آخرین دیدار خاتمی با ناطق نوری و روحانی چه معنایی دارد؟ / یکی از فعالان سیاسی نزدیک به رئیس دولت به تشریح اصلاحات پرداخت

آخرین دیدار خاتمی با ناطق نوری و روحانی چه معنایی دارد؟  / یکی از فعالان سیاسی نزدیک به رئیس دولت به تشریح اصلاحات پرداخت

روز جدید جواد امام گفت: جلسات آقای خاتمی با این افراد تشکیلاتی نیست… هیچ جلسه تشکیلاتی که بخواهد در رابطه با انتخابات پیش رو یا بحث های مشابه بین آقایان برگزار کند، مطلقا کذب نیست.

معمولاً در فاصله بین انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، جنسیت گروه های سیاسی با روزهای قبل از انتخابات متفاوت است و احتمالاً امروز صحبت های پشت پرده و نشست های داخلی سیاسیون از این قاعده پیروی می کند. به ویژه چهره های اصلاح طلب که اکنون در دولت یا مجلس غایب هستند، فرصت بیشتری برای برگزاری جلسات داخلی دارند. در روزهای اخیر اخباری مبنی بر دیدار برخی چهره های اصلاح طلب منتشر شده است.

برای اطلاع از این خبر و اطلاع از اینکه این جلسات در چه سطحی و با چه برنامه ای برگزار شده است، با جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران و فعال اصلاح طلب سیاسی نزدیک به سیدمحمد خاتمی گفت وگو کرده ایم. وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای سیدحسن خمینی با سیدمحمد خاتمی، ناطگنوری و حسن روحانی واقعی بوده است، گفت: البته دیدارهای آقای حسن با این افراد تشکیلاتی نیست. آینده یا بحث های مشابه بین آقایان مطلقاً درست نیست.»

از امام پرسیدیم که آیا این جلسات مربوط به روند بازسازی جبهه اصلاحات است یا خیر؟ وی در پاسخ ماهیت دیدار خاتمی با روحانی و ناطگنوری را متفاوت توصیف کرد و توضیح داد: دیدار یا دیدار آقای خاتمی با آقایان ناطگنوری و روحانی چه وجه اشتراکی می تواند داشته باشد؟ آیا آقای ناطقوری جریان اصلاحات است؟ به نظر ما او یک جانباز و اصولگرای معتدل است. این یکی از سرمایه های کشور است که در مقاطع مختلف حضور داشته و مورد احترام است».

بحث بازسازی جبهه اصلاحات امروز جدی است و برخی از احزاب با اختلاف نظر جدی روبرو هستند. به عنوان مثال در بحث انتخابات ریاست جمهوری 1400 تعدادی از احزاب اصلاح طلب معتقد بودند که باید از کاندیدای نیابتی حمایت شود اما در نهایت از هیچ کاندیدایی حمایت نشد. جواد امام گفت: مشخص است که جبهه اصلاحات چند کاندیدا مشخص داشت و متأسفانه تمام کاندیداهایی که جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری جمع بندی کرده بود توسط هیئت امنا رد یا رد صلاحیت شدند.

حالا یک عده می گویند شما کاندید ندارید، بیایید از کاندیدای دیگری حمایت کنیم، اما این خیلی منطقی نیست. ما مجبور بودیم از کاندیدای خودمان حمایت کنیم، لازم نبود به عنوان یک جریان سیاسی بیاییم تا نامزد معرفی کنیم و نامزدهای ما حذف شوند، بعد بگویند باید با حمایت از کاندیدای رقیب وارد میدان شوید. حالا از حریفی حمایت کنید که نیست، اما از نامزدی که برای جبهه شما نبوده است. اگر حرکت سیاسی می شود باید با کاندیدای خودمان به انتخابات بیاییم و شرکت کنیم، رای نمی دهیم، قبول می کنیم، اما اگر نتوانیم با کاندیدای خودمان وارد انتخابات شویم، چرا باید کاندیدایی داشته باشیم. از جلو ما؟؟ و به طور کلی انتخابات به چه معناست؟

وی ادامه داد: جریان اصلاحات حرکتی مستقل از جریانات سیاسی و مردمی نیست، بلکه بحثی که می گویند فعالیت این جریان از نظر کمی و کیفی کاهش یافته است، اگر چنین است، محدودیت هایی برای جامعه به ویژه اصلاح طلبان است. تریبون های رسمی که توسط اصلاح طلبان، چهره های برجسته جریان اصلاحات برگزار می شود، اغلب توسط هیئت امنا از حکمرانی منع شده است. به همین دلیل اصلاح طلبان به تدریج از قوه مجریه و مقننه کنار گذاشته شدند.

علیه القاعده وقتی این محدودیت ها اعمال شود، ما شاهد کار اصلاح طلبانی نخواهیم بود که قبلاً فرصت هایی داشته اند و ظهور کرده اند. وی ادامه داد: طبیعتاً من معتقدم که اینجا مربوط به جریان اصلاحات نیست، بلکه مربوط به محدودیت هایی است که ایجاد شده و این فرصت ها از دست اصلاح طلبان گرفته شده و متأسفانه از امکانات قانونی و طبیعی این جریان محروم شده اند. “

در پایان به نمونه دیگری از اختلاف سلیقه ها در میان اعضای احزاب اصلاح طلب از جمله جوان بودن دبیران احزاب اشاره شد و جواد امام گفت: جوان گرایی و اعتماد به جوانان و مسئولیت و گستره دادن به آنها امری ضروری است اما فرآیند می طلبد. افرادی که در هر زمینه ای اعم از سیاسی و مدیریتی و هر نوع فعالیت در زمینه های مختلف فعالیت می کنند نیاز به تجربه دارند.

در هر صورت باید فرصت های لازم به آنها داده شود. الان در دولت سیزدهم صحبت از جوانی است، اما منظور آن جوانانی است که تجربه و دانش لازم را دارند، وگرنه اگر جوانی در هر زمینه ناآگاهی و تجربه کافی بخواهد وارد این مجموعه شود، چه در مهمانی ها و چه در عرصه اجرایی ، معمولاً باعث آسیب به خود و کشور و حتی جوانان می شود. ممکن است در احزاب مختلف سلایق متفاوتی وجود داشته باشد، اما در تصمیم گیری های بزرگ، همه با هم شریک هستند و با هم عمل می کنند و خوشبختانه هیچ تفاوتی به این معنا نیست که این امر باعث ایجاد تفرقه یا مشکلاتی از این دست می شود که دیگران در شرایط فعلی به دنبال آن هستند. »

دیدگاهتان را بنویسید