مبارزه شکست ناپذیر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ دهم آذر ماه سالروز شهادت مظلومانه آیت الله سید حسن مدرس در سال 1316 به نام روز مجلس نامگذاری شده است. بی شک فقیه مجاهد و عالم وارسته حضرت آیت الله مدرس (ره) از شخصیت های درخشان و برجسته تاریخ ایران و جهان تشیع به شمار می رود که سیره، اخلاق، رفتار و جهت گیری های سیاسی و اجتماعی ایشان می تواند برای علما مفید باشد. و بویژه نمایندگان شورای اسلامی نمونه ایده آل باشند.

از ویژگی های شهید مدرس، این شخصیت سیاسی تاریخ ایران، «اجتهاد» است، زیرا وی در سنین جوانی به مقام رفیع اجتهاد رسید و از نظر علمی و فقهی مجتهدی جامع الشرایط، صاحب فتوا و شایسته بود. تقلید، با وجود آن که تا پایان عمر رساله عملیه خود را منتشر نکرد. (یادداشت شهید مدرس، ص 74) همان گونه بود که گفت و به قول خودش بود; از این رو، گفتار و رفتار او تأثیر عمیقی بر سایر افراد گذاشت.


* مجاهدینی که بدون هیچ واهمه ای راست می گفتند چون…

آیت الله مدرس عالمی وارسته و ثابت قدم بود که در طول عمر شریف خود یک لحظه با استبداد و استعمار سازش نکرد و ساده زیستی و تواضع و قناعت و پرهیز از هر نوع رفاه را در تمام عمر شریف خود زندگی کرد. اگر پس از کشته شدن او تنها چیزی باقی می ماند: یک فرش کهنه، یک صندلی، یک عینک، یک عصا چوبی، یک حوله حمام، یک سجاده و یک پیراهن کتان ایرانی، یک جلد قرآن و چند عدد. کتاب»، پس همیشه می گفت: «من حقیقت را بدون ترس می گویم، زیرا از هیچکس چیزی نمی خواهم!»


*کسی که اگرچه فقیر است اما اصلاً ارزشی برای پول قائل نیست

او در دوران نمایندگی مجلس عملا به همه ساده بودن را آموخت. در صفحه 32 کتاب «مدرس مجاهد شکست ناپذیر» آمده است که: وقتی شهید مدرس برای نمایندگی مجلس از اصفهان راهی تهران شد، دو خانه به او پیشنهاد شد، یکی دو اتاق با 30 ریال اجاره و دیگری. با سه اتاق با اجاره ماهیگیری “سی و پنج ریال”; و خانه ای با دو اتاق برگزیدند; از آیت الله مدرس پرسیده شد که آیا نماینده مجلس از مبلغ ناچیز پنج ریال پس انداز می کند؟ و او پاسخ داد: آری، آنچه استقلال و آزادی و ایمان را از بین می برد، ضرورت است. من نمی خواهم به کسی نیاز داشته باشم! من باید برنامه زندگی ام را طوری تنظیم کنم که نیازی به کسی نداشته باشم که زبان تیز من را آزاد نگه دارد.

میلسپاگ مشاور مالی آمریکایی در ایران در کتاب خود با عنوان «کار آمریکا در ایران» درباره شهید مدرس می نویسد: «برجسته ترین شخصیت و رهبر روحانیون در مجلس ایران مدرس است که به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد. مجلس؛ شهرت او بیشتر در این است که برای پول ارزش قائل نیست. او در خانه‌ای ساده زندگی می‌کند که چیزی جز فرش، چند کتاب و صندلی ندارد، لباس روحانی می‌پوشد و اهل علم است. وقتی با او ملاقات می کنید، نمی توانید تحت تأثیر سادگی و البته هوش و قدرت رهبری او قرار نگیرید…» (مدرس و سیاست عمومی، مرکز اسناد، ص 132).


* چاپ عکس شهید مدرس روی اسکناس

امام خمینی (ره) همچنین فرمودند: شایسته است که عکس اولین مجاهد رژیم منحوس پهلوی بر روی اولین اسکناس چاپ شده در ایران چاپ شود.


6f320082 1450 4e18 a729 c3685b775252 خبر خاکستری


* شهید مدرس از نگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) که در جوانی آیت الله مدرس را درک می کرد، درباره ایشان می فرماید: «رضاخان مدتی را با مرحوم مدرس گذراند و متوجه شد که با چیزی نمی توان او را قانع کرد; نه از روی طمع! و نه با تهدید! (کشف الاسرار ص 9)

آیت الله سید فخرالدین جزایری از یاران آیت الله مدرس نیز درباره تلاش رضاخان برای جذب وی به دیدار با سرلشکر خدایار اشاره کرد که خطاب به شهید مدرس گفت: رضاشاه می خواهد درهای معامله را با شما باز کند هر طور که بخواهی با آنها رابطه خوبی داری و هر چه در مورد امور کشور بگوئید اطاعت می کنند. علاوه بر این مبلغ «صد هزار تومان» فرستاده‌اند که در کنار شما باشد و به هر منظوری که صلاح می‌دانید از آن استفاده کنید»؛ در آن زمان آیت‌الله مدرس که مجموع حق نمایندگی‌اش در مجلس «30 تومان» بود. درخواست رضاشاه را رد کرد و گفت: این پول را بگیرید اگر اینجا بماند همه خرج نابودی رضاخان می شود (مدرس، مجاهدین شکست ناپذیر، ص 140).


* شهید مدرس از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی، شهید مدرس را مایه افتخار روحانیت و نمونه‌ای از مقاومت آن برای همیشه دانستند و گفتند: مدرس روحانی است که از چشمه آب سیراب می‌شود. او در انجام وظیفه الهی و دینی خود – که مبارزه با ظلم و فساد و خفقان را سرلوحه دستورات خود قرار می دهد – تنها بودن را بهانه ای برای سکوت نمی کند و شاید در بسیاری از موارد جريانات سياسي كشور تنها يك فرياد پرده خفقان حاكم را باز كرد و اين فرياد و خروش دشمن مدرس بود… مدرس مايه افتخار جامعه روحانيت به ويژه در قرن حاضر است. و نمونه ای از مقاومت جامعه روحانیت در همه اعصار است. بیرق مبارزه که شهید مدرس برافراشته بود هرگز بر زمین نیفتاد. مبارزه بی امان مدرس با هر بدی هنوز در جامعه ما ادامه دارد.

سرانجام این مجاهد دانشمندی که با عزمی چون کوه در مقابل شاه و ستمگران عصر خود ایستاد و در طول عمر خود بارها به زندان افتاد و کشته شد. در سال 1307 توسط رضاخان به ربضه خواف و سپس به کشمیر تبعید شد و سرانجام در سال 1316 توسط عوامل حکومت وحشی شاهنشاهی در گوشه ای از خلوت و غریبی مسموم شد و سپس این عالم بزرگ با عمامه خود خفه شد و او را آوردند و در همان دیار غربت دفن کردند، اما نام و یاد شهید آیت الله مدرس (ره) همیشه در میان ملت بزرگ و آزاده ایران عزیز و زنده و جاودانه است.


* پاسخ های شهید مدرس را ارائه دهید

زمانی که نصرت الدوله وزیر دارایی بود، لایحه ای را به مجلس ارائه کرد که بر اساس آن دولت ایران باید 100 قلاده سگ از انگلیس خریداری و وارد کند. وی در مورد خصوصیات این سگ ها توضیح داد و گفت: این سگ ها شناسنامه دارند، پدر و مادرشان مشخص است، نژادشان مشخص است و از دیگر خصوصیات آنها این است که به محض دیدن دزد او را می گیرند.

معلم طبق معمول دستش را به میز زد و گفت: مخالفم.

وزیر دارایی گفت: آقا! با هر لایحه ای که معرفی می کنیم مخالفت می کنید، دلیل مخالفت شما چیست؟

استاد پاسخ داد: مخالفت من به نفع توست، مگر نگفتی این سگ ها دزد را در چشم می گیرند؟ خب آقای وزیر! وقتی وارد می شوند، اول شما را می گیرند. پس مخالفت من به نفع شماست. نمایندگان مجلس خندیدند و لایحه مسکوت ماند.منبع: سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی


291a6768 67d2 4695 b3a2 5c826fb22de4 خبر خاکستری


* سیاست ما عین دین ماست و دین ما عین سیاست ماست

آیت الله سید حسن مدرس برای عموم مردم با این قول معروف شناخته می شود; «سیاست ما عین دین ماست و دین ما عین سیاست ماست» شاید به زبان ساده بتوان این جمله را به «منشأ سیاست ما دین ما» تعبیر کرد. یعنی ما با همه کشورهای جهان چه همسایه و چه غیر همسایه، چه جنوبی و چه شمالی، چه شرقی و چه غربی (به استثنای رژیم خبیث و نامشروع صهیونیستی) دوست هستیم، اما هر حمله ای داشته باشیم به آنها حمله می کنیم. هر چه هست، هر چه هست، تا جایی که بتوانیم با آن برخورد می کنیم، در واقع به این معناست که خط مشی ما مبتنی بر اصول اخلاق و صلاح عمومی است که مرحوم سیدحسن مدرس فرمودند و ایشان طرفدار آن هستند. ادغام دینی و سیاست بود و آن را در دین متبلور می دید. ادغام دین و سیاست در دو آیه «یحریفون الکلم عن موازیه» و «یحریفون الکلم من بید موازیه» نمونه است.

و نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسلام بنا شده است، دشمنان آن را از بین نمی برند، زیرا امروز دشمنان با این ابزار سعی در تسلط مجدد بر کشور ما دارند.توصیه های اصلی که اتاق فکر آمریکا و انگلیس بنشینند با هم فکر و طراحی، ارائه و آموزش به مطبوعات، رسانه ها، اینترنت، فعالان سیاسی و… این است که می گویند باید با دین سیاسی مخالفت کرد. این به معنای ترویج جدایی دین از سیاست و زندگی است.


* معلم نمونه استثنایی تمام ادوار بهارستان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سالروز شهادت آیت الله مدرس روز مجلس نامگذاری شد تا مردم یادی از نمایندگان فقید مدرس داشته باشند که در عین ساده زیستی با هوشیاری و بینش الهی، مبانی دینی و منافع ملی را حفظ کردند. تا آخرین نفس.انجام


حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدمنماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت سالروز شهادت شهید مدرس و روز شورای اسلامی به تشریح ویژگی های نمایندگان تراز مجلس شورای اسلامی پرداخت. انقلاب اسلامی گفت: ویژگی های شهید مدرس باید الگوی نمایندگان شورای اسلامی باشد و امروز شورای معلمان تشکیل شود.

آیت الله مصباحی مقدم به تبیین ویژگی های شهید مدرس پرداخت و خاطرنشان کرد: اولین ویژگی شهید مدرس ایثار و پیوستن به خدا بود که امام خمینی (ره) را می بینیم.

وی عوام بودن و مردمی بودن را از ویژگی های ممتاز این شهید بزرگوار عنوان کرد و افزود: تمام تلاش شهید مدرس از بدو ورود به مردم خدمت به مردم و تلاش برای عزت و سربلندی ملت ایران بود. مجلس .

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهید مدرس به شدت با ظلم و ستم مخالف بود، تصریح کرد: شهید مدرس زندگی بسیار ساده ای داشت، به لباس کرباس که بومی و محلی بود راضی بود. پایین ترین قیمت در جهان بازار و او هرگز به دنبال زندگی مرفه نبود

وی با اشاره به اینکه رشادت، رشادت و دلاوری شهید مدرس برای همه شناخته شده بود، گفت: رضاخان در یک حادثه گلوی شهید مدرس را فشرد و گفت: «از جان من چه می خواهی؟» در همان حال شهید مدرس. مدرس میگه من میخوام تو نباشی

نماینده شورای اسلامی ایران گفت: شهید مدرس سخنرانی ساده و منطق محکمی داشت و اگر در جلسه ای سخنرانی می کرد همه حضار تحت تاثیر سخنان او قرار می گرفتند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های نمایندگان تراز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: نمایندگان مجلس باید در یکی از عرصه های جامعه تجربه کافی داشته باشند تا با حضور در کمیته های تخصصی بتوانند کار کارشناسی ارائه دهند. نظرات.

آیت الله مصباحی مقدم تصریح کرد: افرادی که تجربه، توانایی بیان و اظهار نظر ندارند نباید وارد شورای اسلامی شوند زیرا این افراد قدرت اقناع و تاثیرگذاری بر دیگران را نخواهند داشت.

نماینده شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید پاک و مردمی باشند، گفت: اگر نماینده ای در مجلس حضور داشته باشد مردم باید به او اعتماد و اعتماد داشته باشند و اگر آن فرد در مجلس نباشد دل مردم برای او تنگ خواهد شد. حضور آن شخص


* شهید مدرس نمونه کامل یک نماینده متعادل بود

محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی شهر دیروز در سخنانی پیش از دستور 18 آذرماه با گرامیداشت نام و یاد شهید آیت الله مدرس ضمن ارائه گزارشی از ارائه گزارشی از مجلس یازدهم اظهار داشت: باید شهادت شهید را گرامی بدارم. شهید مدرس و روز مجلس. بی شک شهید مدرس نمونه کامل یک نماینده متعادل بود که ما نمایندگان مجلس باید هر روز سعی کنیم به این الگو نزدیک شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید