واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین: در صورت تایید عواقب جدی در پی خواهد داشت.

واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین: در صورت تایید عواقب جدی در پی خواهد داشت.

روز جدید پیتر استانو، سخنگوی ارشد دیپلماسی اتحادیه اروپا، گفت که بروکسل از نزدیک بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی توسط ارتش روسیه در جنگ اوکراین نظارت دارد و در صورت تایید، عواقب جدی در پی خواهد داشت.

واکنش اتحادیه اروپا به ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین: در صورت تایید عواقب جدی در پی خواهد داشت.

«لارنس نورمن» روزنامه‌نگار آمریکایی در توییتی اظهارات «پیتر استانو» سخنگوی ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا را درباره استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین منتشر کرد.

بر اساس این توئیت، استانو مدعی شد: «ما با نگرانی شدید به گزارش‌های فزاینده مبنی بر اینکه پهپادهای ساخت ایران ممکن است در تجاوز به اوکراین دست داشته باشند، توجه می‌کنیم.» اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از نزدیک این موضوع را زیر نظر دارند. در صورت تایید، چنین اقداماتی عواقب جدی خواهد داشت.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: اتحادیه اروپا بار دیگر از همه کشورها می خواهد که به هیچ وجه از حمایت از روسیه خودداری کنند. این جنگ یک ماجراجویی غیرقانونی است که منشور ملل متحد و قوانین بین المللی را نقض می کند.

در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا و انگلیس با ارائه تجهیزات نظامی و تسلیحاتی به طرف اوکراینی به تشدید درگیری و طولانی شدن جنگ دامن زدند، این مقام بروکسلی تصریح کرد: تامین تجهیزات روسیه به روسیه. تسلیحات در شرایط فعلی مساوی با مشارکت در تجاوز به اوکراین است که در جنایات/نقض هایی که روسیه در این جنگ غیرقانونی و غیرقانونی مرتکب می شود، شریک است.

به گفته نورمن، استانو گفت این موضوع در ماه جولای توسط شرکای اتحادیه اروپا در واشنگتن نیز مطرح شد. بر اساس توئیت این روزنامه نگار آمریکایی، وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه در لوکزامبورگ دیدار و درباره «تحریم های حقوق بشری» گفتگو کنند.

این ادعاها در حالی مطرح شد که حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۳ مهرماه در گفت و گوی تلفنی با همتای فنلاندی خود تاکید کرد که ایران هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ علیه روسیه به روسیه ارسال نکرده و نخواهد کرد. اوکراین.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بحران اوکراین گفت: با وجود کمک های نظامی برخی کشورها به اوکراین، هیچ سلاحی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، زیرا معتقدیم که تصمیم این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی طرفین امکان صلح را به تاخیر می اندازد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، 20 مهرماه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر و همچنین موضع برخی مقامات اوکراینی در مورد استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ایرانی جنگ در اوکراین، گفت: جمهوری اسلامی ایران، خبر منتشر شده در او تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس می داند و آن را تایید نمی کند.

لازم به ذکر است که مدتی است اخبار تایید نشده ای مبنی بر ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه منتشر می شود که بارها از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد. اوکراین و آمریکا نیز جمهوری اسلامی ایران را به ارسال سلاح به روسیه متهم کرده اند.

در این زمینه، وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد: ارسال تسلیحات به روسیه برای آغاز جنگ علیه اوکراین اقدامی خصمانه است که به روابط اوکراین و ایران آسیب جدی وارد می کند. اوکراین همچنین استوارنامه سفیر ایران در آن کشور را لغو و کارکنان دیپلماتیک ایران را کاهش داد، اقدامی از سوی دولت اوکراین که واکنش ناصر کنعانی را برانگیخت و ناصر کنعانی از تصمیم دولت اوکراین در رابطه با روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران ابراز تاسف کرد. . ، این تصمیم را بر اساس گزارش های تایید نشده و ناشی از ایجاد فضای رسانه ای از سوی کشورهای خارجی خواند و از اقدامات مناسب ایران در این زمینه خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید