گزارش اطلاعاتی واشنگتن درباره دخالت ابوظبی در امور سیاسی آمریکا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ واشنگتن پست صبح یکشنبه در مقاله ای با استناد به یک گزارش اطلاعاتی از مداخله امارات متحده عربی در امور سیاسی آمریکا خبر داد.

بر این اساس، مقامات اطلاعاتی آمریکا گزارشی محرمانه تهیه کرده اند که در آن به جزئیات تلاش های گسترده ابوظبی برای نفوذ بر نظام سیاسی آمریکا اشاره شده است.

در این گزارش آمده است که فعالیت های امارات متحده عربی شامل اقدامات قانونی و غیرقانونی برای هدایت سیاست خارجی ایالات متحده در جهت ابوظبی و تلاش برای سوء استفاده از حفره ها و آسیب پذیری های دولت ایالات متحده است.

واشنگتن پست به نقل از سه منبع آگاه که این گزارش اطلاعاتی را مطالعه کرده اند، نوشت: این سند توسط شورای اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا تهیه و در هفته های اخیر به اطلاع سیاستمداران ارشد این کشور رسانده شده است. تصمیم در مورد امارات متحده عربی».

این گزارش حاکی از آن است که قدرت‌های مخالف آمریکا از جمله روسیه، چین یا ایران مانند امارات که یکی از نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن به شمار می‌رود، اقدامی به چنین عملیات نفوذی در آن کشور نکرده‌اند و تاکید می‌کند که یکی از دلایل سهولت چنین اقدامی برای ابوظبی عدم تغییر قوانین مربوط به نفوذ کشورهای خارجی در دولت.

بر این اساس، لاورن فراست، سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی و مقامات وزارت خارجه آمریکا، از پاسخ به سوالات واشنگتن پست درباره این گزارش خودداری کرد.

اطلاعات وزارت دادگستری ایالات متحده نشان می دهد که از سال 2016، امارات متحده عربی بیش از 154 میلیون دلار در گروه های لابی در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده و صدها میلیون دلار به عنوان خیریه به دانشگاه ها و اندیشکده های آمریکایی اهدا کرده است.

این گزارش حدود ده روز پیش است که محمد بن زاید آل نهیان رئیس‌جمهور امارات و جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس ویدیویی در مورد روابط تاریخی دوستانه و مشارکت راهبردی دو کشور و راه‌های حمایت از این روابط در زمینه‌های مختلف گفتگو کردند. نگاه کن

دیدگاهتان را بنویسید