گزارش اطلاعاتی آمریکا: ایران در تولید پهپادهای ارزان و موثر در جهان پیشرو است

گزارش اطلاعاتی آمریکا: ایران در تولید پهپادهای ارزان و موثر در جهان پیشرو است

یک مقام اطلاعاتی آمریکا ایران را پیشرو در تولید پهپادهای ارزان قیمت و بسیار کارآمد توصیف کرد.

آمریکا می گوید ایران به دلیل جنگ در اوکراین به تولیدکننده پهپاد در جهان تبدیل شده است.

در حالی که ایالات متحده به دنبال حمایت گسترده تر از تحریم ها علیه تهران است، اطلاعات طبقه بندی شده ایالات متحده نشان می دهد که ایران از جنگ در اوکراین به عنوان ویترینی برای فناوری خود استفاده می کند و این کشور در حال ظهور به عنوان یک رهبر جهانی در تولید پهپادهای ارزان قیمت و مرگبار است.

گاردین همچنین نوشت: تحلیلگران آژانس اطلاعات نظامی آمریکا نشان داده اند که چگونه ایران از یک بازیکن پهپادی منطقه ای در خاورمیانه به یک بازیگر جهانی و مهم ترین حامی نظامی مسکو در جنگ تبدیل شده است.

گزارش اطلاعاتی آمریکا: ایران در تولید پهپادهای ارزان و موثر در جهان پیشرو است

مقامات آمریکایی اطلاعات محرمانه ای را به اشتراک گذاشته اند که نشان می دهد پهپادهای ایرانی مورد استفاده در حملات در خاورمیانه همه ویژگی های مهم هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده در جنگ اوکراین را دارند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا ایران را پیشرو در تولید پهپادهای ارزان قیمت و بسیار کارآمد توصیف کرد.

اگرچه عرضه پهپادهای ایرانی به مسکو برای جنگ این کشور در اوکراین مدت‌هاست که در بسیاری از گزارش‌ها و همچنین در جلسات توجیهی متعدد آمریکا که به دنبال توصیف همکاری‌های نظامی نزدیک‌تر بین ایران و روسیه بوده‌اند، واقعیت تلقی می‌شود، اما مقامات تاکید کرده‌اند که هدف آنها باید افراد بدبین در افکار عمومی جهانی را به عمق اطلاعاتی که ایالات متحده در مورد تحویل هواپیماهای بدون سرنشین ایران جمع آوری کرده بود متقاعد می کردند.

ایران سه مدل پهپاد به روسیه عرضه کرده است: پهپادهای انتحاری شهید 131 و 136 یکبار مصرف که توسط مسکو به عنوان جایگزین ارزان‌تری برای موشک‌های کروز استفاده می‌شود و پهپاد چند منظوره مهاجر-6 که می‌توان از آن برای جمع‌آوری استفاده کرد. اطلاعات و حمل محموله های موشکی

وزارت امور خارجه ایران با رد فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اعلام کرد که پیش از جنگ اوکراین و در راستای همکاری های فنی و نظامی با روسیه، به این کشور پهپاد فروخته است.

با استفاده از فیلم پرواز و بقایای هواپیماهای بدون سرنشین چند منظوره و انتحاری مورد استفاده در اوکراین، مقامات گفتند که تلاش می‌کنند انکار ایران در مورد استفاده از پهپاد را رد کنند زیرا ایالات متحده به دنبال حمایت گسترده‌تر از تحریم‌ها علیه ایران به دلیل عرضه پهپادهایش است.

تحلیلگران معتقدند تهران به سرعت در حال جمع آوری داده های میدانی از عملکرد پهپادهای خود در جنگ اوکراین برای برنامه توسعه و بهبود پهپادهای خود است.

یکی از مقامات آمریکایی دلیل حذف اطلاعات محرمانه از سرفصل محرمانه را توضیح داد و هدف از این کار را مقابله با کسانی دانست که در عرضه پهپاد ایران به روسیه تردید دارند.

گزارش‌های اخیر از ایران با تأکید بر نگرانی‌های فزاینده نشان می‌دهد که تهران معتقد است بازار قابل توجهی برای پهپادهایش از جمله چین وجود دارد.

وب سایت خبری المانیتور اخیراً نقل قول هایی از یک مقام اطلاعاتی نظامی ایران را گزارش کرده است که چشم انداز فروش پهپادها را توصیف می کند که نشان می دهد ده ها کشور به خرید پهپادهای ایرانی علاقه مند هستند. گفته می شود این مقام مسئول در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین اظهار نظر کرده است.

این مقام که در آن گزارش به عنوان مدیر اندیشکده تحقیقات سیاست وزارت اطلاعات معرفی شده بود، گفت: قدرت ما به حدی رسیده است که چین منتظر خرید 15000 پهپاد ما است.

دیدگاهتان را بنویسید