رئیسی خطاب به اردوغان: سازمان های امنیتی و اطلاعاتی هر دو کشور می توانند برای امنیت هر دو کشور تلاش کنند

رئیسی خطاب به اردوغان: سازمان های امنیتی و اطلاعاتی هر دو کشور می توانند برای امنیت هر دو کشور تلاش کنند

روز جدید رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان تاکید کرد که این سطح از روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قطعا کافی نیست و می تواند به سطح بالاتری نیز برود. توجه کنید.

ابراهیم رئیسی در نشست خبری به مناسبت امضای اسناد همکاری مشترک ایران و ترکیه با تبریک ایام قربان بایرام و غدیر گفت: بدون شک سفر آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی خواهد بود. برای ارتقای سطح همکاری بین دو کشور.

وی افزود: در گفتگوها اراده جدی دو طرف در این خصوص و ارتقای سطح روابط در زمینه های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و … مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: این سطح از روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قطعا کافی نیست و می‌توان آن را به سطح بالاتری رساند و در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از سطح کنونی یعنی سطح کنونی می‌خواهیم. سی میلیارد دلار، که دارای پتانسیلی است که در هر دو کشور وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: ایجاد شهرهای صنعتی بین دو کشور که به صورت مشترک دنبال می شود در این گفتگوها مطرح شد. ایجاد پارک های علم و فناوری با همکاری شرکت های دانش بنیان دو کشور نیز مورد توجه قرار گرفت.

وی در خصوص تمدید قرارداد انتقال گاز برای ترکیه گفت: قبلا تاکید شد و امروز نیز مجددا تاکید شد تا انتقال گاز شکل فعال تری به خود بگیرد.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: توسعه سرمایه گذاری بین دو کشور از دیگر نکات مورد تاکید در این دیدار بود. فعالیت شرکت هایی که در ترکیه و ایران فعال هستند و فعالیت های مشترک خود را در هر دو کشور دنبال می کنند می تواند منجر به توسعه روابط ایران و ترکیه شود.

رائیزی همکاری های امنیتی دو کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور می توانند برای امنیت دو کشور تلاش کنند. علاوه بر این، مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از نکات قابل توجه دو طرف در این دیدار بود.

وی تصریح کرد: تروریسم ممکن است اسامی مختلفی داشته باشد اما تروریسم توسط هر کسی که امنیت منطقه را تهدید می کند باید مورد توجه قرار گیرد. به خصوص که ما اصرار داریم با هر عنوانی با تروریسم برخورد کنیم و دیدگاه متضاد غربی ها را در این زمینه رد می کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: همکاری دو کشور در مسائل منطقه ای از مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت و دو طرف بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. روابط خوب دو کشور می تواند به روابط بهتر منطقه ای و بین المللی منجر شود و این دو کشور می توانند هم در امنیت منطقه ای و هم در امنیت بین المللی ایفای نقش کنند و معتقدم گفتگوهای امروز به این امر و اهداف در این راستا کمک خواهد کرد.

وی در خاتمه گفت: امیدواریم سند راهبردی امروز منجر به روابط گسترده دو کشور شود و چشم انداز روشن و آینده ای روشن را برای روابط دو کشور به ارمغان آورد.

دیدگاهتان را بنویسید