تحلیل یک دیپلمات از اتهامات اروپا در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین/همکاری نظامی بین این کشورها طبیعی است.


ساعت: 09:15
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1905136

این کارشناس مسائل بین الملل و اروپا تاکید کرد: روسیه تحت فشار شدید غربی ها و اروپایی ها در خصوص تهاجم اوکراین به این کشور است و این در حالی است که اوکراین را از نظر نظامی تقویت می کنند تا بتوانند در جبهه های نظامی با روسیه مقابله کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روز جمعه 21 اکتبر، سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) در نامه ای مشترک به سازمان ملل از این نهاد بین المللی خواستند تا روسیه را به استفاده از پهپادهای ایرانی برای مقابله با جنگ در اوکراین.

در همین رابطه ابوالکاسم دلفی کارشناس مسائل بین الملل و اروپا در گفتگو با خبرنگار سیاسی دانا گفت: با طرح موضوع ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین در طرف روسیه نیز برخی رسانه ها و دولت ها به آن پرداخته و مواضع مختلفی در این باره اتخاذ کرده اند.

غربی ها و اروپایی ها اوکراین را از نظر نظامی تقویت می کنند

وی با تاکید بر اینکه روسیه در موضوع جنگ با اوکراین به شدت از سوی غربی ها و اروپایی ها تحت فشار است، یادآور شد: این کشورها تحریم های بسیاری از جمله تحریم های اقتصادی، نظامی و … را علیه روسیه اعمال کرده اند و فشار زیادی را به این کشور وارد کرده اند. آی تی. در حالی که اوکراین را از نظر نظامی تقویت می کنند تا بتوانند در جبهه های نظامی با روسیه مقابله کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در عین حال روسیه نیز به بهانه شراکت با سایر کشورها در جنگ با اوکراین وارد کارزار شد که ابتدا اوکراینی ها، سپس اروپایی ها و غرب را تحریک کرد. در مورد موضوع ردیابی هواپیماهای بدون سرنشینی که گفته می شود توسط ایران در اختیار روسیه قرار گرفته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در سخنرانی اخیر خود درباره این موضوع صحبت کرد و حتی آمریکایی ها نیز بر این موضوع فشار آوردند.

همکاری نظامی بین کشورها امری طبیعی است

وی تصریح کرد: در چند شب گذشته سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) از دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرده اند که در این مورد بحث و گفتگو کنند. استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین باید کار کرد و بررسی های بین المللی انجام داد، خاطرنشان کرد: بحث همکاری های نظامی بین کشورها امری طبیعی است و هر کشوری آمادگی دارد با کشوری که امکانات و توانایی های لازم را دارد همکاری کند، ما با روس ها نیز همکاری می کنیم. از نظر اقتصادی، نظامی و… در دولت جدید شروع کردیم.

سفیر سابق کشورمان در فرانسه تاکید کرد: ایران و روسیه ممکن است برای تقویت قدرت نظامی خود همکاری کنند و در این بین یا از آنها خدمات دریافت کنیم یا آنها از ما خدمات دریافت کنند.

دلفی با اشاره به اینکه اگر غربی ها به اوکراین کمک نظامی کنند مشکلی نیست، اما همکاری نظامی ما مشکل دارد؟!، گفت: به دلیل مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای تحت نظارت قطعنامه 2231 هستیم که تصمیم آن است. ما برخی از اقدامات را ممنوع می کند، به ویژه در بعد نظامی، که ما مجبور هستیم تا سال 2025 در چارچوب توافق هسته ای اقدامات محدودکننده ای را در زمینه همکاری های نظامی با جهان انجام دهیم، بنابراین در این زمینه افزایش یافته است. فشار بر کشور ما..

این دیپلمات سابق کشورمان یادآور شد: هم دولت و هم سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی با رد جنگ اوکراین، تصریح کرد: اوکراینی‌ها معتقدند که اسنادی را جمع‌آوری کرده‌اند و شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد این پهپادها توسط روس‌ها استفاده شده است. البته داستانی هم گفتیم که اگر به روس ها پهپاد می دادیم، قرار نبود در جنگ از آن استفاده کنند، بلکه قرار بود روس ها پهپاد را به عنوان سلاح جنگی داشته باشند و اگر روس ها از آن استفاده می کردند، این بود. برخلاف مقررات و بر خلاف معاهده.

وی با بیان اینکه روس‌ها طی چند روز گذشته در مذاکرات شورای امنیت از مخالفت خود با تحقیقات درباره سلاح‌های مورد استفاده در اوکراین استفاده کرده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد شرایط بین‌المللی از نظر همکاری ما و موضوعات مطرح شده در رابطه با همکاری ما با روسیه حساس شده است.

اتهامات بیشتر در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین به نتایج خوبی منجر نخواهد شد

دلفی اضافه کرد: باید از همه امکانات و ظرفیت های ممکن در روابط دوجانبه با کشورهای مختلف از جمله روسیه استفاده کرد و همچنین از روسیه به صراحت و صراحت این موضوع را تکذیب کرد و خود ما نیز در مذاکرات با اروپایی ها به ویژه با سه انگلیس. کشورها. فرانسه و آلمان و همچنین در سازمان ملل از طریق سفیر کشورمان در نیویورک سعی کنیم این اتهامات را بیشتر متوجه خودمان نکنیم که نتیجه خوبی نخواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان با تاکید بر اینکه ایران در مواضع اصولی خود همواره در مقابل متجاوز قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما در 8 سال جنگ تحمیلی طعم تجاوز را چشیده است، نباید به خاطر طرفداری و یا طرفداری بودن، سرزنش شود. کشورهای متجاوز

سازمان ملل حق ندارد تیمی را برای تحقیق درباره استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین بفرستد

لازم به ذکر است که نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل مدعی است استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین رد کرد و گفت که اگر سازمان ملل تحقیقات جعلی انجام دهد، آن را بررسی می کنیم زیرا در این صورت دیگر بی طرف نخواهد بود.

به گفته نماینده دولت ولادیمیر پوتین، سازمان ملل حق اعزام تیمی برای بررسی استفاده از پهپادها در اوکراین را ندارد.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در جریان کمپین رسانه ای غرب علیه ایران اعلام کرد که ایران یک پهپاد در اختیار روسیه قرار داده و این اقدام نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت بوده و سازمان ملل باید هرگونه نقض برجام را بررسی کند. قطعنامه ها. امنیت

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در ادامه این بیانیه آمریکا گفت: انتظار داریم کارشناسان سازمان ملل برای جمع آوری بقایای پهپادها و شناسایی منشا آنها به اوکراین سفر کنند.

همچنین سفیر و نماینده اوکراین در سازمان ملل درباره ادعای غرب به ویژه آمریکا در خصوص استفاده از … پهپادهای ایرانی در کنار روسیه در جنگ با کشورش گفت: ما اطلاعاتی داریم که روسیه عمداً برای یک فاجعه تمام عیار در جنوب اوکراین از جمله نیروگاه برق آبی کاخوفکا آماده می شود و باید اقدامات فوری انجام شود تا روسیه فرصتی برای شما داشته باشد. اعمال مزاحم بیشتری نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید