ما با هیچ طرفی بر اساس «طرح صلح زلنسکی» مذاکره نخواهیم کرد.


ساعت: 12:01
تاریخ ارسال: 1401/10/08
کد خبر: 1920604

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به «آمادگی کیف برای مذاکره» گفت که مسکو بر اساس «برنامه صلح» پیشنهادی رئیس جمهور اوکراین با هیچ کشوری مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: واضح است که کیف برای مذاکره آماده نیست. با کنار هم قرار دادن تمام ایده ها و “برنامه صلح” ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، متوجه می شویم که زلنسکی توهم پیروزی اوکراین با کمک غرب، خروج نیروهای روسیه از سرزمین های روسیه است (دونباس، کریمه، زاپوروژیه و خرسون)، پرداخت غرامت از مسکو، مجرم ساختن روسیه، در دادگاه های بین المللی و غیره. اما قطعا بر اساس این موارد با هیچ طرفی مذاکره نخواهیم کرد.

لاوروف در ادامه تاکید کرد: ناتوانی سیاستمداران فعلی اوکراین در مذاکره بر همگان آشکار است. بسیاری از آنها آشکارا درگیر “روسوفوبیا” هستند.

وی درباره روابط روسیه و غرب خاطرنشان کرد: اگر روسیه بخواهد به همکاری مشترک با غرب بازگردد، قطعا این بازگشت بر اساس اصول جدیدی خواهد بود، زیرا رویکردهای قدیمی دیگر جواب نمی دهد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره نشست روسیه و آفریقا گفت: روسیه برخلاف آمریکا همه کشورهای آفریقایی را به نشست روسیه و آفریقا دعوت می کند.

سرگئی لاوروف در این زمینه با اشاره به اینکه اوکراین در سال 2014 با یک «کودتای خونین» به قدرت رسید، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها اخیرا نشست آمریکا و آفریقا را برگزار کردند. ما در جلسه اول همه کشورها را دعوت کردیم، اما آمریکایی ها از شش، هفت کشوری که از طریق «غیرقانونی» و نه از طریق «انتخابات» به قدرت رسیدند دعوت نکردند. اما روسیه بر خلاف آمریکا از همه کشورهای آفریقایی دعوت می کند در چنین نشستی شرکت کنند.

لاوروف با بیان اینکه غرب سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) را به «نبردهای تبلیغاتی» تبدیل کرده و لهستان که ریاست آن را برعهده دارد، «نتایج مفیدی» برای این سازمان به دست نیاورده است، گفت: اجازه دهید صراحتاً اعلام کنم. ” سازمان امنیت و همکاری اروپا روند خوبی را طی نمی کند. این سازمان با هدف انجام «همکاری و مذاکرات صادقانه» ایجاد شد، اما در حال حاضر با «عمیق‌ترین بحران» سال‌های اخیر مواجه است.

وی در پایان افزود: غرب از سازمان امنیت و همکاری اروپا برای منافع جمعی خود استفاده کرد و این سازمان را به صحنه ای برای «نبردهای تبلیغاتی» تبدیل کرد. در سال 2022، لهستان با رویکرد “ضد روسی” خود ریاست این سازمان را بر عهده خواهد گرفت. به نظر ما لهستانی ها در یک چیز موفق شدند یعنی کارآمدی و کارایی سازمان امنیت و همکاری اروپا را به صفر رساندند و البته این موضوع برای ما تعجب آور نبود.

هفته گذشته، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، تمایل دولت خود را برای برگزاری «نشست صلح» که ترجیحاً توسط سازمان ملل متحد و با میانجیگری آنتونیو گوترش، دبیرکل آن سازمان، در آخرین روزهای فوریه برگزار می‌شود، ابراز کرد. که مصادف است با اولین سالگرد حمله ارتش روسیه به اوکراین اطلاع داد.

اما این تا زمانی است که دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در واکنش به پیشنهاد اخیر وزیر امور خارجه اوکراین، تصریح کرد که برگزاری «نشست صلح» در مورد اوکراین بدون مشارکت روسیه «غیر ممکن» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز روز چهارشنبه تاکید کرد: اگر اوکراین چهار قلمرو جدید روسیه را به رسمیت نشناسد، هیچ طرح صلحی امکان پذیر نخواهد بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در 24 فوریه به اوکراین حمله کرد تا این کشور را از عضویت در ناتو جلوگیری کند. حمله ای که خود روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» خواند و غرب را بر آن داشت تا واکنش های متفاوتی را در این زمینه نشان دهد و «شدیدترین تحریم ها» را علیه روسیه اعمال کند. از سوی دیگر، روسیه تحریم ها و تحریم هایی را علیه آمریکا، کشورهای غربی و کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان «اقدامات تلافی جویانه» اعمال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید