ما با کشورهای عربی درباره دو راه پیش روی ایران رایزنی کرده ایم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، پس از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و چند کشور اروپایی گفت که با آنها در مورد “دو مسیر به سوی ایران” رایزنی کرده است.

رابرت مالی نوشت: «من با رهبران سیاسی سه کشور اروپایی و مقامات ارشد مصر، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس صحبت کردم تا دو مسیر پیش روی ایران را بررسی کنیم: تداوم تنش های هسته ای و بحران یا بازگشت متقابل به ایران». در توییتر ایجاد فرصت هایی برای روابط منطقه ای، اقتصادی و دیپلماتیک. “انتخاب کوتاه است.”

رابرت مالی از «بازگشت دوجانبه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تا زمانی که ایران برخلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشود، صحبت کرد. در اردیبهشت 1397 دولت آمریکا با نقض تمامی تعهدات خود در قطعنامه 2231 شورای امنیت اعلام کرد که از توافق هسته ای خارج می شود.

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، چند مرحله از تعهدات خود در قبال برجام کاهش می دهد. کاهش بدهی ایران مطابق با مفاد توافق هسته ای برجام بوده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انجام 5 گام برای کاهش تعهدات خود، سرانجام در 15 دی ماه 1396 اعلام کرد که دیگر با هیچ گونه محدودیت عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، نرخ غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

قرار است دور اول مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۴ در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، ۲۸ دسامبر در وین با تمرکز بر تلاش برای رفع تحریم های ضدایرانی آغاز شود.

در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، رئیس جمهور سابق ایران، مذاکراتی در وین انجام شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم لغو تمامی تحریم ها علیه ایران، بدون نتیجه مشخص پایان یافت.

مانع بزرگ دیگر در این مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هرگونه تضمینی مبنی بر عدم خروج از برجام خودداری کرد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اقدامات خود را در پاسخ به نقض پیمان غرب لغو خواهد کرد تا تعهدات خود را کاهش دهد تنها در صورتی که واشنگتن به همه تعهدات خود به نحوی قابل راستی آزمایی عمل کند. تهران البته گفته است که برای بازگرداندن آمریکا به برجام عجله ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید