانب از مراجع مسئول این است که در مواردی که در مورد فرزند یا خانواده شخصی علائم نادرست داده شده است، جبران شود.

این سخنان با واکنش لاریجانی و تشکر و قدردانی وی از حمایت های مقام معظم رهبری همراه بود و وی در نامه ای کوتاه خطاب به ایشان نوشت: این موضوع بیشتر آشکار شده است. متشکرم. «بنده خدا علی لاریجانی».

با تصمیم جدید، علی لاریجانی که البته به جای مأموریت و مسئولیت «سیاسی» مسئولیت های «فرهنگی و اجتماعی» به او محول شده است، رویکردی که می تواند به بازگشت لاریجانی به بخشی از هویت شخصی اش منجر شود. که او را به سمت هایی چون «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ریاست سازمان صدا و سیما» رساند. بازگشت لاریجانی به سیاست فرهنگی می تواند نقطه شروعی برای حضور پررنگ تر وی در عرصه سیاست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید