تاثیر جبران ناپذیر قاچاق بر اقتصاد کشور/ مبارزه با قاچاق نیازمند بسیج همه دستگاه ها است.


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۹
کد خبر: 1814432

پیامدهای منفی قاچاق کالا در بازار بسیار زیاد است و می تواند اختلالات جدی در جریان اقتصادی کشور ایجاد کند که باید در مبارزه با قاچاق برای رونق اقتصاد و تولید کشور فعال شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر بارها بر مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرده اند و حتی در یکی از سخنرانی های خود فرموده اند که کالاهای لوکس قاچاق را زیر پاره پاره بیندازید. مبارزه با قاچاق باید کاملاً قاطع و بی رحمانه باشد.
رهبر معظم انقلاب همچنین در سخنانی دیگر گفتند: باید جلوی قاچاق گرفته شود، جلوی واردات غیرقانونی گرفته شود، تولیدکنندگان تشویق شوند و با سوء استفاده کنندگان از کمک های مالی دولتی برخورد جدی شود. از این قبیل کارها زیاد است که اگر این کارها انجام شود – که خدای ناکرده امسال باید انجام شود – جهش تولید محقق می شود.
قاچاق کالا برای اقتصاد کشور سمی است که در سال های اخیر همواره بر ضرورت مبارزه با آن تاکید شده است اما در عمل نیازمند همکاری بیشتر است. امروز با نزدیک شدن به سال نو و خرید بیشتر مردم باید به فکر تولید داخلی و تولیدکنندگان برای تقویت اقتصاد کشور باشیم و این امر جز با جلوگیری از واردات کالاهای خارجی و مبارزه با قاچاق محقق نمی شود.
آمار قاچاق کالا به عنوان یکی از معضلات کنونی اقتصادی ایران موضوع بحث کارشناسان و متخصصان است. از یک سو آمار رسمی قاچاق کالا در کشور معمولا به صورت کلی منتشر می شود نه جزئی و از سوی دیگر این آمار با آمار واقعی قاچاق کالا متفاوت است. در واقع با دو آمار قاچاق مواجه هستیم. آماری در باب آشکار آن یا آماری از کالای قاچاق.

9d753993 0a93 4105 a28e 319f62f24551 خبر خاکستری

تاثیر جبران ناپذیر قاچاق بر اقتصاد کشور
به همین دلیل امید شریفی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار ما به تبعات گسترش قاچاق کالا در کشور اشاره کرد و گفت: کشور.
وی ادامه داد: می توان گفت قاچاق کالا عارضه مشکلات اساسی اقتصادی تری است که از مهمترین آنها می توان به عدم اشتغال مولد در مناطق مرزی، عدم شفافیت فعالیت های اقتصادی از طریق کنترل های مالیاتی و بانکی و نوین اشاره کرد. عدم جدیت در تردد سازمان‌یافته و حجم زیاد پرونده‌های کوچک، عدم اشراف گمرکی در تمامی مرزهای مرزی به عنوان مرز اقتصادی و تقویت و تجهیز سامانه‌های اطلاعاتی آنها، عدم تقویت مرزبانان ذی‌صلاح در ممانعت از امکان تردد کالا در مسیرهای غیرقانونی برای مبارزه با ورود کالاهای ممنوعه، تفاوت قیمت تمام شده کالای داخلی و خارجی ناشی از یارانه یا غیرمتعارف تعرفه ها، تمایل به مصرف کالاهای خارجی در برخی موارد به دلیل کیفیت بهتر یا قیمت نسبی پایین تر و یا به دلیل تمایز، زمان و هزینه زیاد و نیاز به اخذ مجوزهای متعدد برای ورود قانونی کالا به کشور و تغییرات فراوان در قوانین کنترل مناسب در تمامی گذرگاه های مرزی و ورود کالا به کشور به دلیل کمبود امکانات آنات از گمرکات و مرزبانان و ناجا و ضعف در مبارزه با کنترل و رهگیری کالا و میزان عرضه و فروش کالاهای قاچاق است. .

عواقب جبران ناپذیر ترافیک
پیامدهای منفی قاچاق به بازار داخلی بسیار زیاد است. قاچاق کالا می تواند منجر به اختلالات جدی در جریان اقتصادی کشور شود و در نتیجه جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور یکی از ضروریات سالم نگه داشتن جریان اقتصادی کشورها است. اما وجود مرزهای طولانی آبی و خاکی با چند کشور، مبارزه با کالاهای قاچاق را تا حدودی پیچیده کرده است.

حمایت از تولید و کالای ایرانی در گرو مبارزه با قاچاق است
به همین دلیل حجت الاسلام میتبی ذوالنور نماینده مردم کوم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پیوند تولید و قاچاق کالا گفت: قاچاق عامل اصلی ضربه زدن به کالای ایرانی و تولید داخلی است. “
وی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی یک الزام ضروری است که یکی از آن ها مبارزه با قاچاق کالا است.

511e706b 739b 4a64 9e51 8359335d3318 خبر خاکستری

برای حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق با یکدیگر همکاری کنید
در این میان باید گفت که مبارزه با قاچاق کالا یک وظیفه همگانی است که همه دستگاه ها و سازمان ها به سهم خود باید در این زمینه به وظیفه خود عمل کنند. یکی دیگر از اقداماتی که می تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد، شناسایی و برخورد مناسب با متخلفان نهادها و سازمان هاست.
در همین حال سید محمد تقی شاهچراگی استاندار قم در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت رسیدگی به آثار مخرب قاچاق کالا و ارز در کشور افزود: حمایت از تولید داخلی ضروری است.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از نرم افزار و سخت افزار در مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در اسرع وقت.

استفاده از ظرفیت ملی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز
همچنین در این خصوص احمد حاجی زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری کوم نیز شناسایی حوزه های قاچاق را ضروری دانست و گفت: تقویت مبانی دینی و اعتقادی یکی از راه های مبارزه با قاچاق است.
وی با بیان اینکه بیشتر فشارهای ناشی از قاچاق کالا به کوم وارد می شود، افزود: برای برخورد موثرتر با ترانزیت کالای قاچاق از محورهای مواصلاتی استان نیازمند حمایت دستگاه های ملی هستیم. “

به هر حال مبارزه با قاچاق کالا موضوع بسیار مهمی برای حمایت از تولید است و این راهکارها و برنامه ها در نظر گرفته شده است، اما تا زمانی که کل دستگاه این موضوع را جزو وظایف خود ندانند، شاید نتوان گام های موثری برداشت. در این مورد. در هر صورت حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق موجب رونق تولید داخلی و اقتصاد می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید