اسرائیل اطلاعاتی درباره پهپادهای ایرانی به اوکراین ارائه کرد

به گزارش یورونیوز، روزنامه جروزالم پست در گزارشی به نقل از نیویورک تایمز مدعی شد که اسرائیل «اطلاعات اولیه» را درباره پهپادهای ایرانی مورد استفاده ارتش روسیه به مقامات اوکراینی ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد اسرائیلی موضوع اطلاعات مربوط به پهپادهای ایرانی مورد استفاده در اوکراین را با روزنامه تایمز در میان گذاشت و همچنین اشاره کرد که یک شرکت خصوصی اسرائیلی تصاویر ماهواره‌ای از مواضع نیروهای روسی را به مقامات اوکراینی ارائه کرده است.

مقامات اوکراین، ایالات متحده و بریتانیا در گزارش‌های اطلاعاتی جداگانه تأیید کرده‌اند که نیروهای نظامی روسیه از چندین نوع پهپاد ایرانی در عملیات تهاجمی خود علیه اوکراین حداقل از ماه اوت استفاده کرده‌اند.

دوشنبه گذشته، ولودیمیر زلنسکی، پس از حملات گسترده روسیه به چند شهر اوکراین، گفت که برخی از این حملات توسط پهپادهای انتحاری شهید-136 انجام شده است.

جروزالم پست با استناد به پهپادهای شاهد عرضه شده توسط ایران به روسیه گزارش می دهد که استفاده از پهپادها با “موفقیت های محدود” در صحنه نبرد همراه بوده است.

روز چهارشنبه، وزارت دفاع بریتانیا قابلیت‌های پهپادهای شهید را زیر سوال برد و گفت این پهپادها فاقد سرعت بالا هستند و در ارتفاعات پایین پرواز می‌کنند. مشکلی که باعث می شود «پهپادهای تک» به راحتی توسط سامانه های پدافند هوایی متعارف هدف قرار گیرند.

اما در گزارش وزارت دفاع انگلیس آمده است که روسیه با پرتاب همزمان چند فروند از این پهپادها سعی در غلبه بر این ضعف داشته و موفق بوده است.

ارتش اوکراین مدعی است که تاکنون چندین جت شهید-136 مورد استفاده روسیه در حملات علیه این کشور را سرنگون کرده است.

در همین رابطه، کیف اخیراً اعلام کرد که حداقل 60 درصد از 86 پهپاد شاهد مورد استفاده روسیه در حملات روز دوشنبه را منهدم کرده است.

مقامات ارشد ایران، از جمله حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه این کشور، اخیراً و بارها تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کردند.

یک مقام اروپایی همچنین روز چهارشنبه گفت که استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حملات به اوکراین در صورت تایید، عواقبی برای تهران خواهد داشت.

همزمان با انتشار گزارش جروزالم پست، اوکراین بار دیگر از حمله روسیه توسط پهپادهای ایرانی به حومه کیف پایتخت در روز پنجشنبه 13 اکتبر خبر داد.

الکسی کولبا، فرماندار استان کیف گفت که حمله هواپیمای بدون سرنشین در منطقه اطراف پایتخت رخ داده است، اما نگفت که آیا این حمله تلفاتی داشته است یا خیر.

کیریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین نیز در تلگرام نوشت که «اشیاء زیرساخت حیاتی» مورد حمله قرار گرفته اند. وی همچنین به جزئیات این حمله پهپادی اشاره ای نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید