واکنش آمریکا به اظهارات امیر عبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی


ساعت: 22:21
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908787

رابرت مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران، به اظهارات حسین امیرعبدالخیان، وزیر امور خارجه ایران درباره پهپادهای ایرانی واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران خواهان توقف جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت کشورها به مذاکرات است، تاکید کرد: پهپادی که به روسیه داده ایم مربوط به ماه ها قبل از جنگ اوکراین است و اگر برای ما ثابت شود که روسیه استفاده کرده است. پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده کرد، ما نسبت به او بی تفاوت نخواهیم ماند.

رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا که این روزها با ادعای حقوق بشر و حمایت از مردم ایران خود را در سطح سازمان دهنده دیدارهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران و مقامات ارشد دولت بایدن پایین آورده است، مدعی است. : این درست نیست.

این مقام آمریکایی در ادامه کمپین رسانه ای چند جانبه واشنگتن علیه تهران تصریح کرد: ایران قبل از جنگ تعداد محدودی پهپاد ارائه نمی کرد. آنها در تابستان امسال ده‌ها هواپیما را منتقل کردند و نیروهای نظامی ایران اکنون در سرزمین‌های اشغالی اوکراین هستند و به روسیه کمک می‌کنند از آنها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کند.

رابرت مالی که از زمان آغاز حوادث در ایران به همراه دیگر مقامات دولت بایدن تمرکز خود را بر آشفتگی ها گذاشته است، در ادامه کمپین ضدایرانی کشورش گفت: آنها در برابر شواهد به یک سیاست جدید نیاز دارند نه داستان جدید. .

به گزارش ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» روز شنبه در حاشیه اولین نشست بین المللی گروه دفاعی منشور سازمان ملل متحد در تهران در جمع خبرنگاران، روابط ما با روسیه را مبتنی بر همسایگی و منافع متقابل دانست و افزود: مایلم تاکید می کنم این سروصدایی که برخی کشورهای غربی ایجاد کرده اند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه در مورد بخش موشکی مطرح کرده اند کاملا اشتباه است و مسائل پهپادها درست است.

وی خاطرنشان کرد: ماه ها قبل از جنگ در اوکراین تعداد محدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم و با وزیر امور خارجه اوکراین توافق کردیم که اگر اسنادی دارند مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین، در اختیار ما قرار دهند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما دو هفته پیش در یکی از کشورهای اروپایی چنین دیداری داشتیم و هیئت دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفتند اما متاسفانه در دقیقه 90 طرف اوکراینی حضور نداشت.

امیر عبداللهیان ادامه داد: دلیل عدم مشارکت طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان از اوکراین خواستند در این نشست شرکت نکند و گفتند در حالی که می خواهیم ایران را به دلیل پهپاد تحریم کنیم. انتقال به روسیه، می خواهید با ایرانیان در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

وی تصریح کرد: سپس در گفت و گوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر امور خارجه اوکراین داشتیم، توافق کردیم که اگر سندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود عمل کند، بتوانیم بررسی کنیم. این موضوع در روزهای آینده اسناد آنها مورد توجه ما است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته اگر برای ما ثابت شود که روسیه در جنگ با اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند و موضع ما در قبال جنگ اوکراین توقف جنگ است. بازگرداندن طرفین به مذاکرات و بازگشت پناهندگان به خانه هایشان.

امیر عبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ در اوکراین در این راستا تلاش های زیادی کرده است و این تلاش ها در سطح رئیس جمهور و وزیر امور خارجه بوده است و تا زمان جنگ به این تلاش ها ادامه خواهیم داد. در اوکراین متوقف می شود.

وزیر امور خارجه ایران پیش از این با اعلام آمادگی برای بررسی ادعای فروش پهپاد در نشست مشترک با اوکراین، گفت: هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

غرب به رهبری آمریکا ماه هاست که همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین ادعاهای ضد ایرانی مطرح می کند که تهران به شدت آن را رد می کند. ایالات متحده ابتدا ادعا کرد که پهپادهای ایرانی می فرستد، سپس ادعا کرد که ممکن است موشک های زمین به زمین را از ایران به روسیه برای استفاده در آن جنگ منتقل کند.

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران در جنگ اوکراین بی طرفی فعال خود را حفظ کرده و هرگز به طرف های این جنگ سلاح نداده است تا در آن از آن استفاده کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران همواره از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و علیرغم توافق دوجانبه در زمینه همکاری های دفاعی، هرگز سلاحی در اختیار این کشور قرار نداده است. جنگجویان برای استفاده در جنگ در اوکراین و نه پس از درگیری.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل گفت: کشورهای غربی بر اساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده سعی در ایجاد ارتباط نادرست بین قطعنامه 2231 شورای امنیت و استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین دارند در حالی که قطعنامه 2231 منع نمی کند. صادرات سلاح و نه، دستورات و ظرفیت لازم را به دبیرخانه سازمان ملل برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به ادعای بی اساس مقامات غربی و اوکراینی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین پاسخ داد و گفت: ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی در خصوص ادعای استفاده از پهپاد داده اند. اوکراین به سازمان ملل ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید