ادعای سخنگوی کاخ سفید درباره پهپادهای ایرانی در اوکراین

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت شواهد گسترده ای از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین وجود دارد. این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد که تهران در حال بررسی فروش بیشتر این سلاح ها به مسکو است.

وی با بیانی غیردیپلماتیک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همه شما گزارش های صبح امروز مبنی بر حمله پهپاد ایرانی به مرکز شهر کیف را دیدید. با این حال، ایران همچنان در مورد آن دروغ می گوید و در مورد آن صادق نبوده است.

ژان پیر همچنین اظهارات دیگر مقامات آمریکایی درباره توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت: چشم‌اندازی برای احیای توافق هسته‌ای ایران در آینده نزدیک وجود ندارد و ادامه داد: درهای دیپلماسی با ایران باز است، اما در حال حاضر ما باز است. احتمال احیای توافق هسته‌ای را دیدیم.» ما با ایران نبوده‌ایم و به مقابله با اقدامات ایران و حمایت از نیروهای خود در منطقه ادامه خواهیم داد و در صورت لزوم از نیروی نظامی نیز استفاده خواهیم کرد.

بیانیه سخنگوی کاخ سفید در حالی بیان شد که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا قبلا اذعان کرده بود که تمرکز فعلی واشنگتن بر مذاکرات هسته ای نیست و توجه دولت به حمایت از آشوبگران در ایران است.

وی با ادعای اینکه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است، اذعان کرد که دولت آمریکا دیگر بر مذاکره با ایران متمرکز نیست و در عوض بر حمایت از لابی‌گران تمرکز کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود درباره مذاکرات هسته ای با ایران گفت: خواسته های ایران غیرواقعی و خارج از چارچوب برجام است، هر آنچه در هفته های اخیر مطرح شده نشان از تغییر موضع آنها ندارد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در بیانیه‌ای در حمایت از ناآرامی‌های اخیر در ایران گفته بود که ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه مقامات ایرانی اعمال خواهد کرد که واشنگتن به گفته واشنگتن در “خشونت علیه معترضان” دست دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور مدعی شد: در حالی که آمریکا طرفی بود که از برجام خارج شد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت که شرایط کنونی پیرامون این توافق را ایجاد کرد و تاکنون از انجام تعهدات خود برای تکمیل مذاکرات خودداری کرده است. ایرانی ها به صراحت گفتند که این یک توافق نیست. کاری که آنها مایل به انجام آن بودند، مطمئناً یک معامله قریب الوقوع به نظر نمی رسد.

دو روز پس از بیانیه بایدن، وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین اقدام خود برای حمایت از ناآرامی ها در ایران اعلام کرد که نام هفت مقام از جمله وزیر ارتباطات ایران را در فهرست تحریم ها قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید