رئیسی: مبارزه با قاچاق سازمان یافته نیازمند اقدامات اطلاعاتی و امنیتی موثر است

رئیسی: مبارزه با قاچاق سازمان یافته نیازمند اقدامات اطلاعاتی و امنیتی موثر است

روز جدید رئیس جمهور از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به عنوان ستاد فرادستگاهی نظارت، هماهنگی، هشدار و رهگیری در حوزه مبارزه با قاچاق کالا نام برد و با تاکید بر نقش این ستاد، گفت: اگر این ستاد بتواند به وظایف خود عمل کند. با اجرای صحیح و مبارزه موثر با قاچاق کالا، بی شک شاهد رونق تولید، اشتغال زایی و رونق شرکت های دانش بنیان در کشور خواهیم بود.

سیدابراهیم رئیسی در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که صبح امروز پنجشنبه برگزار شد، بر لزوم انسجام و هماهنگی همه نهادهای دخیل در مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و خاطرنشان کرد: ستاد در دستیابی به این هماهنگی حائز اهمیت است کرد: به عبارت دیگر مهمترین مسئله در مبارزه با قاچاق، بحث هماهنگی است. تقویت نقش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رسیدن به انسجام بسیار مهم است و باید در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس جمهور اصلاح ساختارهای منتهی به ظهور قاچاق کالا را محور سیاست مبارزه با قاچاق کالا خواند و افزود: دولت سیزدهم همانطور که بارها اعلام شده اراده رفع مفسدان را دارد. حوزه ها و روندهایی که با اصلاحات ساختاری و نهادی باعث فساد می شوند، وقوع قاچاق را از بین می برد. تا زمانی که علت و فقط معلول را حذف نکنیم، هدف اصلی از بین بردن قاچاق کالا محقق نخواهد شد.

رایضی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید از مبدا آغاز شود، افزود: باید با اصلاح ساختارهای معیوب، سود و منفعت اقتصادی قاچاق را از بین ببریم. وقتی با تقویت سازوکارهای نظارتی و گسترش شفافیت هزینه های قاچاق افزایش می یابد، طبیعتاً تمایل به این امر کاهش می یابد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با توجه به اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و تاکید بر تقویت فرآیندهای نظارتی در این حوزه، گفت: تکمیل سامانه هایی که در حال حاضر فعال هستند ضروری است. حوزه قاچاق کالا یا دستخوش یک اصلاح عملکردی شود تا به جای رسیدگی به آن بعداً به جلوگیری از قاچاق روی بیاورد.

رئیسی با اشاره به اینکه پیشرفت کار در بحث سامانه های مربوطه چندان راضی کننده نیست، افزود: معمولا کندی پیشرفت و رکود در اتمام پروژه ها به بحث بودجه و اعتبارات نسبت داده می شود، اما واقعیت این است که بارها مشکل از پیمانکار و ضعف نظارت است. دستگاه های مسئول برگردانده می شوند. از امروز باید با بررسی دقیق و رفع نواقص به یک جدول زمانی دقیق برای تکمیل و ارتقاء سامانه های مرتبط با قاچاق کالا برسیم. امروز کشور در این زمینه زمانی برای تلف کردن ندارد.

رئیسی در بخشی دیگر از سخنان خود موضوع ساماندهی بازارچه های مرزی را از اولویت های مهم در حوزه مبارزه با قاچاق دانست و خاطرنشان کرد: اگر بازارچه های مرزی به درستی و زیر نظر فرمانداران ساماندهی شوند شاهد رونق تجارت مرزی و رونق خواهیم بود. تقویت معیشت مرزنشینان میدان وقوع پدیده هایی مانند کولبری و تلنجی از بین می رود. در عین حال، این کار اثربخشی نظارت دولتی را در زمینه تجارت مرزی افزایش می دهد.

رئیسی با تاکید بر مبارزه قاطع و موثر با قاچاق سازمان یافته گفت: در حوزه قاچاق سازمان یافته انسداد منابع مالی از طریق مبارزه موثر با پولشویی در اولویت است و ردیابی و رصد شبکه های مرتبط نیز حائز اهمیت است. در هر دو مرحله ما به اقدامات اطلاعاتی و امنیتی برای مبارزه موثر نیاز داریم.

رئیس‌جمهور همچنین به بهبود فرآیندها و کارکردهای پس از کشف کالاهای قاچاق اشاره کرد و به نقش سازمان مدیریت اموال در این زمینه اشاره کرد.

رئیسی افزود: از ابتدای دولت تاکنون حرکت های خوبی در حوزه تملک املاک آغاز شده که باید ادامه یابد. کالاهای قاچاق باید در اسرع وقت پس از کشف شناسایی شده و در انبارها نگهداری نشود.

رئیسی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا را ستاد فرا نهادی نظارت، هماهنگی، هشدار و پیگیری در حوزه مبارزه با قاچاق کالا خواند و با تاکید بر نقش این ستاد، گفت: اگر این ستاد بتواند به نقش خود عمل کند. اگر به طور کامل و درست با قاچاق کالا مبارزه کنیم، بدون شک شاهد رونق تولید، اشتغال زایی و رونق شرکت های دانش بنیان در کشور خواهیم بود.

رایضی در پایان اهمیت ترویج کالای داخلی و افزایش اعتماد عمومی به تولید داخلی را یکی دیگر از گام های مهم در مبارزه با قاچاق دانست و اذعان داشت: قاچاق کالا و واردات بی رویه خنجری است که به دل تولیدات داخلی می رود و استخدام. اگر بتوانیم با ارتقای مستمر کیفیت محصولات داخلی و در عین حال کار فرهنگی، تبلیغاتی و رسانه ای گرایش مردم را به محصولات ایرانی افزایش دهیم، طبیعتا از واردات بی رویه جلوگیری می شود و گام موثری در مبارزه با قاچاق کالا برداشته می شود. .

دیدگاهتان را بنویسید