ماشین های لوکس به فوتبالیست ها بدهیم تا دل نازکشان نشکند!

این نقل و انتقالات پولی که مربوط به قبل از شروع جام جهانی است، آنقدر ابعاد مختلفی پیدا کرده که اکنون به دغدغه فوتبال و البته سایر نهادها به ویژه نهادهای قضایی تبدیل شده است.

اگرچه بحث های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، اما قبل از اینکه به آخرین تحولات در این مورد بپردازیم، لازم است خیلی مختصر اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده است را مرور کنیم.

ماشین های لوکس به فوتبالیست ها بدهیم تا دل نازکشان نشکند!

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران پس از تایید صعود خود به جام جهانی 2022 قطر توانستند از طریق یکی از افراد نزدیک به دولت حواله واردات خودروهای خارجی را به عنوان پاداش دریافت کنند. انتقالی که البته هیچ هزینه گمرکی برای ملی پوشان باقی نگذاشت و توانستند درآمد زیادی داشته باشند.

اگرچه قول صدور این حواله ها قبل از شروع جام جهانی داده شده بود اما زمان صدور آن پس از جام جهانی تمدید شد. این اقدام حساسیت افکار عمومی را برانگیخت. چرا که از یک طرف تیم ملی در جام جهانی که شکست 6 گله مقابل انگلیس هدف اصلی آنها بود نتایج ضعیفی کسب کرد و از طرف دیگر به دلیل جو خاصی که در آن روزها حاکم بود. شایعه ای مبنی بر اینکه ممکن است تیم ملی به دلیل رفتارشان در جام جهانی اخراج شود، جام جهانی داشته باشد، چنین جایزه ای دریافت کند.

البته بحث دیگری هم در این میان بود و آن لیست مبهم افرادی بود که وارد این سهمیه غیر فوتبالی شدند. لااقل این شایعه ای است که خبرساز شد و با وجود تقاضای عمومی برای انتشار اسامی مشمولان این سهمیه بی پاسخ ماند.

این در حالی است که تعدادی از بازیکنان تیم ملی بدون محدودیت های عمومی و معمول در واردات خودروهای خارجی توانسته اند خودروهای مورد نظر خود را وارد کنند که محمدحسین کنعانی زادگان مدافع تیم ملی در گفت وگویی از برآورد قیمت خودروی وارداتی خود خبر داد. تا 100 میلیارد تومان. ، همه چیز را به هم ریخت. در اینجا کسانی که نسبت به اهدای کمک هزینه خودرو به ملی پوشان حساسیتی نداشتند وارد صندوق شدند و از تبعیض و امتیازات ویژه فوتبالیست ها گلایه کردند.

صدای سایر ورزشکاران بدون فوتبالیست هم بلند شد که فوتبالیست ها چه گل هایی در ورزش ایران به ثمر رسانده اند که باید از چنین امتیاز ویژه ای برخوردار شوند.

اگرچه این اولین بار نبود که ملی پوشان چنین امتیازی را دریافت می کردند، اما مجموع دلایل ذکر شده این موضوع را بیش از پیش حساس کرد. کار به جایی رسید که بسیاری منتظر واکنش سایر نهادها بودند.

ماشین های لوکس به فوتبالیست ها بدهیم تا دل نازکشان نشکند!

ابتدا نوبت به پلیس راه رسید که بگوید خودروهای لوکسی که وارد این جاده می شوند نباید شماره گذاری شوند. ضربه اصلی را دادگاه اداری وارد کرد که بر اساس 7 بند بسیار طولانی مجوز واردات خودروی فوتبالیست ها را باطل کرد. این موضوع سر و صدای زیادی به پا کرد.

در حالی که خیلی ها خوشحال هستند که بخشی از این تبعیض ها از بین رفته است، اما برخی بارها گفته اند که این جایزه حق ملی پوشان است و تایید قانونی دارد. یکی از بندهای دیوان دیوان عدالت اداری در مورد لغو چنین مجوزی بیان می کند که دولت هیچ دلیل قانونی برای ارائه چنین پاداشی نداشته است. این امر البته با اعتراض دولت ها همراه شد و گفتند که اعطای این مجوز مسیر قانونی را کاملا دور زده است. اما اعلام کردند که به تصمیم صادر شده در این زمینه احترام می گذارند.

درست است که «بدیهی» این حواله ها با تصمیم فوق باطل می شود، اما موضوع به این سادگی نیست; از آنجایی که هنوز جزئیات مکانیزم اجرایی این مصوبه منتشر نشده است.

این پول بعد از جام جهانی در اختیار فوتبالیست ها قرار گرفت و برخی از آنها خودروهای لوکس را از گمرک آوردند. در واقع هر کدام هزینه خرید خودرو در خارج از ایران را پرداخته و بدون وظیفه اقدام به استفاده از آن در ایران و یا فروش آن برای کسب سود چند برابری کرده اند.

اولین ابهامی که در این بین به وجود می آید این است که خرید خودرو برای بازیکنان چقدر هزینه دارد؟ آیا دولت هزینه پرداختی را پرداخت خواهد کرد یا بازیکنان موظف هستند خودروهایی را که خریداری کرده اند پس بفرستند و پول خود را از فروشنده پس بگیرند، از جمله ضررهای احتمالی؟ هر دو سوال به اندازه کافی پیچیده هستند و به این سادگی نخواهند بود.

از سوی دیگر، تعدادی از بازیکنان انتقال را به شخص ثالث سپردند و پول را دریافت کردند. حالا تکلیف کسی که این حواله را از ملی خریده چه می شود؟ علاوه بر این، برخی از مردم نیز وارد واردات مشترک شده اند که به طور قابل درک، برنامه های آنها را نیز به هم می ریزد. اینها برخی از ابهامات در این زمینه است که در صورت «نهایی» بودن لغو مجوز واردات به وجود می آید.

حالا در یکی دو روز آخر فضا به یک طرف تغییر کرده است و یکی دو سازمان خواستار حل مشکلات بازیکنان در این زمینه شده اند تا بتوانند از پاداشی که دارند بهترین استفاده را ببرند. ضرر – زیان. یکی از آنها فدراسیون فوتبال است. روز گذشته این سازمان با صدور بیانیه ای از پیگیری مسیر قانونی مجوز برای اعطای این جایزه خبر داد و خواستار رسیدگی به وضعیت بازیکنان شد. در بیانیه فدراسیون فوتبال که در این زمینه منتشر شده است، آمده است: با توجه به رای هیات عمومی محترم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه هیات وزیران در خصوص مجوز واردات خودرو برای بازیکنان یک تیم ملی فوتبال برای پاداش صعود به جام جهانی 2022، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان عالی ترین نهاد تخصصی در عرصه فوتبال، حفظ حقوق مکتسبه بازیکنان فوتبال را وظیفه خود می داند. تیم ملی که بر اساس مصوبه شورای محترم دولت تشکیل شده است و در حال حاضر به تصویب خود بازیکنان وجوه خرید خودرو را پرداخت کرده اند، عوارض گمرکی و سایر تکالیف قانونی برای واردات خودرو با رعایت کامل قوانین وضع شده است. با نظر قضات محترم دیوان عدالت اداری کلیه تصمیمات قانونی را طی نموده و در چارچوب قوانین و مقررات تلاش نموده است تا با امید به خداوند متعال گامهای منتهی به نتیجه عادلانه باشد. که با اتکال به خداوند متعال برای تحقق شعار ایران قدرتمند – ورزش قدرتمند، با حمایت همه جانبه از تیم ملی ایران در فوتبال در آستانه جام ملت های آسیا و با حفظ یکپارچگی و همدلی بازیکنان شاهد موفقیت تیم ملی و شور و نشاط مردم عزیزمان باشیم به خواست خدا.”

ماشین های لوکس به فوتبالیست ها بدهیم تا دل نازکشان نشکند!

این در حالی است که موضوعی که فدراسیون به آن پرداخته حمایت از بازیکنان خودش است که به نظر می رسد اتفاق خوبی است، اما پیوند دادن آن به روحیه ملی پوشان در آستانه جام ملت های آسیا یکی از این موارد است. تاکتیک هایی که کنار آمدن با آنها چندان خوب نیست. یعنی اگر ملی پوشان فعلی از جایزه ای که خیلی ها آن را ناعادلانه توصیف کرده اند محروم شوند، روحیه رقابت با پیراهن تیم ملی در جام ملت های آسیا را نخواهند داشت؟

این شاید بی احترامی به بسیاری از این بازیکنان باشد که حاضرند برای افزایش بازی های خود دست به هر کاری بزنند. از سوی دیگر، استفاده از چنین تاکتیکی و تداعی آن با شادی مردم و اشاره به ایران قدرتمند – یک ورزش قوی، بیشتر شبیه توجیهی برای تسهیل اموری است که بازیکنان را زودتر به خودروهای لوکس خود برساند.

بدتر از همه این که همین مسئولان به درخواست برای انتشار فهرست اسامی افرادی که از این امتیاز استفاده کرده اند بی توجهی می کنند. مقاومت در برابر عدم انتشار این اسامی چیست و چرا نه؟ آیا همان فدراسیونی که این روزها اعلام کرده برای شادی جام ملت های آسیا خودروهای لوکس در اختیار بازیکنان قرار می گیرد، حاضر است لیست تمام افرادی که از این امتیاز بهره مند شده اند را منتشر کند؟ اگر پاسخ مثبت است چرا با وجود درخواست های مکرر تاکنون از انجام این کار پرهیز کرده است و اگر پاسخ منفی است، چه اصراری بر استفاده از الفاظ ظاهراً احساسی برای انحراف دیوان عدالت اداری از تصمیم خود دارد؟ پاسخ به این جنجال ها می تواند بخش مهمی از ماجرای حواله دادن خودرو را پس از یک سال دیگر و البته قهرمانی متفاوت جهان حل کند.