واکنش آمریکا به اظهارات امیر عبدالخیان درباره استفاده ادعایی از پهپادهای ایرانی در «اوکراین»


ساعت: 10:25
تاریخ ارسال: 08/04/1401
کد خبر: 1906041

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری با تکرار ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین و پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران در خصوص این ادعا.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری که جزئیات آن در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه دولت آمریکا گفته است با این کارشناس همکاری می کند، گروه سازمان ملل در زمینه یمن درباره پهپادهای ایرانی، آیا اطلاعات جدیدی در این باره وجود دارد یا خیر، گفت: همانطور که می دانید هفته گذشته جلسه غیرعلنی در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد که یکی از کارشناسان سازمان ملل شواهدی را ارائه کرد. کمک های ایران با هواپیماهای بدون سرنشین در چند جریان. اطلاعات ارائه شده، تا آنجا که من می دانم، اساساً توسط ایالات متحده جمع آوری نشده است. هیچ اطلاعاتی برای دادن مستقیم به سازمان ملل وجود نداشت. این اطلاعات توسط خود سازمان ملل متحد جمع آوری شده است.



پرایس ادامه داد: از آنجایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک نهاد مستقل است، این واقعیت که خود سازمان ملل توانسته این اطلاعات را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهد، نشانه مهمی از وجود شواهد روشن و غیرقابل انکار از حمایت ایران بود. بازیگران بدخواه بسیاری در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین، از حوثی‌ها گرفته تا روسیه و دیگر مناطق درگیری در سراسر جهان داشت.



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که ببینیم با اختیارات خود و به صورت جمعی با شرکا و متحدان خود در سراسر جهان چه کارهای بیشتری می توانیم انجام دهیم تا ایران را در این زمینه پاسخگو کنیم.
چند ماه پیش، واشنگتن اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد صدها پهپاد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد و مقامات روسی آموزش‌های لازم را در مورد نحوه استفاده از این پهپادها در ایران خواهند دید. علاوه بر این، دولت آمریکا قبلاً مدعی شده بود که پهپادهای ایرانی در یمن و اتیوپی استفاده شده است.



اخیرا اوکراین و دیگر کشورهای اروپایی نیز مدعی شده اند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده است.



مقامات روسی این ادعا را “بی اساس” رد کرده و گفته اند روسیه از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند.

این مطلب را ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات رسانه های غربی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین و … همکاری نظامی تهران و مسکو: روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف رو به افزایش است و این رشد و روابط همه جانبه است. این روابط بر اساس منافع دو طرف و همچنین چارچوب های قانونی است و منافاتی با روندهای بین المللی ندارد. به این ترتیب کشورها آزادند تا روابط خود را بر اساس منافع دو طرف توسعه دهند.



سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و روسیه علیه هیچ کشوری نیست. هیچ رویکرد و چارچوب بین المللی را زیر پا نمی گذارد و مرعوب هیچ ظلمی در این زمینه نخواهیم بود.

کنعانی در این زمینه گفت: کمپین رسانه ای غرب و آمریکا در رابطه با روابط ایران و روسیه، کارزاری است با هدف دستیابی به اهداف سیاسی مشخص. هدف این کمپین رسانه ای نمایش نقش مخرب این کشورها در جنگ اوکراین است.

وی ادامه داد: رفتار ایران سازنده و مسئولانه است و به عنوان یک کشور مستقل در حال توسعه روابط خود با کشورهای مختلف از جمله روسیه است و ما مرعوب کمپین های رسانه ای غرب نیستیم.



سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما برای جنگ به هیچ یک از طرف های این جنگ سلاح صادر نمی کنیم. روابط ما با اوکراین و روسیه دوستانه بود. متأسفانه در اثر فضاسازی‌ها و فضاسازی‌های نادرست دیگر مردم، اوکراین تلاش کرد سطح روابط با ایران را پایین بیاورد، اما با این وجود این روابط حفظ می‌شود و ما آماده کمک به پایان این جنگ هستیم. کشورهایی که ایران را به حمایت از یک طرف جنگ در این بحران متهم می‌کنند، در واقع با یک کمپین رسانه‌ای، اتهامات و رفتار خود را مطرح می‌کنند. از آنجایی که خودشان میلیاردها دلار سلاح به یک طرف جنگ فرستاده اند، ادعاهایی که علیه ایران می کنند، اتهامات توخالی است. ما این اتهامات بی نتیجه را رد می کنیم و نمی پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه های خود را در مورد بحران اوکراین اعلام کرده ایم.



در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که واکنش وی به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران که اخیرا گفته بود اگر برای ایران مشخص شود که پهپادهای ایرانی علیه مردم در جنگ اوکراین استفاده می شود، چه واکنشی نشان می دهد. ما نباید بی‌فعال بمانیم، شاکی شید: واکنش من دقیقاً همان چیزی است که هفته گذشته گفتم، ایرانی‌ها در کریمه حضور داشتند. ایرانی ها در کنار روسیه بودند که روس ها این حملات مرگبار و هولناک را به شهرهای اوکراین انجام دادند. بنابراین یا وزیر امور خارجه فریب خورده است یا سعی دارد دنیا را فریب دهد.



واکنش پرایس پس از آن صورت می گیرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دوشنبه گذشته در هجدهمین مجمع عمومی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) که با حضور ده ها تن از روسای خبرگزاری های شرکت کننده در این نشست در جمع میهمانان حضور داشت. وی در بخشی از سخنان خود جنگ اوکراین و اتهامات کشورهای غربی علیه ایران را یکی از موضوعات روز سیاست خارجی دانست و تاکید کرد: از آنجایی که ایران مخالف جنگ و آوارگی مردم در افغانستان بود. ، سوریه، یمن و عراق، موضع. جمهوری اسلامی ایران ترس خود از جنگ و آوارگی در اوکراین را از روز اول آشکار کرده است.

امیر عبداللهیان با برشمردن تلاش‌های ایران برای میانجی‌گری و پایان دادن به جنگ اوکراین و ادامه این تلاش‌ها، تصریح کرد: با روسیه همکاری‌های مختلفی از جمله در حوزه دفاعی داشته و خواهیم داشت و در این راستا در گذشته تجهیزات دریافت کرده است. و تسلیحات از روسیه در قالب دفاعی و یا به این کشور تحویل داده ایم. با این حال، مطابق با سیاست منسجم و اصولی خود، ما به شدت با جنگ در اوکراین و تسلیح هر کشوری مخالفیم. بنابراین ما به روسیه هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین نداده ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: از طریق مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کردیم در صورت وجود سندی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین در جلسه ای بین تیم فنی ایران و اوکراین ارائه کنیم. و در صورت تایید این موضوع در این جلسه نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند. اگرچه مقامات روسی گفته اند تجهیزات مورد استفاده در جنگ علیه اوکراین روسی است.

دیدگاهتان را بنویسید